مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

9,755
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,395
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 801 | صفحه پایان 812

چکیده

 پیشینه و اهداف: ازجمله شاخصه های مهم در سنجش کیفیت آموزش, عملکرد تحصیلی دانش آموزان است که ازنقطه نظر علمی و کاربردی دارای اهمیت است. تاکنون در سطح جهان مطالعات گسترده ای در مورد چگونگی تاثیر شبکه های اجتماعی روی عملکرد کمی تحصیلی دانش آموزان آن ها انجام شده است. بسیاری از مطالعات انجام شده در نفی رسانه های اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که این شبکه ها روی نسل جوان و دانش آموزان اثر منفی دارند. این محققین معتقدند شبکه های اجتماعی مجازی بر معدل سالانه دانش آموزان, افت نمرات تحصیلی, نحوه نگارش و اغلاط نوشتاری, کاهش استانداردهای زبان انگلیسی, . . . تاثیر دارند و به تفکیک این متغیرها را با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در میان دانش آموزان سنجیده اند. درعین حال برخی دیگر معتقدند ظهور رسانه اجتماعی دارای روندی مثبت روی عملکرد دانش آموزان و دستیابی آن ها به نمرات بالا می باشد. این مطالعات همچنین به این نتیجه رسیده اند که این دانش آموزان بیشتر اوقات را از این طریق, صرف انجام فعالیت ها و تحقیقات درسی خود می کنند. لذا در بررسی مطالعات پیشین به تفکیک به هر دو رویکرد پرداخته می شود. هدف اصلی پژوهش حاضر آگاهی از تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر بر عملکرد کمی تحصیلی دانش آموزان دختران مقطع متوسطه دوم می باشد. اهداف فرعی عبارتند از بررسی میزان وابستگی دانش آموزان به شبکه های اجتماعی مجازی و آگاهی از تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانش آموزان. روش ها: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است و جامعه نمونه شامل 588 نفر از دانش آموزان دختر که در دبیرستان های 5 منطقه جغرافیایی شهر تهران به تحصیل اشتغال دارند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این بررسی پرسشنامه استاندارد وابستگی به رسانه های اجتماعی می باشد که توسط جفری مینگل طراحی شده است و شامل عملکرد, اعتیاد به شبکه های اجتماعی, استفاده آموزشی, دستورزبان, نوشتن و خواندن و سوالات درسی می باشد. در این پژوهش از آزمون های توصیفی (درصد, میانگین, و آزمون های تحلیلی (مربع خی دو, ضریب همبستگی پیرسون و آزمونt) استفاده شده است. یافته ها: یافته ها نشان می دهد که هیچ گونه رابطه ای میان معدل سال گذشته دانش آموزان و عملکرد کمی تحصیلی آن ها با استفاده از شبکه اجتماعی مجازی وجود ندارد و تنها میان معدل آن ها و تبادل اطلاعات علمی (سوالات امتحانی) از طریق شبکه های اجتماعی رابطه وجود دارد. همچنین میان استفاده از شبکه های اجتماعی و عملکرد کمی تحصیلی, اعتیاد به شبکه های اجتماعی, یادگیری و دریافت سوالات و پرسش های درسی ارتباط وجود دارد. بااین وجود میزان تاثیر شبکه های اجتماعی بر عملکرد کمی تحصیلی در سطح متوسط و تاثیر آن بر سایر فعالیت های تحصیلی دانش آموزان در سطح ضعیف می باشد. نتیجه گیری: شبکه های اجتماعی مجازی می تواند به عنوان یک شیوه مناسب برای تعامل میان دانش آموزان از یک سو و نیز معلم و دانش آموزان برای انتقال مطالب علمی, به اشتراک گذاری سوالات و مسیله های درسی و کمک به یکدیگر در شناخت مسیر درست حل مسایل مورداستفاده قرار گیرد. گرچه در این بررسی استفاده از شبکه اجتماعی مجازی بر روی عملکرد کمی تحصیلی دانش آموزان از تاثیر منفی برخوردار نیست لکن باید توجه داشت که عضویت در این شبکه ها در قالب گروه و هم به شکل یک کانال درصورتی که ایجاد وابستگی نماید و دانش آموزان وقت زیادی از اوقات درسی خود را به آن اختصاص دهند, می تواند روی عملکرد کمی تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاوردی، تهمینه، چیت سازقمی، محمدجواد، و حیدری، حسین. (1399). تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(4 (پیاپی 56) )، 801-812. SID. https://sid.ir/paper/407219/fa

    Vancouver: کپی

    شاوردی تهمینه، چیت سازقمی محمدجواد، حیدری حسین. تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(4 (پیاپی 56) ):801-812. Available from: https://sid.ir/paper/407219/fa

    IEEE: کپی

    تهمینه شاوردی، محمدجواد چیت سازقمی، و حسین حیدری، “تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 4 (پیاپی 56) ، pp. 801–812، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407219/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button