مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

255
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

476
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی میزان کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در ایجاد رضایت بین دانشجویان واحد های دانشگاه آزاد اسلامی شمال غرب ایران

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 74

چکیده

 پیشینه و اهداف ورود فناوری های اطلاعات و ارتباطات, افزایش دسترسی به رایانه در آموزش عالی و مواجه شدن دانشگاه ها با چالش هایی نظیر افزایش تقاضا برای آموزش, نیاز به فعالیت های اقتصادی به منظور تهیه منابع جدید و کاربرد فناوری اطلاعات برای ارایه خدمات آموزش در بازار جهانی, سبب شده است که دانشگاه ها در مورد نقش های سنتی خود تجدیدنظر و ساختارهای سازمانی جدیدی را ایجاد کنند. یادگیری الکترونیکی یکی از شکوفایی های پیشرفت تکنولوژی در تعلیم و تربیت می باشد. همگام با رشد تکنولوژی و تبلور آن در حوزه یادگیری, متخصصان این حیطه را به این فکر واداشت که به نیاز آموزشی فراگیران از طریق راه اندازی آموزش یادگیری الکترونیکی پاسخ گو باشند. تعیین سطح رضایت مندی دانشجویان یکی از مهم ترین شاخص های دستیابی به کیفیت مطلوب در نظر گرفته شده است. مطالعات نیز نشان می دهد که برای اصلاح مداوم نظام دانشگاهی, ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی, پژوهشی و رفاهی, ضروری است. با توجه به دلایل ذکر شده, بررسی آمادگی و پتانسیل نظام بکارگیری یادگیری الکترونیکی اجتناب ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر, ارزیابی میزان کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در ایجاد رضایت بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است. روش ها روش تحقیق (کیفی-کمی) بود که در بخش کیفی, از نوع تحلیل تم مصاحبه ها / گروه کانونی, و در بخش کمی, توصیفی و به صورت پیمایش بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی صاحب نظران حوزه یادگیری الکترونیکی, نخبگان دانشگاهی, اساتید و کارشناسان خبره, بودند که تعداد 22 نفر به روش نمونه گیری غیراحتمالی و گلوله برفی انتخاب شدند, و معیار انتخاب دارا بودن سابقه بالای 10 سال و شاخص بودن در آموزش و پژوهش بود. همچنین جامعه آماری بخش کمی, دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی واحدهای دانشگاهی شمال غرب ایران بودند که از میان آنان حجم نمونه ای 219 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شد. روش جمع آوری داده ها در بخش کیفی, مصاحبه بود, و در بخش کمی از پرسش نامه محقق ساخته 45 گویه ای بر مبنای مقیاس لیکرت 5 درجه ای, استفاده شد. قلمرو مکانی و زمانی تحقیق, واحدهای دانشگاهی شمال غرب ایران مشتمل بر 14 واحد دانشگاهی در سال 1397 می باشد که واحدهای دانشگاهی تبریز, بناب, مراغه, مرند, خوی, پارس آباد مغان, اردبیل, گرمی, خلخال, مشکین شهر, آذرشهر به دلیل دارا بودن اساتید با مرتبه علمی, استاد, دانشیاری و استادیار انتخاب شدند. یافته ها بر اساس یافته های پژوهش, سازه های پژوهش در سطح رضایت بخش بود. همچنین تمامی مولفه های کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی به جز واسط کاربر و کارآمدی تمرین و تکالیف ارایه شده در روش یادگیری الکترونیکی مطلوب بود. نتیجه گیری با الهام از مبانی نظری, پیشینه تحقیق و همچنین نتایج داده های کیفی, و کمی مشاهده شد که کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی بر رضایت مندی دانشجویان تاثیرگذار است و همچنین رضایت مندی دانشجویان نیز بر متغیرهای زیادی در واحدهای دانشگاهی شمال غرب ایران تاثیرگذار است و پیامدهای مثبتی از جمله: افزایش انگیزش در ارتباط با اهداف تعالی سازمانی, یادگیری در هر مکان و زمان, یادگیری مشارکتی, خودارزیابی و خود راهبری, ارتقای کارکردهای نظام آموزشی, بازده بالایی بر یادگیری برون داد را فراهم می آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سربلند، خیراله. (1398). ارزیابی میزان کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در ایجاد رضایت بین دانشجویان واحد های دانشگاه آزاد اسلامی شمال غرب ایران. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(1 (پیاپی 53) )، 63-74. SID. https://sid.ir/paper/407220/fa

    Vancouver: کپی

    سربلند خیراله. ارزیابی میزان کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در ایجاد رضایت بین دانشجویان واحد های دانشگاه آزاد اسلامی شمال غرب ایران. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1398؛14(1 (پیاپی 53) ):63-74. Available from: https://sid.ir/paper/407220/fa

    IEEE: کپی

    خیراله سربلند، “ارزیابی میزان کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در ایجاد رضایت بین دانشجویان واحد های دانشگاه آزاد اسلامی شمال غرب ایران،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 1 (پیاپی 53) ، pp. 63–74، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407220/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button