مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

791
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

745
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های خودکنترلی با پیگیری گروه مجازی بر کاهش استفاده آسیب زا از تلفن همراه

صفحات

 صفحه شروع 507 | صفحه پایان 519

چکیده

 پیشینه و اهداف: خودکنترلی از جهات مختلفی تعریف شده است اما به طور کلی به تنظیم فعال افکار, احساسات و رفتار شخص اشاره دارد. پژوهش های نظری و تجربی نشان می دهد که توانایی کنترل خود موثر پیامدهای مهم و گسترده ای مانند توانایی در کنترل رفتارهای مثبت دارد که منجر به دستیابی به هدف های بلند مدت می شود و از بروز رفتارهای منفی که باعث تضعیف دستیابی به هدف های بلند مدت می شود, پیشگیری می کند. هدف از اجرای پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های خودکنترلی بر کاهش استفاده آسیب زا از تلفن همراه در بین دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان بود. روش ها: روش اجرای این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادند و نمونه پژوهش را تعداد 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه) از افرادی تشکیل دادند که استفاده آسیب زا از تلفن همراه داشتند و داوطلب شرکت در آزمایش بودند. ابزار گردآوری داده ها, مقیاس استفاده آسیب زا از تلفن همراه جنارو و همکاران بود. این مقیاس بدون مولفه است و دارای 21 سوال در مقیاس لیکرت 6 درجه ای (هرگز تا همیشه) است. جمع نمرات 21 سوال, نمره کلی استفاده آسیب زا از تلفن همراه را مشخص می کند. برای اجرای طرح آزمایش, ابتدا مقیاس استفاده آسیب زا اجرا گردید و پس از مشخص شدن افرادی که استفاده آسیب زا از تلفن همراه داشتند, در کارگاه های آموزش مهارت های خود کنترلی شرکت کردند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت های خودکنترلی بر استفاده آسیب زا از تلفن همراه در دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان زاهدان تاثیر منفی و معنادار دارد و باعث کاهش آن شده است. همچنین, در مرحله پیگیری بین میانگین پس آزمون استفاده آسیب زا از تلفن همراه در گروه با پیگیری از طریق شبکه مجازی و گروه بدون پیگیری از طریق شبکه مجازی تفاوت معناداری وجود دارد. یعنی آموزش مهارت های خودکنترلی همراه با پیگیری از طریق گروه مجازی بر استفاده آسیب زا از تلفن همراه در دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان زاهدان تاثیر بلندمدت تری داشته است. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های خودکنترلی و پیگیری از طریق گروه مجازی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به کاهش استفاده آسیب زا و حرکت به سوی استفاده رایج از تلفن همراه کمک می کند. همچنین نتایج نشان داد, پیگیری آموزش مهارت های خودکنترلی از طریق شبکه های مجازی باعث می شود اثرات این آموزش ها برای مدت طولانی تری بر رفتار استفاده از تلفن همراه اثر گذار باشد. با توجه به این که استفاده بیش از حد از تلفن همراه می تواند فعالیت های آموزشی و یادگیری دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهد, به مسیولان و برنامه ریزان آموزشی و پژوهشی دانشگاه پیشنهاد می شود تا آموزش مهارت های خودکنترلی و پیگیری این آموزش ها در زمان های متوالی را در برنامه های آموزشی کوتاه مدت دانشگاه در نظر بگیرند. یکی از مهم ترین محدودیت های این پژوهش گرایش دانشجویان به این مساله بود که در تشخیص اولیه از طریق پرسشنامه, وانمود کنند که استفاده آسیب زا از تلفن همراه ندارند. نتایج این پژوهش برای کارشناسان پژوهشی و آموزشی دانشگاه, اساتید و دانشجویان دانشگاه و تمامی برنامه ریزان آموزشی دانشگاه مفید و کاربردی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الهی، ذبیح اله، برزگر بفروئی، فاضل، علی صوفی، اله نظر، و ملازهی، امین. (1399). تاثیر آموزش مهارت های خودکنترلی با پیگیری گروه مجازی بر کاهش استفاده آسیب زا از تلفن همراه. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(3 (پیاپی 55) )، 507-519. SID. https://sid.ir/paper/407222/fa

    Vancouver: کپی

    الهی ذبیح اله، برزگر بفروئی فاضل، علی صوفی اله نظر، ملازهی امین. تاثیر آموزش مهارت های خودکنترلی با پیگیری گروه مجازی بر کاهش استفاده آسیب زا از تلفن همراه. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(3 (پیاپی 55) ):507-519. Available from: https://sid.ir/paper/407222/fa

    IEEE: کپی

    ذبیح اله الهی، فاضل برزگر بفروئی، اله نظر علی صوفی، و امین ملازهی، “تاثیر آموزش مهارت های خودکنترلی با پیگیری گروه مجازی بر کاهش استفاده آسیب زا از تلفن همراه،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 3 (پیاپی 55) ، pp. 507–519، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407222/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button