مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

351
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

زایش مفهوم «ناعالم» از بطن هنر، با نگاهی به پدیدارشناسی هرمنوتیکی هنر نزد هایدگر مطالعه ی موردی: نگاره ی «فریدون در هیئت اژدها، پسرانش را می آزماید»

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 18

چکیده

 پدیدارشناسی در اندیشه ی ادموند هوسرل, روشی برای چگونگی معنا بخشیدن به جهان در آگاهی انسان و قوام یافتن آن معنا بود, اما نزد مارتین هایدگر, این جریان فلسفی صورتی هرمنوتیکی به خود گرفت و به رویکردی جهت آشکارگی وجود مبدل گشت. هایدگر با به کارگیری رویکرد پدیدارشناسانه ی هرمنوتیکی در تحلیل آثار هنری, نشان داد که چگونه یک اثر هنری می تواند فراتر از درگیر ساختن احساسات فردی, عالمی را آشکار سازد و به محلی برای انکشاف حقیقت وجود بدل گردد. مقاله ی حاضر بر آن است که با الگو قرار دادن نگاه هایدگر در پدیدارشناسی هرمنوتیکی نقاشی «کفش ها» اثر ون گوگ که در کتاب سرآغاز کار هنری آمده است, با روش تطبیقی-تحلیلی به خوانش پدیدارشناسانه ی هرمنوتیکی نگاره ای ایرانی به نام «فریدون در هیئت اژدها, پسرانش را می آزماید» بپردازد. نتیجه ی کار می تواند گشاینده ی راهی باشد برای پدیدارشناسی هرمنوتیکی آثار نقاشی در مقام عمل و متمرکز بر عالم مخاطبی منحصربه فرد در جهت گشایش وجوهی مغفول از وجود. اصطلاح «ناعالم» در متن حاضر, که مفهومی زاده ی آشکارگی وجود در موقعیت هایی است که طبق گزاره ی هایدگری: «عالم, نمی عالمد», یکی از نتایج خوانش پدیدارشناسانه ی هرمنوتیکی نگاره ی مورد بحث است؛ نگاهی متکی به «موقعیت» دازاین «در-عالم», با قابلیت بسط یافتن در دیگر آثار هنری.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معزی پور، احسان، مصطفوی، شمس الملوک، و اسلامی، شهلا. (1399). زایش مفهوم «ناعالم» از بطن هنر, با نگاهی به پدیدارشناسی هرمنوتیکی هنر نزد هایدگر مطالعه ی موردی: نگاره ی «فریدون در هیئت اژدها, پسرانش را می آزماید». نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 13(28 )، 5-18. SID. https://sid.ir/paper/407637/fa

    Vancouver: کپی

    معزی پور احسان، مصطفوی شمس الملوک، اسلامی شهلا. زایش مفهوم «ناعالم» از بطن هنر, با نگاهی به پدیدارشناسی هرمنوتیکی هنر نزد هایدگر مطالعه ی موردی: نگاره ی «فریدون در هیئت اژدها, پسرانش را می آزماید». نامه هنرهای تجسمی و کاربردی[Internet]. 1399؛13(28 ):5-18. Available from: https://sid.ir/paper/407637/fa

    IEEE: کپی

    احسان معزی پور، شمس الملوک مصطفوی، و شهلا اسلامی، “زایش مفهوم «ناعالم» از بطن هنر, با نگاهی به پدیدارشناسی هرمنوتیکی هنر نزد هایدگر مطالعه ی موردی: نگاره ی «فریدون در هیئت اژدها, پسرانش را می آزماید»،” نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، vol. 13، no. 28 ، pp. 5–18، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407637/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button