مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

326
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

503
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین سناریو، راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 165

چکیده

 روان شناسان معتقدند یکی از عامل هایی که سبب نداشتن مهارت در فراگیران مراکز آموزش عالی و به ویژه آموزش عالی کشاورزی شده نا آگاهی نسبت به فراشناخت است. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین سناریو, راهبرد ها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در آموزش عالی کشاورزی به روش آمیخته انجام گرفت. اطلاعات از صاحب نظران فراشناخت که به روش گلوله برفی انتخاب شدند گردآوری شد. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک SWOT استفاده شد. در ابتدا مصاحبه با 15 نفر از صاحب نظران فراشناخت در رشته ها ی علوم تربیتی و کشاورزی به منظور شنا سایی نقاط قوت, ضعف, فرصت ها و تهدیدهای نظام آموزش عالی کشاورزی انجام گرفت. در گام دوم نقاط قوت, ضعف, فرصت ها و تهدیدها به صورت پرسشنامه در اختیار صاحب نظران قرار داده شد (روایی صوری به تأیید اعضای هیأت علمی رسید و آلفای کرونباخ برای قسمت های مختلف محاسبه گردید که بیانگر پایایی پرسشنامه بود) تا میزان اهمیت و وضع موجود هر گویه را مشخص نمایند. از نظر پاسخگویان, مهم ترین نقاط قوت نظام آموزش عالی کشاورزی جهت نهادینه سازی فراشناخت, توانایی تربیت نیروی انسانی خلاق, نقاد, نوآور, منتقد و متفکر, مهم ترین نقاط ضعف نظام, بی انگیزگی اعضای هیأت علمی برای تحقق نظریه و نبود امکانات, مهم ترین فرصت در آموزش عالی کشاورزی, آیین نامه ها و بخش نامه هایی هستند که امکان پیاده سازی فراشناخت را فراهم می نمایند و تهدید مهم نظام آموزش عالی کشاورزی, نبود سابقه اجرای نظریه در نظام آموزشی کشور بود. بعد از تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها در ماتریس عوامل داخلی, نقاط ضعف و در ماتریس عوامل خارجی, تهدیدها غلبه داشتند و الگوی تدافعی برای نهادینه سازی نظریه فراشناخت در آموزش عالی کشاورزی, از اولویت بالاتری برخوردار بود. با توجه به الگوی تدافعی, راهبردهایی مشخص گردید که در اختیار صاحب نظران جهت شناسایی سیاست ها و راهکارهای اجرایی نهادینه سازی فراشناخت قرار گرفت. راهکار های ارائه شده می توانند به عنوان پیشنهادهای کاربردی, مورد استفاده مدیران آموزشی دانشکده های کشاورزی قرار گیرند که با استفاده از آن ها, سطح اطلاعات, بینش و مهارت های فراشناختی اعضای هیأت علمی را افزایش دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقی بیگی، معصومه، برادران، مسعود، و علی بیگی، امیرحسین. (1398). تبیین سناریو, راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 15(2 )، 141-165. SID. https://sid.ir/paper/407860/fa

    Vancouver: کپی

    تقی بیگی معصومه، برادران مسعود، علی بیگی امیرحسین. تبیین سناریو, راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران[Internet]. 1398؛15(2 ):141-165. Available from: https://sid.ir/paper/407860/fa

    IEEE: کپی

    معصومه تقی بیگی، مسعود برادران، و امیرحسین علی بیگی، “تبیین سناریو, راهبردها و سیاست های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی،” علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، vol. 15، no. 2 ، pp. 141–165، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407860/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا