مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

301
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

485
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقشِ داستان های تاریخی در آموزش تاریخ

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 34

چکیده

 «چگونگیِ» آموزشِ تاریخ و روش های آموزشِ این رشته, مدت نسبتاً طولانی ا ست که در غرب مورد توجه صاحب نظرانِ آموزشِ تاریخ و علوم اجتماعی قرار گرفته است. به رغمِ دیرپایی این کوشش در فضای آکادمیکِ غرب, چنین توجهی در کشور ما سابقه ی درازی ندارد و می توان مدعی شد که در این ساحت ما در ابتدای راه هستیم. این مسیرِ کمتر مشی شده در کشور ما با ترجمه ی آثاری آغاز شده و هم چنان نیز ادامه دارد. در کنارِ روش های معمول و مألوفِ آموزش تاریخ در ایران و جهان, به کارگیریِ داستان های تاریخی که رمان های تاریخی نیز جزو آن هستند, کمتر مورد توجه دبیرانِ تاریخ در کلاس های درس بوده است. منابع موجود در آموزشِ رشته ی تاریخ-کتب درسی-عمدتاً, یگانه ی درس نامه ی دبیران در افزایشِ فهم دانش آموزان هستند؛ شاید اگر پیمایشی دانشگاهی در خصوصِ میزانِ علاقه ی دانش آموزان به درس تاریخ انجام پذیرد, میزانِ علاقه ی آن ها به کتابِ درسی تاریخ و فهمی که برای آن ها رقم خورده معیاری برای میزانِ علاقه ی به تاریخ باشد. فرضِ ما این است که داستان های تاریخی به سببِ بهره ای که از انعطاف و روایتمندیِ سیال دارند می توانند علاوه بر افزایش «فهم» دانش آموزان, موجب افزایش علاقه مندی و درک بیشتر آن ها باشند. در این مقاله کوشش کردیم تا ضمنِ بررسی مزایای استفاده ی از داستان های تاریخی در آموزشِ تاریخ و نقشِ آن ها در افزایشِ «فهم» فراگیرانِ درسِ تاریخ, چند داستان تاریخی مشهور را نیز معرفی کنیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ماخانی، محمدجلال. (1399). نقشِ داستان های تاریخی در آموزش تاریخ. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، 2(1 )، 11-34. SID. https://sid.ir/paper/414275/fa

    Vancouver: کپی

    ماخانی محمدجلال. نقشِ داستان های تاریخی در آموزش تاریخ. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی[Internet]. 1399؛2(1 ):11-34. Available from: https://sid.ir/paper/414275/fa

    IEEE: کپی

    محمدجلال ماخانی، “نقشِ داستان های تاریخی در آموزش تاریخ،” پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، vol. 2، no. 1 ، pp. 11–34، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414275/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button