Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

428
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

556
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتب نگارش فارسی دوره دوم ابتدایی از منظر پرداختن به مؤلفه های نگارش خلاق

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 43

چکیده

 نگارش را می توان به نگارش خلاق و نگارش ارتباطی تقسیم نمود. در نگارش ارتباطی یا بیانی, پیام با زبانی روشن و ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی کلامی ارائه می شود, اما نگارش خلاق, خیال انگیز و سرشار از احساس و عاطفه است؛ از این رو, برجسته ترین متن های نگارش خلاق را می توان در شعر, داستان و قطعه ی ادبی جستجو کرد. آموزش نگارش خلاق از کتاب «نگارش فارسی» سال چهارم ابتدایی آغاز می شود و تا پایان سال دوازدهم ادامه دارد. در این پژوهش که از نوع کتابخانه ای است و به شیوه ی توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته, نگارش خلاق در کتب نگارش فارسی چهارم, پنجم و ششم ابتدایی مورد واکاوی قرار گرفت. بدین منظور ابتدا مؤلفه های نگارش خلاق شامل قالب های ادبی (داستان و قطعه ادبی), تخیّل در نوشتن, آرایه های ادبی, اشاره به اهمیت احساس و عاطفه از تمام درس ها و تمرین های کتاب نگارش استخراج شد و سپس مورد بررسی قرار گرفت تا روشن گردد مؤلفان کتاب های درسی ابتدایی, به کدام یک از مؤلفه های نگارش خلاق توجه داشته اند. یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب هایِ نگارش چهارم تا ششم به مؤلفه های خیال انگیزی و بازنویسی داستان, توجه بسیار شده است. این پژوهش همچنین نشان داد که آموزش آرایه های ادبی, از سال ششم ابتدایی شروع می شود که به نظر می رسد شروع آموزش آرایه ی تشبیه و جان بخشی از سال ششم قابل نقد باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری نژاد، زهره، احمدی پوراناری، زهره، و کلانتری خاندانی، عزت اله. (1399). تحلیل محتوای کتب نگارش فارسی دوره دوم ابتدایی از منظر پرداختن به مؤلفه های نگارش خلاق. پژوهش در آموزش علوم ابتدایی، 2(4 )، 32-43. SID. https://sid.ir/paper/414701/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری نژاد زهره، احمدی پوراناری زهره، کلانتری خاندانی عزت اله. تحلیل محتوای کتب نگارش فارسی دوره دوم ابتدایی از منظر پرداختن به مؤلفه های نگارش خلاق. پژوهش در آموزش علوم ابتدایی[Internet]. 1399؛2(4 ):32-43. Available from: https://sid.ir/paper/414701/fa

    IEEE: کپی

    زهره حیدری نژاد، زهره احمدی پوراناری، و عزت اله کلانتری خاندانی، “تحلیل محتوای کتب نگارش فارسی دوره دوم ابتدایی از منظر پرداختن به مؤلفه های نگارش خلاق،” پژوهش در آموزش علوم ابتدایی، vol. 2، no. 4 ، pp. 32–43، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414701/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا