مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,637
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل مفاهیم عینیت گرایی و ذهنیت گرایی در نگارگری ایرانی بواسطه بررسی جایگاه پرسپکتیو

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 32

چکیده

 یکی از عمده ترین خصوصیات نگارگری ایرانی عدم بکارگیری پرسپکتیو است. فضا در این آثار نه از نقطه ای خاص و نه بواسطه دیدی انسانی مورد مشاهده قرار گرفته است. این مساله تفاوتی بنیادین میان نگارگری ایرانی با نقاشی غرب که از دوران رنسانس رواج می یافت, رقم می زند. نوع جدید نقاشی غربی مبتنی بر سیطره مفهوم انسان محوری بود, که پیدایش پرسپکتیو هم از نتایج مهم آن است. اما آنچه دارای اهمیت است, تبعیت قواعد پرسپکتیو از مشاهده انسانی است؛ چرا که این اصول در دنیای واقعی وجود ندارند بلکه فقط حاصل ادراکی انسانی اند. پس تجربه دیداری ما به عنوان سوژه از جهان پیرامون جزیی از ادراکات ماست که از ساختار ذهنمان تبعیت می کند. از نظر کانت نیز شناخت ما به عنوان سوژه از دنیای پیرامون وابسته به ذهن ماست و ما هیچگاه نمی توانیم ماهیت حقیقی واقعیت را بشناسیم, بلکه آنچه با آن روبروییم فقط دنیای پدیدارهاست. بنابراین نقاشی با کاربست قواعد پرسپکتیوی کیفیتی ذهن گرایانه دارد. باید در نظر داشت این رویکرد نگارگری ایرانی بواسطه عدم بکارگیری اصول پرسپکتیو به مراتب گرایش بیشتری به سمت عینیت دارد. چرا که نگارگر بجای ترسیم دنیای پیرامون بر اساس قوای بینایی و ذهن انسانی اش, سعی در حذف خود به عنوان مشاهده گر در جهت, رسیدن به خود پدیده را دارد و به همین خاطر از به کارگیری زاویه دید خود صرفنظر می کند. بر این اساس نگارنده در این پژوهش بر آن است تا ابتدا با تحلیلی مختصر از مفهوم ذهنیت گرایی و اتکا به آن, چگونگی شکل گیری قواعد پرسپکتیو و مطابقت آن با مفهوم ذهنیت گرایی را مورد بررسی قرار دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جهانگرد، علی اکبر. (1388). تحلیل مفاهیم عینیت گرایی و ذهنیت گرایی در نگارگری ایرانی بواسطه بررسی جایگاه پرسپکتیو. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، -(39)، 25-32. SID. https://sid.ir/paper/451431/fa

    Vancouver: کپی

    جهانگرد علی اکبر. تحلیل مفاهیم عینیت گرایی و ذهنیت گرایی در نگارگری ایرانی بواسطه بررسی جایگاه پرسپکتیو. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1388؛-(39):25-32. Available from: https://sid.ir/paper/451431/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر جهانگرد، “تحلیل مفاهیم عینیت گرایی و ذهنیت گرایی در نگارگری ایرانی بواسطه بررسی جایگاه پرسپکتیو،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. -، no. 39، pp. 25–32، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/451431/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button