Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,988
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,205
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش سرمایه اجتماعی در وضعیت اقتصادی بازارهای سنتی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 203 | صفحه پایان 221

چکیده

 سرمایه در فرهنگ لغت فارسی به: 1- پول یا متاعی که آن را اساس کسب و بازرگانی قرار دهند. 2- مال, تمول, ثروت. 3- قابلیت, استطاعت. 4- مبدا و اصل, معنا شده است. سرمایه را در سه شکل اقتصادی, فرهنگی و اجتماعی هم معنا می کنند. سرمایه اقتصادی یا خود پول است و یا قابلیت تبدیل به پول و ارز رایج را دارد. سرمایه فرهنگی و اجتماعی که حاصل پیشینه بسیار طولانی تری نسبت به سرمایه اقتصادی است هم می تواند در شرایط معینی قابلیت تبدیل به سرمایه اقتصادی را پیدا کند و یا به طور غیرمستقیم بستری معتمد برای کسب و یا افزایش بهبود میزان مال و منال گردد. بازارهای ایران با کاربری عمده تجاری و بطور کلی فعالیت های اجتماعی اقتصادی, نمونه هایی قابل ملاحظه از فضاهای شهری محسوب می شوند که سرمایه اجتماعی فرهنگی نقش بسزایی در وضعیت اقتصادی آن ها دارد. بازارهای تهران, تبریز و اصفهان هم چنان شریان اصلی حیات شهری و مرکز فعالیت اجتماعی اقتصادی باقی مانده اند. این بازارها از نمونه های موفق و سرزنده بازارهای ایران هستند که دارای خصوصیات کالبدی و ساختاری ویژه ای با سرمایه فرهنگی, اجتماعی و اقتصادی می باشند. در این مقاله نخست به پیشینه مفاهیم سرمایه اجتماعی در خارج از کشور و در ایران اشاره خواهد شد. سپس بازارهای سنتی در شهرهای بزرگ همچون تهران, تبریز, اصفهان, از نظر نقش سرمایه اجتماعی در وضعیت اقتصادی آنها مورد پژوهش قرار خواهند گرفت. بازارهای قدیمی با داشتن کسبه ای اصیل, متدین و معتمد بیشتر, پایگاهای دینی همچون مساجد و تکایای قدیمی و توجه به مراسم مذهبی, نسبت به فضاهای مدرن (و بی توجه به نکات مذکور) در طول زمان موفق به کسب سرمایه های مطلوب اجتماعی گردیده اند که در رونق اقتصادی آنها نقش موثری داشته است. در این مقاله بر این باوریم که بازارهای سنتی به دلیل داشتن سرمایه اجتماعی غنی و جو اعتماد از وضعیت اقتصادی پایداری برخوردار می باشند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پورجعفر، محمدرضا، و پورجعفر، علی. (1390). نقش سرمایه اجتماعی در وضعیت اقتصادی بازارهای سنتی در ایران. مدیریت شهری، 9(ویژه نامه)، 203-221. SID. https://sid.ir/paper/477243/fa

Vancouver: کپی

پورجعفر محمدرضا، پورجعفر علی. نقش سرمایه اجتماعی در وضعیت اقتصادی بازارهای سنتی در ایران. مدیریت شهری[Internet]. 1390؛9(ویژه نامه):203-221. Available from: https://sid.ir/paper/477243/fa

IEEE: کپی

محمدرضا پورجعفر، و علی پورجعفر، “نقش سرمایه اجتماعی در وضعیت اقتصادی بازارهای سنتی در ایران،” مدیریت شهری، vol. 9، no. ویژه نامه، pp. 203–221، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/477243/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا