مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,427
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

285
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شبیه سازی اصطکاک لاستیک با استفاده از رفتار گرانروکشسانی آن و مشخصه های زبری سطوح

صفحات

 صفحه شروع 150 | صفحه پایان 158

چکیده

 یکی از مهم ترین عوامل موثر بر اصطکاک لاستیک, زبری سطح ساینده است که معین کننده اندازه سطح تماس واقعی, توزیع فشار در ناحیه تماس بین لاستیک و سطح زبر و مقیاس های درگیری مکانیکی بین سطح زبر و لاستیک با خواص گرانروکشسانی است. لزوم پیش بینی ضریب اصطکاک لاستیک روی سطوح زبر برای کاربردهایی مانند کشانش تایر روی سطح جاده, منجر به ایجاد مدل های فیزیکی مانند مدل Heinrich-Kluppel شده است. در این پژوهش, با شبیه سازی اصطکاک لاستیک مقدار انطباق مدل Heinrich-Kluppel با نتایج تجربی بررسی شد و اثر تغییر معادلات گرانروکشسان در کارایی آن ارزیابی شد. بدین منظور از یک سو مشخصه های ناهمواری سطوح زبر از طریق تحلیل فراکتال و رفتار گرانروکشسانی لاستیک پخت شده با آزمون تحلیل دینامیکی- مکانیکی- گرمایی اندازه گیری شده و با استفاده از آنها ضریب اصطکاک از راه شبیه سازی به کمک کدهای عددی محاسبه شد. همچنین, شبیه سازی با جایگزینی معادلات گرانروکشسان ماکسول تعمیم یافته به جای معادله Zener در مدل اولیه اصلاح شد. از سوی دیگر, ضریب اصطکاک لاستیک روی همان سطوح زبر (چند نوع کاغذ سمباده) به کمک دستگاه اندازه گیری ضریب اصطکاک در دانشگاه تربیت مدرس اندازه گیری و با نتایج به دست آمده از تحلیل عددی مقایسه شد. نتایج نشان داد, شبیه سازی رایانه ای ماهیت وابسته به بار عمودی و سرعت لغزش ضریب اصطکاک را به خوبی پیش بینی می کند. به کارگیری معادلات گرانروکشسانی ماکسول تعمیم یافته توافق بین داده های عددی و تجربی را در محدوده سرعت های زیاد بهبود داد, جایی که مدل گرانروکشسان Zener قابلیت پیش بینی روند ضریب اصطکاک را با سرعت از دست می دهد. این محدوده از سرعت با سرعت لغزشی در ردپای تایر در حالت غلتش آن در شرایط کارکرد منطبق تر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عرب بافرانی، محمدرضا، و رزاقی کاشانی، مهدی. (1392). شبیه سازی اصطکاک لاستیک با استفاده از رفتار گرانروکشسانی آن و مشخصه های زبری سطوح. علوم و تکنولوژی پلیمر (فارسی)، 26(2 (پیاپی 124))، 150-158. SID. https://sid.ir/paper/482549/fa

    Vancouver: کپی

    عرب بافرانی محمدرضا، رزاقی کاشانی مهدی. شبیه سازی اصطکاک لاستیک با استفاده از رفتار گرانروکشسانی آن و مشخصه های زبری سطوح. علوم و تکنولوژی پلیمر (فارسی)[Internet]. 1392؛26(2 (پیاپی 124)):150-158. Available from: https://sid.ir/paper/482549/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا عرب بافرانی، و مهدی رزاقی کاشانی، “شبیه سازی اصطکاک لاستیک با استفاده از رفتار گرانروکشسانی آن و مشخصه های زبری سطوح،” علوم و تکنولوژی پلیمر (فارسی)، vol. 26، no. 2 (پیاپی 124)، pp. 150–158، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/482549/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button