مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جستاری در باب نمود پیکر انسان در هنر معاصر، با تاکید بر نظریات بودریار

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 20

چکیده

 انگاره های مرتبط با پیکر انسان, بدنمندی و تقابل های جنسیتی از دیرباز در بازنمود انسان در هنر نقشی تعیین کننده داشته اند. پس از دهه 1970, پژوهش پیرامون جایگاه تن و واکاوی گستره های معنایی آن, دامنه وسیع تری یافت. هدف این جستار, تطبیق معانی مذکور در دو حوزه فلسفه, مشخصا با تاکید بر اندیشه بودریار و نیز مصادیق هنری ملهم از آن معانی است. در این زمینه نظریاتی همچون شی ء شدگی, مفهوم عضو شیء, پایان جنسیت و... با آثار تجسمی هنرمندانی همچون کروگر, گُبر, شرمن, هاگنز, لونا و آبراموویچ تطبیق داده می شود. روش این تحقیق به صورت تحلیلی توصیفی و تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه استقرایی است. طبق یافته های پژوهش مشخص خواهد شد که اولا تکرار نشانه ها در نظام های مختلف معنایی, سبب شده تا خرد جنسی پست مدرن رو به محوشدگی گذاشته شود و به وانمودهبدل شود که نمود تن در هنرها نیز تابع همین فلسفه است. ثانیا عرضه وسیع مفاهیم جنسی در تمامی نظام های معنایی همه چیز را به نشانه ای جنسیتی بدل کرده است؛ از این رو درواقع دیگر هیچ چیز جنسیت نیست. لذا نشانه های جنسیتی, در هنر نیز جنبه بت وارگی خود را از دست داده اند. ثالثا عنصر عضو شیء در هنر معاصر را می توان در جایگاه ژانر طبیعت بی جان از سویی و انسان قربانی عصر پست مدرن از سوی دیگر مدنظر قرار داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی وکیل، مینا، و بلخاری قهی، حسن. (1396). جستاری در باب نمود پیکر انسان در هنر معاصر, با تاکید بر نظریات بودریار. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 22(2 )، 9-20. SID. https://sid.ir/paper/508877/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی وکیل مینا، بلخاری قهی حسن. جستاری در باب نمود پیکر انسان در هنر معاصر, با تاکید بر نظریات بودریار. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1396؛22(2 ):9-20. Available from: https://sid.ir/paper/508877/fa

    IEEE: کپی

    مینا محمدی وکیل، و حسن بلخاری قهی، “جستاری در باب نمود پیکر انسان در هنر معاصر, با تاکید بر نظریات بودریار،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 22، no. 2 ، pp. 9–20، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/508877/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button