مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,668
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

915
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تقویت ادراک حسی متعادل در کارگاه «درک و بیان محیط»

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 38

چکیده

 این نوشتار درباره ضرورت به کارگیری همه حواس در ادراک محیط و لزوم تقویت این نوع ادراک در روند آموزش معماری است.دنیای مدرن, به دلیل طبیعتش, تاکیدی بیش از اندازه بر بینایی دارد و دیگر حواس را تضعیف کرده است. یکی از نتایج این تاکید طراحی محیط هایی است که چیزی برای از نزدیک تجربه کردن ندارند و مخاطب را دور از خود نگه می دارند. در زمانه کنونی همه معیارهای مطلوبیت محیط در«خوب دیده شدن» خلاصه می شود. آموزش نوین معماری هم از آسیب های بینایی محوری مصون نیست. انواع ترسیم های سه بعدی در دستگاه دکارتی, آشنایی و نقد محیط صرفا از طریق عکس, محدود کردن برداشت محیط به عکاسی کردن از آن, و... نمونه هایی از این موضوعند.با آگاهی از ضرورت تقویت حساسیت دانشجویان در روند آموزش معماری این سوال مطرح می شود که: چگونه می توان دانشجویان را در به کارگیری متعادل همه حواسشان در ادراک هر چه کامل تر محیط هدایت کرد؟هدف در این پژوهش آن است که اولا بر اساس نظرات موجود, شرایط و روش هایی برای افزایش حساسیت نسبت به محیط, از طریق به کارگیری متعادل حواس, پیشنهاد شود و در مرحله بعد چگونگی فراهم کردن این شرایط در قالب سه تمرین در کارگاه درک و بیان محیط نشان داده شود. این سه تمرین سنجش اولیه راهکارهای منتج از این پژوهش هستند. بنا بر این روش پژوهش ترکیبی از استدلال منطقی در بخش اول و مورد پژوهی در بخش دوم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بختیاری منش، الهام. (1395). تقویت ادراک حسی متعادل در کارگاه «درک و بیان محیط». صفه، 26(73 )، 21-38. SID. https://sid.ir/paper/513406/fa

    Vancouver: کپی

    بختیاری منش الهام. تقویت ادراک حسی متعادل در کارگاه «درک و بیان محیط». صفه[Internet]. 1395؛26(73 ):21-38. Available from: https://sid.ir/paper/513406/fa

    IEEE: کپی

    الهام بختیاری منش، “تقویت ادراک حسی متعادل در کارگاه «درک و بیان محیط»،” صفه، vol. 26، no. 73 ، pp. 21–38، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/513406/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button