مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,318
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

985
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی بصری رابطه نقطه و فضا در گرافیک خط نستعلیق، شیوه های صفوی و معاصر (با تأکید بر آثار میرعماد و غلامحسین امیرخانی)

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 83

چکیده

 نگارش خط نستعلیق به لحاظ ارتباط تنگاتنگ با ادبیات و همچنین نمود جلوه های بصری ویژه, قرن ها استمرار پیدا کرده است. این خط می تواند به عناصر اولیه تجزیه شود که اولین و مه مترین عنصر آن «نقطه » است. نقطه علاوه بر نیاز کلمه در خواندن, نقش مهمی در هماهنگی و تقابل بین انرژی های تصویری در کلمه و سطر دارد؛ لذا اهمیت نقش بصری نقطه بسیار مشهود است. هدف اصلی این مقاله عبارت است از بررسی نقش نقطه از منظر اصول و مبانی هنرهای تجسمی در مقایسه ی آثار خط میرعمادالحسنی )هنرمند دوره صفوی) و غلامحسین امیرخانی )شیوه غالب معاصر(, با توجه به مؤلفه هایی از قبیل( محور نقطه 2( شیب نقطه )در دونقطه و س هنقطه( 3( وزن بصری نقطه. در این راستا به سؤالاتی نظیر: چگونگی توجه بیشتر در نحوه نقطه گذاری با توجه به اصول و مبانی بصری در هریک از شیوه های مذکور, محور نقطه و همچنین چگونگی رعایت شیب نقطه و وزن بصری نقطه و تفاوت های آن در دو شیو هی میرعمادالحسنی و غلامحسین امیرخانی پاسخ داده شده است. روش به کار گرفته شده در این مقاله توصیفی-تحلیلی, از نوع مقایسه ای و از نظر هدف کاربردی است. گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و تحلیل نگارندگان با مقایسه تصویری آثار دو هنرمند نامبرده صورت پذیرفته است. نتایج بررسی های پژوهش حاضر نشان می دهد که نحوه قرار گرفتن محور نقطه ها, میزان شیب دونقطه و سه نقطه و همچنین وزن تصویری آن ها در شیوه میرعماد کاملاً منطبق بر اصول و مبانی زیباشناسی بصری است که همین امر باعث افزایش حضور و تأثیر نقطه ها بین کلمات و حروف نسبت به شیو ه امیرخانی می گردد؛ به بیان دیگر نقطه ها در خطوط میرعماد از شأن و منزلتی هم تراز با حروف و کلمات برخوردارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسحاق زاده، روح اله، صادقیان، حمید، و روحانی اصفهانی، الهام. (1397). بررسی بصری رابطه نقطه و فضا در گرافیک خط نستعلیق, شیوه های صفوی و معاصر (با تأکید بر آثار میرعماد و غلامحسین امیرخانی). نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 11(21 )، 69-83. SID. https://sid.ir/paper/514974/fa

    Vancouver: کپی

    اسحاق زاده روح اله، صادقیان حمید، روحانی اصفهانی الهام. بررسی بصری رابطه نقطه و فضا در گرافیک خط نستعلیق, شیوه های صفوی و معاصر (با تأکید بر آثار میرعماد و غلامحسین امیرخانی). نامه هنرهای تجسمی و کاربردی[Internet]. 1397؛11(21 ):69-83. Available from: https://sid.ir/paper/514974/fa

    IEEE: کپی

    روح اله اسحاق زاده، حمید صادقیان، و الهام روحانی اصفهانی، “بررسی بصری رابطه نقطه و فضا در گرافیک خط نستعلیق, شیوه های صفوی و معاصر (با تأکید بر آثار میرعماد و غلامحسین امیرخانی)،” نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، vol. 11، no. 21 ، pp. 69–83، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/514974/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button