مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,759
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,032
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین حس تعلق به مکان و هویت در فضاهای شهری با تاکید بر بازارهای سنتی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 فضاهای شهری مکان هایی برای برقراری ارتباطات و تعامل جوامع انسانی هستند که افراد با علایق و خواست های متفاوت گرد هم می آیند. بازارها و مراکز تجاری به عنوان یکی از مهمترین فضاهای شهری که به اشکال مختلف در کالبد شهرها تبلور یافته اند, جز مهمی از سیستم فضای شهری محسوب می شوند. حس تعلق مکان به عنوان پیوندی موثر که مردم با قرارگاه های مکانی برقرار می کنند تعریف می شود, جایی که آن ها تمایل به ماندن دارند و جایی که آن ها احساس راحتی و امنیت دارند. این حس به گونه ای به پیوند فرد با مکان منجر می شود که انسان خود را جزئی از مکان می داند و بر اساس تجربه های خود از نشانه ها, معانی, عملکردها, شخصیت و نقشی برای مکان در ذهن خود متصور می سازد. خلق فضای شهری موثر, کارآمد و پویا که با نیازهای اجتماعی, فرهنگی, زیست محیطی, فیزیکی, اقتصادی و... مردم جامعه هماهنگ باشد, همواره دغدغه کار بسیاری از برنامه ریزان و طراحان شهری بوده است. هدف از این پژوهش شناخت و تبیین مفهوم حس تعلق به مکان, ابعاد مختلف و مولفه های آن در فضاهای شهری و بازارهای سنتی و در نهایت ارائه یک مدل مفهومی در چارچوب مولفه های سازنده حس تعلق به مکان در بازارها بوده است. روش و نگرش حاکم بر این مقاله مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای- اسنادی و تحلیلی است که در ابتدا به مرور مفاهیم و تعاریف و نظریات مرتبط پرداخته, سپس با تبیین مولفه ها و شاخص های شکل دهنده حس تعلق به مکان در فضاهای شهری و بازارهای سنتی, مدل مفهومی جهت ارزیابی این فضاها ارائه گردیده است. پس از بررسی مطالب فوق این نتیجه حاصل شد که حس تعلق به مکان که عامل مهم در شکل گیری پایه های ارتباطی استفاده کنندگان و محیط می باشد, نهایتا منجر به ایجاد محیط های با کیفیت می گردد. در این بین عواملی نظیر: عوامل کالبدی, کارکردی, اجتماعی و ادراکی که خود دارای ریز معیارهایی نیز هستند, مهمترین مولفه های شکل دهنده حس تعلق به مکان می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیبی، داوود، حبیبی، دیانا، کسالایی، افسانه، گرجی پور، فاطمه، و توکلی، مهرداد. (1397). تبیین حس تعلق به مکان و هویت در فضاهای شهری با تاکید بر بازارهای سنتی. معماری شناسی، 1(3 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/516645/fa

    Vancouver: کپی

    حبیبی داوود، حبیبی دیانا، کسالایی افسانه، گرجی پور فاطمه، توکلی مهرداد. تبیین حس تعلق به مکان و هویت در فضاهای شهری با تاکید بر بازارهای سنتی. معماری شناسی[Internet]. 1397؛1(3 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/516645/fa

    IEEE: کپی

    داوود حبیبی، دیانا حبیبی، افسانه کسالایی، فاطمه گرجی پور، و مهرداد توکلی، “تبیین حس تعلق به مکان و هویت در فضاهای شهری با تاکید بر بازارهای سنتی،” معماری شناسی، vol. 1، no. 3 ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516645/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button