Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

422
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

390
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه ی تطبیقی هندسه ی شطرنجی در شهرسازی و نقاشی دوران پهلوی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 38

چکیده

 یان مسئله: طی دوران پهلوی, مدرنیزاسیون آمرانه با حمایتِ حاکمیت تمام حوزه های فرهنگ, هنر و جامعه را دربرگرفته بود. در این دوران همان طور که تهران سیمای جدیدی به خود گرفته و دستاوردهای شهرسازی قاجار را نادیده و شهرسازی مدرن را جایگزین آن می کند, نقاشی نیز سنت تصویری بازنمای کمال الملکی را پشت سر گذاشته و رویکرد نوگرای را در پیش می گیرد. سعی این مطالعه, تطبیق نقاشی نوگرا و شهرسازی مدرن در بستر مدرنیزاسیون و رواج رویکردهای مدرنیستی دوران پهلوی از نقطه نظری جدید است. این مطالعه ی موازی و بیناحوزه ای بیانگر رخدادهای ا ست که در یک لحظه ی کوتاه از تاریخ براساس بنیان های نظری یکسان شکل گرفته و به پیدایش فرم ها و همچنین محتوای یکسان در شهرسازی و نقاشی دوران پهلوی منتهی شده اند. هدف: هدف اولیه ی تحقیق بررسی تطبیقی تشابه ها و تفاوت های الگوی هندسی حاکم بر شهرسازی و نقاشی عصر پهلوی ا ست. اما هدف کلی این پژوهش, شکل دادن به مطالعه ای بیناحوزه ای ا ست, با این فرض که مطالعه ی شیوه مند و بیناحوزه ای از نقطه نظر جدید بتواند به افق ها و تفسیرهای تازه ای راه پیدا کند. روش تحقیق: مقاله به شیوه ی تئوری زمینه ای و با نگاهی توصیفی-تحلیلی و با رویکردی تطبیقی, دو حوزه ی شهرسازی و نقاشی را مورد مطالعه قرار خواهد داد و هندسه شطرنجی به عنوان اصل صوری مشترک در شهرسازی و همچنین آثار نقاشان نوگرایی چون «جلیل ضیاءپور» و «مارکو گریگوریان» مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتایج: می توان مدرنیزاسیون و رواج مدرنیسم هنری را سبب ساز شکل گیری فرم و محتوای جدید طی دوران پهلوی در شهرسازی و نقاشی دانست. دست یافتن به تفسیرهای جدید از آثار نقاشی و اشتراکات فی مابین دو حوزه ی شهرسازی و نقاشی همچون جدای از تاریخ, توجه به تازگی و امر نو و همچنین رواج فرم های تازه از یافته های این مقاله به شمار می روند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نعیمی، محمدرضا، و مراثی، محسن. (1398). مطالعه ی تطبیقی هندسه ی شطرنجی در شهرسازی و نقاشی دوران پهلوی. باغ نظر، 16(81 )، 31-38. SID. https://sid.ir/paper/519789/fa

    Vancouver: کپی

    نعیمی محمدرضا، مراثی محسن. مطالعه ی تطبیقی هندسه ی شطرنجی در شهرسازی و نقاشی دوران پهلوی. باغ نظر[Internet]. 1398؛16(81 ):31-38. Available from: https://sid.ir/paper/519789/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا نعیمی، و محسن مراثی، “مطالعه ی تطبیقی هندسه ی شطرنجی در شهرسازی و نقاشی دوران پهلوی،” باغ نظر، vol. 16، no. 81 ، pp. 31–38، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519789/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا