مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,657
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,000
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی و نقد رویکردهای تحقیق در معماری و شهرسازی از منظر اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 20

چکیده

 هر پژوهشگر به هنگام تحقیق و مطالعه پیرامون یک موضوع مشخص, متاثر از مبانی فلسفی خاصی برای فرایند تحقیق می باشد که این مبانی, در واقع همچون عینکی هستند که محقق از پشت آن, به موضوع تحقیق می نگرد. در مجامع علمی, این مبانی را با اصطلاح «پارادایم» معرفی می نمایند که به معنای رویکرد پژوهشگر در قبال مواردی نظیر مفروضات هستی شناختی, معرفت شناختی و به ویژه روش شناختی است. در این پژوهش, ضمن معرفی رویکردهای (پارادایم های) موثر بر تحقیقات معماری و شهرسازی (شامل دو رویکرد عینی و نسبی), به نقد آنها از منظر آموزه های اسلامی با استفاده از روش استدلالی منطقی پرداخته شده است. طی این نقدها نشان داده می شود که هیچ یک از این دو رویکرد, برای کاربست در تحقیقات معماری و شهرسازی, مبانی موجهی را ارائه نمی نمایند و هر دو با جهت گیری فروکاهنده, فقط بخشی از حقیقت را گزارش می نمایند. بر این اساس, راهبرد به کاررفته در بدنه ی مقاله, راهبردی سلبی و نقادانه است؛ درعین حال, در بخش نتیجه گیری مقاله سعی شده است ضمن مقایسه تطبیقی رویکردهای مذکور, رویکرد اسلامی نیز با کاربست راهبردی ایجابی تبیین شود که طی آن, به موضوعاتی نظیر مبانی و منابع و مراتب تحقیق پرداخته شده است. بر اساس نتایج این پژوهش, از منظر اسلامی, اولا رابطه محقق با موضوع تحقیق بستگی به ماهیت آن موضوع (بر اساس اصل تشکیک وجود) دارد و در برخی موضوعات (به ویژه موضوعات توصیفی و تجربی) استقلال محقق و در برخی دیگر (به ویژه موضوعات تجویزی و اعتباری) تعامل محقق با موضوع لازم است. ثانیا اگرچه دامنه ی شمول تحقیق در معماری و شهرسازی, کلیه ی مباحث کمی (نظیر فن ساختمان) و کیفی (نظیر حکمت هنر و معماری اسلامی) را در بر می گیرد اما رویکرد اسلامی, مراتب تحقیقات مختلف را در یک سطح نمی بیند و علوم تجریدی را بالاتر از علوم تجربی می بیند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منان رییسی، محمد. (1395). ارزیابی و نقد رویکردهای تحقیق در معماری و شهرسازی از منظر اسلامی. پژوهش های معماری اسلامی، 4(2 (پیاپی 11) )، 3-20. SID. https://sid.ir/paper/521978/fa

    Vancouver: کپی

    منان رییسی محمد. ارزیابی و نقد رویکردهای تحقیق در معماری و شهرسازی از منظر اسلامی. پژوهش های معماری اسلامی[Internet]. 1395؛4(2 (پیاپی 11) ):3-20. Available from: https://sid.ir/paper/521978/fa

    IEEE: کپی

    محمد منان رییسی، “ارزیابی و نقد رویکردهای تحقیق در معماری و شهرسازی از منظر اسلامی،” پژوهش های معماری اسلامی، vol. 4، no. 2 (پیاپی 11) ، pp. 3–20، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521978/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button