مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

179
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

79
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

علل اجتماعی گسترش و انحطاط دیوار نگاره های عاشورایی در اواخر دوره ی قاجار

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 54

چکیده

 دیوار بعضی از بقاع وامامزاده های ایران منقش به تصاویری از صحنه های به شهادت رسیدن امام حسین(ع) ویارانش در واقعه ی کربلا است. این نقاشی دیواری ها که به دیوار نگاره های عاشورایی معروف است, بیشتر, از دوره ی قاجار به جای مانده اند. نقاشی روی دیوار از گذشته های دور در ایران مرسوم بوده ودر طول ادوار مختلف, عوامل اجتماعی موجب فراز وفرود هایی در تحولات آن گردیده است. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی, واز نظر روش توصیفی-تحلیلی است. اطلاعات ضروری تحقیق, به صورت اسنادی وکتابخانه ای جمع آوری شده است. محدوده ی پژوهش از نظر زمانی, اواخر دوره ی قاجار واز نظر مکانی, سرزمین ایران, خاصه شمال کشور می باشد. یافته های تحقیق از منظر جامعه شناسی هنر نشان می دهد در اوایل دوره ی قاجار, به سبب نیاز حکومت به مردم برای تحکیم قدرت, مناسک و مراسم مذهبی ازجمله دیوار نگاره های عاشورایی رامورد پشتیبانی قرارداد. اگر چه نقاشی از سوی فقه اسلامی مورد ملامت قرار گرفته بود, ولی صدور فتاوی بعضی از علمای مذهبی در مورد رفع منع شبیه خوانی وشبیه سازی در مراسم مذهبی, باعث رونق وگسترش دیوار نگارها ی عاشورایی گردید. اواخر دوره ی قاجار با ورود صنعت چاپ و گسترش مطبوعات و آشنایی با فرهنگ غرب از یک سو, و تغییر معادلات اقتصادی و سیاسی از سوی دیگر, مهاجرت مردم از روستاها به شهرهای بزرگ را موجب می شود؛ در نتیجه, ذائقه ی مردم, تحت تأثیر شرایط اجتماعی تغییر پیدا می کند و خود را با مظاهر دنیای جدید وفق می دهد وکم کم دیوار نگاره های عاشورایی که به صورت یک سنت و عادت واره در بین توده مردم رواج پیداکرده بود از رونق می افتد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اخویان، مهدی. (1392). علل اجتماعی گسترش و انحطاط دیوار نگاره های عاشورایی در اواخر دوره ی قاجار. دانش هنرهای تجسمی، 1(1)، 43-54. SID. https://sid.ir/paper/524991/fa

    Vancouver: کپی

    اخویان مهدی. علل اجتماعی گسترش و انحطاط دیوار نگاره های عاشورایی در اواخر دوره ی قاجار. دانش هنرهای تجسمی[Internet]. 1392؛1(1):43-54. Available from: https://sid.ir/paper/524991/fa

    IEEE: کپی

    مهدی اخویان، “علل اجتماعی گسترش و انحطاط دیوار نگاره های عاشورایی در اواخر دوره ی قاجار،” دانش هنرهای تجسمی، vol. 1، no. 1، pp. 43–54، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/524991/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button