مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

496
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

322
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین نیازهای آموزشی اخلاق حرفه ای در رشته گفتاردرمانی

صفحات

 صفحه شروع 191 | صفحه پایان 208

چکیده

 مقدمه: آسیبشناسان گفتار و زبان روزانه با مسائل و مشکلات بسیاری در حین ارائه خدمات بالینی مواجه می شوند و تصمیمگیری اخلاقی را برای این متخصصان دشوار می کند. با توجه به مطالعات اندک در زمینه اخلاق حرفهای در رشته گفتاردرمانی و نبود تصویری روشن از نیازهای آموزشی در این حوزه, این مطالعه انجام شد. روش: شرکتکنندگان به روش نمونهگیری هدفمند از بین آسیبشناسان گفتار و زبان انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای فردی نیمه ساختار یافته (12خانم و2 آقا) جمع آوری گردید. یافته ها: تحلیل داده ها منجر به استخراج 1562 کد 54 زیرطبقه و 18 طبقه اصلی شد که شامل آشنایی با اصول اخلاق حرفهای بین فردی, کنترل خشم و واکنشهای هیجانی, ارائه خدمات بالینی مبتنی بر علم, صبر و بردباری در ارائه خدمات, حفظ ایمنی بیمار, رعایت صداقت در ارائه خدمات, ارائه اطلاعات کافی به مددجو و خانواده مددجو, احترام به شأن مددجو, حفظ استمرار در ارائه خدمات, توجه به اختیار مددجو, رازداری, رعایت عدالت در ارائه خدمات, رعایت حریم خصوصی, تعهد به حرفه, کم رنگ بودن موضوع اخلاق حرفهای در آموزش حرفه گفتاردرمانی, نگاه منفعت طلبانه در ارائه خدمات, آموزش رویارویی با تنشهای اخلاقی و ضابطه مندی می باشند. نتیجه گیری: نتیجه این مطالعه نشان میدهد که نقص در آموزش اخلاق حرفهای و عدم آگاهی گفتاردرمانان در این رابطه مشکل اساسی در حرفه گفتاردرمانی در کشور است. بنابراین تدوین برنامههایی در جهت آموزش اخلاق حرفهای به منظور رفع نیارهای آموزشی موجود و ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به مددجویان, متناسب با نیاز جامعه گفتار درمانی الزامی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قریشی، زهراسادات، محمدی، فرحناز، ظریفیان، طلیعه، و پناه زاده، شفیعه. (1399). تبیین نیازهای آموزشی اخلاق حرفه ای در رشته گفتاردرمانی. نخبگان علوم و مهندسی، 5(2 )، 191-208. SID. https://sid.ir/paper/525287/fa

    Vancouver: کپی

    قریشی زهراسادات، محمدی فرحناز، ظریفیان طلیعه، پناه زاده شفیعه. تبیین نیازهای آموزشی اخلاق حرفه ای در رشته گفتاردرمانی. نخبگان علوم و مهندسی[Internet]. 1399؛5(2 ):191-208. Available from: https://sid.ir/paper/525287/fa

    IEEE: کپی

    زهراسادات قریشی، فرحناز محمدی، طلیعه ظریفیان، و شفیعه پناه زاده، “تبیین نیازهای آموزشی اخلاق حرفه ای در رشته گفتاردرمانی،” نخبگان علوم و مهندسی، vol. 5، no. 2 ، pp. 191–208، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525287/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button