مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

360
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

260
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل اجتماعی ابسنس (غیاب) در روایت های تاریخی عکاسی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 74

چکیده

 بیان مسئله کیفیت زیست و معنای زندگی همواره با حضور عناصر, اشیاء, چیزها, افراد و مفاهیم پیوند خورده است و غیاب به معنای نفی و سلب حضور, این معنا را قوام داده و از همین رو در فلسفه و هنر بسیار وارد شده است. مفهوم ابسنس به مثابه یک استراتژی هنری در بطن بسیاری از آثار هنری به ویژه در قرن حاضر تلقی می شود. در عکس ها, متونی که رد حضور چیزها را در گذشته عرضه می کنند, ابسنس کارکردی استنادی پیدا می کند. اما پرسش اساسی این است که چگونه در متون عکاسانه, از غیاب عناصر و چیزها, پی به وجود روایت های تاریخی نهفته در متن آن ها می بریم؟ هدف پژوهش عکس ها به عنوان متونی همه جا حاضر چه در آلبوم های خصوصی یا نهادهای هنری یاخبری, و چه در فضاهای اجتماعی مجازی و مبتنی بر وب, غیبت های گوناگونی را که خاستگاه های متفاوتی دارند, ارایه می کنند و تحلیل تاریخی غیاب در این آثار, به فهم بهتر بستر اجتماع انسانی منجر می شود. فرضیه این است که عکس به عنوان یک متن تاریخی وقتی با روایت های پیرامون و بیرونی خود پیوند خورده و تحلیل شود, غیاب را به مثابه نفی حضور نیروهای سرخورده ای در متن اجتماعی ارایه می دهد که هریک, به صورت بالقوه قدرت مشارکت و تغییر در رفتارها و کنش های زندگی روزمره را دارند. روش پژوهش براساس تحلیل مبتنی بر تاریخ اجتماعی در متون عکاسانه خواهد بود, چرا که در این رویکرد, رفتارها, رخدادها و باورها در بافت زندگی روزانه, در روند تحقیق تاریخی دارای اهمیت است. نتیجه گیری ابسنس در قاب عکس, می تواند اشکالی متنوع از قدرت های پنهانی لایه های مختلف اجتماعی را عرضه دارد؛ نیز به جایگاه عناصر غایب در سطح عکس ها پرداخته و توضیح داده شده است که چگونه عکاسی از ابسنس به عنوان مفهومی پست مدرنیستی بهره می برد تا به واسطه غیاب عناصر تاریخی, محتوای متفاوت و قرایت دیگرگونی را از رخداد شکل دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن پور، محمد. (1399). تحلیل اجتماعی ابسنس (غیاب) در روایت های تاریخی عکاسی. باغ نظر، 17(92 )، 63-74. SID. https://sid.ir/paper/525694/fa

    Vancouver: کپی

    حسن پور محمد. تحلیل اجتماعی ابسنس (غیاب) در روایت های تاریخی عکاسی. باغ نظر[Internet]. 1399؛17(92 ):63-74. Available from: https://sid.ir/paper/525694/fa

    IEEE: کپی

    محمد حسن پور، “تحلیل اجتماعی ابسنس (غیاب) در روایت های تاریخی عکاسی،” باغ نظر، vol. 17، no. 92 ، pp. 63–74، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525694/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button