مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

218
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

285
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

قیاس تطبیقی خوانش ساکنین از شهر (منظر شهری) با طرح های توسعة شهری بررسی انتقال منظر شهر سنتی به شهر معاصر شیراز

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 58

چکیده

 بیان مسئله: از دورة رضاشاه پهلوی تا کنون, توسعه و اقدام در شهر در پی «تعامل شهر با قوانین» و از طریق «وضع قوانین متمرکز» و تدوین ضوابط و مقررات یکپارچه, در قالب طرح های توسعه و طرح های جامع و تفصیلی, صورت گرفته است. بر این اساس, توسعة فضاهای شهری و مداخله در آن ها برمبنای ادراک ساکنین بیش از آنکه به عنوان امری کیفی صورت پذیرد, تابعی از اصول ریاضی و معطوف به معیارهای کمّی بوده و آنچه مربوط به کیفیت منظر شهری است, در قالب طرح های موضعی و موضوعی, ضمیمة طرح جامع و طرح تفصیلی می شود. هدف پژوهش: این تحقیق در پی آن است که کاستی موجود در طرح ها و برنامه های توسعه را, که منجر به فروکاهی کیفی منظر شهر در دوران انتقال از شهر سنتی به شهر معاصر شده است, با توجه به مدل مفهومی منظر شهری, با قیاس تطبیقی برنامه های توسعه و خوانش ساکنین از شهر, بررسی کند. روش پژوهش: این پژوهش با روش تحقیق کیفی و با تکیه بر پارادایم پدیدارشناسی در چهار گام صورت گرفته است. در گام اول سازمان فضایی شیراز و چرخش های صورت گرفته در شهر در دوره های مختلف, با تکیه بر اسناد دست اول و دوم, به شیوة تفسیری-تاریخی بررسی شده است؛ در گام دوم طرح ها و برنامه های توسعه در دوره های تاریخی مورد بررسی قرار گرفته اند؛ در گام سوم قیاس تطبیقی بین خوانش ساکنین از شهر, مبتنی بر مدل مفهومی منظر شهری, و شیوة نگرش به منظر شهر در برنامه های توسعه انجام شده است؛ و در گام چهارم منظر شهرهای معاصر و معضلات پیش رو به روش تحقیق علّی (پس رویدادی) بررسی شده و علت ها و عوامل بروز آشوب در منظر شهرها مورد مطالعه قرار گرفته است؛ گام چهارم تحقیق با بررسی وضعیت دورة گذار منظر شهر شیراز و تأثیر دیدگاه حاکم بر شکل گیری آن صورت پذیرفته است. نتیجه گیری: علی رغم تأثیرات دستگاه حکومتی در توسعة شهر تا اواخر قاجار, اقدامات و توسعه های مردم و حاکمیت در فضاهای انضمامی صورت می گرفت که اقداماتی مبتنی بر تجربه-ادراک ساکنین بود. انتقال از منظر شهر سنتی به شهر معاصر در شیراز از دوران رضاشاه روی می دهد که تمایل به نظم حداکثری و استانداردسازی علی رغم ارتقای مؤلفه های کمّی شهر, منجر به تبدیل فضاهای انضمامی سه بعدی مبتنی بر تجربه-ادراک ساکنین به فضاهای انتزاعی دوبعدی و آزمایشگاهی شد. در خوانش وضع موجود, شناخت ابژه ها (اشیا) در شهر, برمبنای علوم طبیعی و عدم اهتمام به تأویل ها که فهم ساکنین از شهر را شکل می دهند, منجر به تقلیل گرایی در شناخت شهر و در نتیجه اقدامات شهری شده و به نظر می رسد علت العلل بروز بحران در ادراک ساکنین از شهر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیل دخت، مریم، منصوری، سیدامیر، و شیبانی، مهدی. (1400). قیاس تطبیقی خوانش ساکنین از شهر (منظر شهری) با طرح های توسعة شهری بررسی انتقال منظر شهر سنتی به شهر معاصر شیراز. باغ نظر، 18(96 )، 45-58. SID. https://sid.ir/paper/526863/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیل دخت مریم، منصوری سیدامیر، شیبانی مهدی. قیاس تطبیقی خوانش ساکنین از شهر (منظر شهری) با طرح های توسعة شهری بررسی انتقال منظر شهر سنتی به شهر معاصر شیراز. باغ نظر[Internet]. 1400؛18(96 ):45-58. Available from: https://sid.ir/paper/526863/fa

    IEEE: کپی

    مریم اسماعیل دخت، سیدامیر منصوری، و مهدی شیبانی، “قیاس تطبیقی خوانش ساکنین از شهر (منظر شهری) با طرح های توسعة شهری بررسی انتقال منظر شهر سنتی به شهر معاصر شیراز،” باغ نظر، vol. 18، no. 96 ، pp. 45–58، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526863/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button