مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

457
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

428
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی مفهوم واژه «انتزاع» در هنر اسلامی و هنر غربی (بر اساس نظریات سنت گرایان)

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 92

چکیده

 بیان مسئله نظریه پرد ازان حوزه حکمت و هنر اسلامی نظیر «بورکهارت» هنر اسلامی را انتزاعی یا تجرید ی می د انند که با بیانی نماد ین, رموز الهی را د ر هنر شرقی بازتاب می د هد. از این رو هنر سنتی هنری قد سی با بیانی انتزاعی است که از بازنمایی فیگوراتیو و طبیعت نگاری می پرهیزد. از سوی د یگر, د ر اروپای قرن بیستم جنبشی د ر هنرهای تجسمی پاگرفت که «کاند ینسکی» مبد ع آن بود و د ر پی کشف امکانات بصری فارغ از د ایره د ید اری-روایی جهان واقعی تلاش می کرد. آن ها عقید ه د اشتند نقاشی باید همچون موسیقی خود ش را از بند میمه سیس Mimesis یا تقلید از طبیعت و روایت برهاند و صرفا با اشکال و رنگ, د ر مخاطب تاثیر کند. هرد و نگرش, د لایل و مبانی نظری خود را د ارند که با یکد یگر متفاوتند. د ر این تحقیق تلاش بر این است که بد انیم واژه «انتزاع» د ر هرد و د ید گاه د ارای چه مفهوم, کارکرد و ویژگی هایی است؟ مفاهیمی که سنت گرایان و هنرشناسان غربی از واژه «انتزاع» اتخاذ می کنند, چیست و چه نسبتی باهم د ارند؟ روش پژوهش این مقاله پژوهشی, بنیاد ی با روشی توصیفی-تحلیلی است که ابتد ا به شناخت د قیق واژه «انتزاع» می پردازد, سپس با بررسی ویژگی های هنر اسلامی نزد متفکران سنت گرا و نیز مفهوم واژه «انتزاع» نزد هنرشناسان غربی آشنا می شود. و در نهایت به تطبیق این د و مفهوم می پرد ازد. اهد اف پژوهش این مقاله طرح بحثی هنرشناسی و سبک شناختی است که به حوزه نظری پژوهش هنر مربوط می شود و د ر امر توسعه بحث هایی د ر باب «چیستی هنر» موثر خواهد بود. نتیجه گیری شباهت ها و تفاوت هایی د ر کاربرد از واژه «انتزاع» د ر هنر اسلامی و هنر غربی د ید ه می شود؛ د ر هرد و هنرمند و مخاطب از جهان و ماد یات و عینیات جد ا می شوند. هر د و د ید گاه, چیزی را فراتر از آنچه ما می بینیم بر ما عرضه می کنند از این رو هنرمند ان برای این کار به رمز و راز و سمبل و نماد رو می آورند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روان جو، احد، و پدرام، شاهین. (1400). بررسی تطبیقی مفهوم واژه «انتزاع» در هنر اسلامی و هنر غربی (بر اساس نظریات سنت گرایان). باغ نظر، 18(97 )، 79-92. SID. https://sid.ir/paper/527492/fa

    Vancouver: کپی

    روان جو احد، پدرام شاهین. بررسی تطبیقی مفهوم واژه «انتزاع» در هنر اسلامی و هنر غربی (بر اساس نظریات سنت گرایان). باغ نظر[Internet]. 1400؛18(97 ):79-92. Available from: https://sid.ir/paper/527492/fa

    IEEE: کپی

    احد روان جو، و شاهین پدرام، “بررسی تطبیقی مفهوم واژه «انتزاع» در هنر اسلامی و هنر غربی (بر اساس نظریات سنت گرایان)،” باغ نظر، vol. 18، no. 97 ، pp. 79–92، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527492/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button