مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

427
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

402
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی اصول و رهنمود های طراحی معماری مدارس از منظر پدافند غیرعامل

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 امروزه یکی از اصول ضروری در طراحی معماری, توجه به عملیاتی کردن الزامات پدافند غیر عامل به منظور کاهش آسیب پذیری و ایمن سازی آن هاست. معماران به عنوان یکی از تاثیر گذارترین اعضای گروه طراحی لازم است در ارایه طرح های خود به جوانب مختلف تاثیر گذار به آن توجه نمایند. توجه به پایداری طرح در طول عمر ساختمان و تاثیر ملاحظات طراحی معماری, در کاهش آسیب پذیری ساختمان در مقابل تهدیدات انسانی و طبیعی امری ضروری خواهد بود. از اینرو مدارس به دلیل تعداد, شرایط و تنوع گروه های سنی کاربران و همچنین نوع و اهمیت کاربری, در زمره مهمترین فضاهای شهری قرار می گیرند. از طرف دیگر در زمان وقوع حوادث در ساعات بهره برداری, امکان خسارت جانی بسیار وجود دارد. لذا توجه به ایمنی و کاهش آسیب پذیری در این بناها در زمان بروز حوادث از اهمیت خاصی بر خوردار است که, پرداختن به مقوله پدافند غیر عامل و در تقابل با مدیریت بحران به خصوص از حیث اهمیت در درجه ویژه ای قرار دارند, کمک خواهد کرد تا تلفات انسانی در زمان بروز حوادث, کاهش یابد. بدینسان این مساله, بستری لازم را برای نگارش پژوهش حاضر فراهم کرده است. هدف اصلی از نگارش این پژوهش, پرداختن به امر پدافند غیرعامل در مدارس و توجه به گستردگی موضوع به ارایه چهارچوب و راه کارهایی در بخش طراحی می باشد که مدرسه ای طراحی شود که در شرایط بحران, ایمن و برای شرایط پسا بحران, نقش پناهگاه را داشته باشد و بتواند جامعه را از تهدیداتی که بعد از سانحه به وجود می آید حفظ کند. پژوهش حاضربه لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی_تحلیلی است که از ابزار جمع آوری اطلاعات, اسنادی(کتابخانه ایی) در بستر بهره گیری از مطالعات میدانی بهره برده است. با استناد به نتایج این پژوهش می توان این گونه برآورد نمود که, در نظر گرفتن تدابیری همچون نحوه قرارگیری بازشوها, حفاظت سلسله مراتبی فضاها, تاثیرفرم ساختمان بر کاهش اثر موج انفجار, طراحی مناسب مسیرهای حرکت داخلی, فضای عبور موج, انتخاب شیوه مناسب نورگیری, طراحی محوطه و انتخاب مصالح فضایی امن را در اختیار قرار می دهد که در طراحی و جرای فضاهای آموزشی )مدارس( به منظور کاهش آسیب پذیری ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رزمی، حمیدرضا، و غلامی، میلاد. (1399). واکاوی اصول و رهنمود های طراحی معماری مدارس از منظر پدافند غیرعامل. معماری شناسی، 3(17)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/527577/fa

    Vancouver: کپی

    رزمی حمیدرضا، غلامی میلاد. واکاوی اصول و رهنمود های طراحی معماری مدارس از منظر پدافند غیرعامل. معماری شناسی[Internet]. 1399؛3(17):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/527577/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا رزمی، و میلاد غلامی، “واکاوی اصول و رهنمود های طراحی معماری مدارس از منظر پدافند غیرعامل،” معماری شناسی، vol. 3، no. 17، pp. 0–0، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527577/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button