مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,043
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

938
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی چرخه زمان و تجسم ادوار ایقاعی

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 126

چکیده

 این مقاله به ویژگی «دور» در سیستم های قدیم آوانگاری ریتم در موسیقی ایران می پردازد. روش های متنوعی برای آوانگاری نغمات و ایقاعات در آثار علمی موسیقی دانان ایران طرح گردیده است که بخش قابل ملاحظه ای از آنها مشترکا مورد استفاده موسیقیدانان ایرانی و عرب بوده است. وجه مشترک در اساس ساختار کلیه این روش ها آن است که تفکر «دور» یا «چرخه» را به انحای مختلف تداعی می کنند. در این مقاله چگونگی انطباق آخرین دستاوردهای برخی موسیقی شناسان جهان از جمله آثار Zucker Kandl, Jeff Pressing, Stanley Brain Hoffman, Olivier Lartillot and Mondher Ayari  در ارایه دورهای ریتمیک با تفکر «دور» یا «چرخه» ایقاعی ارایه شده در رسالات کهن دانشمندان ایرانی مقایسه می شود. دورها یا چرخه های ریتمیک در دست نوازنده ایرانی به عنوان ماده بنیانی ریتم در آفرینش مورد استفاده قرار می گرفته است. برای یافتن راه حلی که پیوند زننده حرکت خطی و حرکت چرخه ای باشد, دانشمندان تلاش های فراوانی کرده اند. از جمله این تلاش ها نظریه جف پرسینگ در نمایش حرکت متریک موسیقی در دو بردار است که در این مقاله با شیوه صفی الدین ارموی در نمایش ادوار ایقاعی در کتاب الادوار تطبیق داده می شود. این تطبیق مبین آن است که شیوه های سنتی ارایه دایره های ریتمیک درک بهتری را از چرخه ریتم برای نوازنده به ارمغان می آورده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آزاده فر، محمدرضا. (1386). بررسی تطبیقی چرخه زمان و تجسم ادوار ایقاعی. هنرهای زیبا، -(32)، 119-126. SID. https://sid.ir/paper/5704/fa

    Vancouver: کپی

    آزاده فر محمدرضا. بررسی تطبیقی چرخه زمان و تجسم ادوار ایقاعی. هنرهای زیبا[Internet]. 1386؛-(32):119-126. Available from: https://sid.ir/paper/5704/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا آزاده فر، “بررسی تطبیقی چرخه زمان و تجسم ادوار ایقاعی،” هنرهای زیبا، vol. -، no. 32، pp. 119–126، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/5704/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button