مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,204
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,858
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعریف معماری، گام اول آموزش (چالش ها و نتاقضات)

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 48

چکیده

 معماری به لحاظ ماهیتش دارای دو بعد علمی و هنری است. با توجه به جنبه جهان شمولی هنر, معماری نیز از بعد هنری اش واجد معنای هستی شناسی است. از آنجا که بینش یا دیدگاه فکری در درک معنی و به تبع آن در ساختار یک نظام آموزشی, به خصوص در مقولاتی (مثل مقولات هنری) که دارای بعد هستی شناسی هستند, موثر است لذا مقدم بر آموزش معماری, لازم است که دیدگاه فکری ای که آموزش در آن انجام می گیرد, و تعریف معماری که خود واجد معنی ناشی از بینش است, تبیین شود.از دیدگاه سنتی, معماری هنر آفرینش است, آفرینشی زیبا که لازمه وجود حقیقی است. انسان سنتی استعداد آفرینندگی خود را از خداوند می داند. از همین رو از نگاه سنت, معماری به عنوان هنر آفرینش و آراستن کالبد زندگی, واجد بعد هستی شناسی است. از دیدگاه مدرن نیز معماران بزرگ این نحله ی فکری وجود امری متعالی در معماری را متذکر شده اند و بعضا به بعد هستی شناسی معماری اعتراف دارند. اما مفاهمه ی این معنی در فضای فکری متاثر از خرد محض حاکم بر دنیای مدرن, دچار استحاله ی شناختی شده است.در این مقاله سعی شده است از دریچه تعریف معماری در نظام های فکری مبتنی بر "سنت" و "مدرن" در حد بضاعت مزجات به تبیین موضوع بپردازیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اکرمی، غلامرضا. (1382). تعریف معماری, گام اول آموزش (چالش ها و نتاقضات). هنرهای زیبا، -(16)، 33-48. SID. https://sid.ir/paper/5808/fa

    Vancouver: کپی

    اکرمی غلامرضا. تعریف معماری, گام اول آموزش (چالش ها و نتاقضات). هنرهای زیبا[Internet]. 1382؛-(16):33-48. Available from: https://sid.ir/paper/5808/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا اکرمی، “تعریف معماری, گام اول آموزش (چالش ها و نتاقضات)،” هنرهای زیبا، vol. -، no. 16، pp. 33–48، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/5808/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button