Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,883
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

587
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شبکه حمل و نقل چوب در جنگل تحقیقاتی «واز»

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 51

چکیده

 با توجه به اهمیت جاده در مدیریت جنگل و حمل و نقل چوب, بررسی آن در چهار سری از جنگل تحقیقاتی «واز» به مساحت 4081 هکتار به مرحله اجرا در آمده است. شبکه بندی جنگل بر اساس فاکتورهایی مانند طول جاده ها, تراکم جاده ها, فاصله چوبکشی, درصد شبکه بندی, شیب, مکانیک خاک, استحکام خاک, حجم چوب تولید شده و عوامل جوی طراحی شد. این مطالعه در دو مرحله جهت رسیدن به اهداف فوق اجرا گردید. در مرحله اول جاده های موجود مورد بررسی و محاسبه قرار گرفته نتایج حاصله به شرح زیر بود: طول جاده های موجود 21770 مترتراکم طولی جاده ها 7.8 R.D= متر در هکتار درصد شبکه بندی 37% در مرحله دوم به دلیل نا مناسب بودن شبکه بندی موجود, جاده های جنگلی (اصلی و فرعی) بر اساس فاکتورهایی مانند تراکم طولی جاده, فاصله چوبکشی, درصد شبکه بندی, شیب, مکانیک خاک, حجم تولیدات جنگل, و عوامل جوی برای پوشش مناسب و کاهش خسارت به جنگل طراحی گردید. مشخصات شبکه بندی جاده های جدید به شرح زیر به دست آمده است: طول جاده ها 52459 متر تراکم طولی جاده ها R.D=14.1  متر در هکتار درصد شبکه بندی 61%نتایج حاصل نشان می دهد با وجود افزایش تراکم طولی, درصد شبکه بندی با توجه به شیب جنگل خوب نبوده زیرا شیب عامل محدود کننده برای شبکه بندی اصلی می باشد. به این دلیل برای تکمیل پوشش جاده شبکه بندی فرعی طراحی شد. در نتیجه مجموع طول و تراکم جاده های طراحی شده 74459 متر و 19.5 متر در هکتار به دست آمده است. تراکم و درصد شبکه بندی در سری های 1 و 2 و 3 مناسب و سطح خوبی از جنگل را پوشش می دهد. شیب عامل مهمی در طراحی جاده های اصلی و فرعی بوده است. فقط 43% از جاده های موجود در شیب مناسب (0-30%) واقع شده اند. 62% از جاده های چوبکشی در خاک های دارای وضعیت مکانیکی متوسط قرار گرفته اند. استحکام خاک و عوامل جوی نقش مهمی در طراحی جاده های چوبکشی داشته اند. در سری 2 شیب مناسب بوده ولی وضعیت استحکام خاک عامل محدود کننده برای احداث مسیرهای چوبکشی می باشد. در نتیجه سیستم کابل هوایی برای خروج گردیینه ها از جنگل لازم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اقتصادی، علی، سبحانی، هوشنگ، و رافت نیا، نصرت اله. (1382). بررسی شبکه حمل و نقل چوب در جنگل تحقیقاتی «واز». علوم کشاورزی، 9(1)، 33-51. SID. https://sid.ir/paper/7601/fa

    Vancouver: کپی

    اقتصادی علی، سبحانی هوشنگ، رافت نیا نصرت اله. بررسی شبکه حمل و نقل چوب در جنگل تحقیقاتی «واز». علوم کشاورزی[Internet]. 1382؛9(1):33-51. Available from: https://sid.ir/paper/7601/fa

    IEEE: کپی

    علی اقتصادی، هوشنگ سبحانی، و نصرت اله رافت نیا، “بررسی شبکه حمل و نقل چوب در جنگل تحقیقاتی «واز»،” علوم کشاورزی، vol. 9، no. 1، pp. 33–51، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/7601/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا