مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,882
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

732
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برآورد کشش های تقاضای مسافر و بار در راه آهن جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 189

چکیده

 اطلاع از کشش تقاضا, علاوه بر این که قدرت تصمیم گیری و انتخاب عرضه کنندگان خدمات را افزایش می دهد, می تواند قدرت و توان انعطاف عرضه کننده (از جمله عرضه کننده خدمات ریلی) در مقابل تامین کنندگان مواد اولیه را نیز مشخص کند. اگر سازمان راه آهن از اثر هر یک از عوامل موثر بر تقاضای خدمات نهایی ریلی و کشش آنها اطلاع داشته باشد, زمینه های مناسب تری را برای تصمیم گیری درباره عرضه زیربنا و نیز تعیین قیمت دسترسی, در اختیار خواهد داشت. در این مقاله با مروری بر مطالعات انجام شده درباره کشش های تقاضای بار و مسافر در کشورهای مختلف, مدل های گوناگونی برای تقاضای حمل و نقل ریلی در ایران تخمین زده شده است. تقاضای بار و مسافر در این مدل ها, تابعی از قیمت, قیمت شیوه های حمل و نقل جانشین, جمعیت, مقدار تولید (براساس ارزش افزوده), ارزش افزوده بخشی, فاصله و نظیر آنها است. مقادیر کشش برآورد شده با مطالعات مشابه تا حد زیادی سازگار است و حاکی از بی کشش بودن (نداشتن حساسیت مقدار به قیمت) تقاضای مسافرت با راه آهن به صورت تابعی از کرایه, فاصله, جمعیت و جایگزینی آن با سفر جاده ای (با اتوبوس) است. همچنین تقاضای حمل بار با راه آهن به صورت تابعی از فاصله بی کشش است. به عبارت دیگر, با تغییرات فاصله, مقدار تقاضا برای حمل بار تقریبا ثابت است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزتی، مرتضی، و عاقلی کهنه شهری، لطفعلی. (1384). برآورد کشش های تقاضای مسافر و بار در راه آهن جمهوری اسلامی ایران . پژوهشنامه حمل و نقل، 2(3)، 181-189. SID. https://sid.ir/paper/83667/fa

    Vancouver: کپی

    عزتی مرتضی، عاقلی کهنه شهری لطفعلی. برآورد کشش های تقاضای مسافر و بار در راه آهن جمهوری اسلامی ایران . پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1384؛2(3):181-189. Available from: https://sid.ir/paper/83667/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی عزتی، و لطفعلی عاقلی کهنه شهری، “برآورد کشش های تقاضای مسافر و بار در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 2، no. 3، pp. 181–189، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83667/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button