مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

588
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

823
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدلی جدید جهت به کارگیری تاکسی های هوشمند در کلان شهر تهران در راستای سازماندهی حمل و نقل عمومی: رویکرد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا (مقاله کاربردی)

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 54

چکیده

 امروزه, یکی از اصلی ترین موضوعات مورد بررسی در کلان شهرهای دنیا, چگونگی استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی مدرن و تحقیق و توسعه آن ها به شمار می آید که حاکی از اهمیت شایان توجه استفاده از این نوع سیستم ها در اغلب کشورها است. حال یکی از نوآوری های مهم در سیستم های حمل و نقل شهری, استفاده از تاکسی های هوشمند و بهبود سیستم های سفارش آنلاین می باشد؛ در حالی که در کلان شهر تهران هنوز استفاده از تاکسی های هوشمند و بهینه سازی پوشش شبکه آن ها یکی از مسائل مهم شهرداری است. لذا در این مقاله, مدلی جدید با دو استراتژی متفاوت در راستای هوشمند سازی تاکسی های تهران ارائه می گردد. در ابتدا با استفاده از مفهوم زنجیره ی سفر, مدلی با عنوان شبکه زنجیره سفر, منطبق با وضعیت شهر تهران ارائه شده و پس از شناسایی نقاط تقاضای سفر, الگوریتم خوشه بندی مبتنی بر چگالی, جهت ارزیابی مدل پیشنهادی به کار گرفته شده است. جهت بهبود عملکرد الگوریتم مذکور و تنظیم پارامترهای آن از روش طراحی آزمایشات استفاده شده و سپس مراکز خوشه ها به عنوان ایستگاه های تاکسی هوشمند تعیین گردیده است. نتایج حاصل نشان می دهد که حدود 12/53 درصد از نقاط به دست آمده به عنوان ایستگا ه های پیشنهادی تاکسی های هوشمند در شهر تهران, حتی با وضعیت فعلی قابلیت پیاده سازی دارند, همچنین مدل پیشنهادی به صورت همزمان با رویکرد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا, قابلیت استفاده از حداکثر ظرفیت تاکسی ها و کمترین اتلاف وقت مسافران برای دسترسی به تاکسی را فراهم می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بدیعی، اقدس، حاجیان، حوریا، و غضنفری، مهدی. (1398). ارائه مدلی جدید جهت به کارگیری تاکسی های هوشمند در کلان شهر تهران در راستای سازماندهی حمل و نقل عمومی: رویکرد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا (مقاله کاربردی). پژوهشنامه حمل و نقل، 16(2 (پیاپی 59) )، 31-54. SID. https://sid.ir/paper/83885/fa

    Vancouver: کپی

    بدیعی اقدس، حاجیان حوریا، غضنفری مهدی. ارائه مدلی جدید جهت به کارگیری تاکسی های هوشمند در کلان شهر تهران در راستای سازماندهی حمل و نقل عمومی: رویکرد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا (مقاله کاربردی). پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1398؛16(2 (پیاپی 59) ):31-54. Available from: https://sid.ir/paper/83885/fa

    IEEE: کپی

    اقدس بدیعی، حوریا حاجیان، و مهدی غضنفری، “ارائه مدلی جدید جهت به کارگیری تاکسی های هوشمند در کلان شهر تهران در راستای سازماندهی حمل و نقل عمومی: رویکرد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا (مقاله کاربردی)،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 16، no. 2 (پیاپی 59) ، pp. 31–54، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83885/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button