مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,134
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رفتار اطلاع یابی توت فرنگی کاران استان کردستان

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 59

چکیده

 یکی از مشکلات اساسی در تولید محصولات فسادپذیری چون توت فرنگی که باید با دقت تولید و با سرعت به بازار عرضه شود عدم اطلاع کافی مولدان از مراحل تولید و بازاریابی و بازار رسانی است. اگر چه این کار مثل غالب امور دیگر به صورت سنتی انجام می شود ولی موجب ضرر و زیان تولید کنندگان در سطح وسیعی می گردد. لذا این تحقیق با هدف "بررسی رفتار اطلاع یابی توت فرنگی کاران در استان کردستان" که عمده ترین مکان تولید توت فرنگی در کشور است انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد که حاوی پرسشهایی ساختارمند و نیمه ساختارمند بودند. روایی این پرسشنامه بر اساس نظرات اصلاحی اعضای کمیته تحقیق تامین و برای بررسی پایایی وسیله تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که برای این منظور, تعداد 25 پرسشنامه در مرحله آزمایشی مقدماتی (Pilot test) توسط توت فرنگی کاران منتخب تکمیل گردید که در نتیجه ضریب پایایی پرسشنامه  a=0.77به دست آمد. قابل ذکر است که برای احتراز از خطای پیش آزمون و پرسشنامه از این توت فرنگی کاران در مرحله میدانی استفاده نگردید. جامعه آماری تحقیق شامل 11000 نفر از توت فرنگی کاران استان کردستان در سه شهرستان سنندج, سرو آباد و کامیاران بوده که عمده ترین تولید توت فرنگی در استان را بر عهده دارند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی متناسب, تعداد 180 نفر از بین توت فرنگی کاران سه شهرستان نامبرده به طور تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحلیلی تحقیق نشان داد که رابطه معنی داری بین متغیر وابسته, "رفتار اطلاع یابی توت فرنگی کاران", با متغیرهای تعداد افراد خانوار, سطح زیر کشت, میزان درآمد, فاصله مزرعه تا بازار فروش, دسترسی به منابع تولیدی و میزان نیاز به کسب اطلاعات وجود دارد. در تحلیل رگرسیونی متغیرهای پیش بینی کننده رفتار اطلاع یابی توت فرنگی کاران, در چهار گام وارد شدند که این متغیرها سطح زیر کشت, نیاز به اطلاعات, فاصله بازار تا محل فروش و تعداد افراد خانوار بودند و در مجموع حدود 44.4 درصد از واریانس متغیر وابسته یعنی رفتار اطلاع یابی را تبیین کردند. نتایج حاصل از مقایسه میانگین ها با استفاده از آزمون F حاکی از آن بود که بین رفتار اطلاع یابی در سه شهرستان مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود دارد به نحویکه توت فرنگی کاران شهرستان سنندج از رفتار اطلاع یابی بهتری برخوردار بوده اند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملک محمدی، ایرج، آذرکردار، هادی، رضوانفر، احمد، و بابالار، مصباح. (1387). بررسی رفتار اطلاع یابی توت فرنگی کاران استان کردستان. علوم کشاورزی ایران، 39-2(1 (ویژه اقتصاد و توسعه کشاورزی))، 49-59. SID. https://sid.ir/paper/8464/fa

    Vancouver: کپی

    ملک محمدی ایرج، آذرکردار هادی، رضوانفر احمد، بابالار مصباح. بررسی رفتار اطلاع یابی توت فرنگی کاران استان کردستان. علوم کشاورزی ایران[Internet]. 1387؛39-2(1 (ویژه اقتصاد و توسعه کشاورزی)):49-59. Available from: https://sid.ir/paper/8464/fa

    IEEE: کپی

    ایرج ملک محمدی، هادی آذرکردار، احمد رضوانفر، و مصباح بابالار، “بررسی رفتار اطلاع یابی توت فرنگی کاران استان کردستان،” علوم کشاورزی ایران، vol. 39-2، no. 1 (ویژه اقتصاد و توسعه کشاورزی)، pp. 49–59، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8464/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button