مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی سازوکارها و چالش های تقویت کارکرد نظام آموزش عالی کشاورزی کشور در عرصه تحقیقات کشاورزی

صفحات

 صفحه شروع 227 | صفحه پایان 240

چکیده

 این مطالعه تبیینی با هدف تحلیل سازوکارها و چالش های تقویت کارکرد نظام آموزش عالی کشاورزی در تحقیقات کشاورزی بر پایه راهبرد پیمایش به انجام رسیده است. در این راستا, با بهره گیری از فرمول کوکران 172 نفر از اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی کشاورزی وابسته به وزارت علوم, تحقیقات و فناوری به عنوان جامعه آماری تحقیق (N=1260) انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. در ابتدای امر یک پرسشنامه شامل دو بخش عمده یعنی سازوکارها و چالش ها به عنوان ابزار تحقیق و گردآوری داده ها تدوین گردید و روایی صوری و محتوایی آن با کمک یک پانل هشت نفره متشکل از کارشناسان و صاحب نظران امر مورد بررسی و تایید قرار گرفت. پیش از آن, طی یک مطالعه مقدماتی به تکمیل 64 پرسشنامه مبادرت گردید و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده جهت بررسی پایایی دو بخش سازوکارها و چالش ها به ترتیب 0.78 و 0.71 بدست آمد. پس از گردآوری داده ها, از نرم افزار SPSS10.5 برای تحلیل داده ها بر اساس تکنیک تحلیل عاملی بهره گرفته شد. نتایج مربوط به تحلیل عاملی سازوکارهای تقویت کارکرد مراکز آموزش عالی کشاورزی در تحقیقات کشاورزی از استخراج پنج عامل حکایت می نماید. عامل اول تحت عنوان شبکه گرایی, عامل دوم با نام توسعه کارکردی, عامل سوم تحت عنوان توسعه نهادی, عامل چهارم تحت عنوان توسعه حرفه ای و عامل پنجم با عنوان توسعه تحقیقات تحصیلات تکمیلی به ترتیب 21.680, 15.065, 13.674, 12.621 و 11.987 از مجموعه واریانس تبیین شده (75.026 درصد) را تبیین نموده اند. همچنین تحلیل عاملی چالش های راهبردی مورد نظر به استخراج چهار عامل منجر شده است. این چهار عامل با نام های ناهمواری بستر تحقیق و توسعه کشاورزی, محدودیت های کلیت نظام پژوهش و فناوری, ضعف های ساختاری/ نهادی تحقیقات کشاورزی و ضعف های کارکردی/ دستاوری تحقیقات کشاورزی به ترتیب با 24.940, 22.132, 15.677 و 9.938 درصد واریانس تبیین شده, روی هم رفته توانسته اند 72.687 درصد از واریانس مجموعه چالش های مورد مطالعه را تبیین نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شریف زاده، ابوالقاسم، حسینی، سیدمحمود، کلانتری، خلیل، و اسدی، علی. (1386). واکاوی سازوکارها و چالش های تقویت کارکرد نظام آموزش عالی کشاورزی کشور در عرصه تحقیقات کشاورزی. علوم کشاورزی ایران، 2-38(2 (ویژه اقتصاد و توسعه کشاورزی))، 227-240. SID. https://sid.ir/paper/8525/fa

    Vancouver: کپی

    شریف زاده ابوالقاسم، حسینی سیدمحمود، کلانتری خلیل، اسدی علی. واکاوی سازوکارها و چالش های تقویت کارکرد نظام آموزش عالی کشاورزی کشور در عرصه تحقیقات کشاورزی. علوم کشاورزی ایران[Internet]. 1386؛2-38(2 (ویژه اقتصاد و توسعه کشاورزی)):227-240. Available from: https://sid.ir/paper/8525/fa

    IEEE: کپی

    ابوالقاسم شریف زاده، سیدمحمود حسینی، خلیل کلانتری، و علی اسدی، “واکاوی سازوکارها و چالش های تقویت کارکرد نظام آموزش عالی کشاورزی کشور در عرصه تحقیقات کشاورزی،” علوم کشاورزی ایران، vol. 2-38، no. 2 (ویژه اقتصاد و توسعه کشاورزی)، pp. 227–240، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8525/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button