مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,862
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,127
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پرورش نوآموزان معماری، با بهره گیری از رویکرد یادگیری مشارکتی همیارانه

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 18

چکیده

 مقاله حاضر به منظور بهبود بخشیدن به آموزش طراحی معماری در سطوح پایه تحقیق و نگاشته شده است که اهمیت ویژه ای برای مدارس معماری دارد. تمرکز این نوشته بر آموزش مشارکتی است که به اعتقاد نگارندگان می تواند بسیاری از اهداف مورد نظر برنامه ریزان آموزشی در دروس پایه طراحی معماری را محقق کند. یادگیری مشارکتی یکی از روش های یادگیرنده محور و مبتنی بر نظریه های نوین سازنده گرایی است. در پژوهش حاضر محور اصلی پاسخگویی به این پرسش است که: «کدام یک از رویکردهای یادگیری مشارکتی برای به کارگیری در آموزش مقدمات طراحی معماری مناسب تر است؟». برای رسیدن به پاسخ, ابتدا اصول حاکم بر روش یادگیرنده محور بررسی شد و سپس ادبیات و پیشینه پژوهش در حوزه یادگیری مشارکتی و کاربرد آن در آموزش معماری مرور شد. با توجه به پرسش این پژوهش, لازم بود که اهداف دروس مقدمات طراحی معماری شناخته شود. برای این منظور, به دو منبع مراجعه شد: 1) سرفصل دروس پایه طراحی معماری در دانشگاه های ایران و سایر کشورها که حاوی اهداف برنامه ریزان آموزشی است, 2) تجربیات عملی و دستاوردهای پژوهشی معلمان دروس مقدمات طراحی معماری. این پژوهش از نوع توصیفی و روش کار تحلیل محتوا بوده است. نتیجه بررسی انجام شده در دو منبع فوق گویای این واقعیت است که «پرورش خلاقیت, افزایش اعتماد به نفس, کشف توانمندی های دانشجو, و نیز برقراری تعاملی سازنده بین معلم و شاگردان», از اهداف و وظایف مهم دروس مقدمات طراحی معماری در مدارس معماری است. نظر به اینکه در سیاست گذاری آموزشی دروس پایه, پرورش بر آموزش تقدم مرتبه دارد, دستیابی به اهداف دروس مقدمات طراحی معماری مستلزم اتخاذ رویکرد و روش های اثربخش و متناسب با این سیاست گذاری است. پژوهش حاضر معطوف به این نتیجه است که از میان رویکردهای مختلف یادگیری مشارکتی, رویکرد همیارانه که گرایش پرورشی قوی تری دارد, برای به کارگیری در آموزش مقدمات طراحی معماری اثربخش تر و مناسب تر خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دیناروند، عبدالرحمان، ندیمی، حمید، و علایی، علی. (1396). پرورش نوآموزان معماری, با بهره گیری از رویکرد یادگیری مشارکتی همیارانه. صفه، 27(79 )، 5-18. SID. https://sid.ir/paper/94266/fa

    Vancouver: کپی

    دیناروند عبدالرحمان، ندیمی حمید، علایی علی. پرورش نوآموزان معماری, با بهره گیری از رویکرد یادگیری مشارکتی همیارانه. صفه[Internet]. 1396؛27(79 ):5-18. Available from: https://sid.ir/paper/94266/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرحمان دیناروند، حمید ندیمی، و علی علایی، “پرورش نوآموزان معماری, با بهره گیری از رویکرد یادگیری مشارکتی همیارانه،” صفه، vol. 27، no. 79 ، pp. 5–18، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/94266/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button