Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,752
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,039
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیرات نقش آموزش معماری و پرورش معمار بر سیمای شهرهای تاریخی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 62

چکیده

 معماری از نظر ذاتی دارای ابعاد مختلفی است که مهمترین آنها ابعاد هنری و علمی آن است. در بعد هنری آن, بعضا معماری جایگاه خاص دارد. به نظر می رسد که دیدگاه فکری که آموزش در آن صورت می پذیرد و به تبع در ساختار یک نظام آموزشی خود به خود آموزش معماری تحت تاثیر نوع نگاه به فرایند آموزش معماری که خود واجد معنی ناشی از بینش است, آشکار می شود. در مدرسه های معماری این سرزمین دو دیدگاه در آموزش معماری وجود دارد که به دانشجویان تدریس می شود: «دیدگاه سنتی» و «دیدگاه مدرن».دیدگاه سنتی: در این دیدگاه معماری هنر آفرینش است و ارتباط مستقیم با هستی شناسی دارد, آفرینشی زیبا لازمه وجود حقیقی است.دیدگاه مدرن: در این دیدگاه مفاهیم در فضای فکری تحت تاثیر خرد محض حاکم بر دنیای مدرن دچار دگرگونی شناختی شده است.در این مقاله سعی شده است از منظرهای مختلف نقش آموزش معماری در نظام های فکری مبتنی بر «سنت گرایی» و «مدرن گرایی» و پرورش معمار و تاثیرات آن بر سیمای شهرهای تاریخی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. ضمنا روش تحقیق بر اساس استنتاج منطقی و مقایسه ای انتخاب و در نهایت نشان داده شد که در معماری سنتی بر خلاف معماری مدرن, بین صورت و محتوا رابطه وجود دارد. بنابراین هدف هنر و معماری در تمدن های سنتی این است که انسان را متوجه معنی و عالم بالا کند, هواهای نفسانی را در وجود او کنترل کند و تمایل به کمال جویی را که از خصایص فطری انسان است, پرورش دهد. همچنین, معماری از دیدگاه معماران مدرن نیز واجد بعد هستی شناسی و دارای خاصیت تعالی گرایی است. معماری مدرن که نمی تواند با گذشته پیوند یابد, برای رفع این نقیصه به حال و آینده تکیه می کند. تکیه بر زمان حال یعنی «به روز بودن» و این پیروی از اصل «نو بودن» از اصول مدرنیته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاران، علی. (1391). تاثیرات نقش آموزش معماری و پرورش معمار بر سیمای شهرهای تاریخی. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، 2(3)، 51-62. SID. https://sid.ir/paper/205208/fa

    Vancouver: کپی

    یاران علی. تاثیرات نقش آموزش معماری و پرورش معمار بر سیمای شهرهای تاریخی. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)[Internet]. 1391؛2(3):51-62. Available from: https://sid.ir/paper/205208/fa

    IEEE: کپی

    علی یاران، “تاثیرات نقش آموزش معماری و پرورش معمار بر سیمای شهرهای تاریخی،” مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، vol. 2، no. 3، pp. 51–62، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205208/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا