Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,342
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی معرفت شناسی ذن

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 101

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 اگر هنر را بازتابی از فرهنگ و بیانی از مجموعه ذهنیت ها و اندیشه های بشری بدانیم، وجهی از آن تابع زمان و مکان است، و وجه دیگر آن فرازمانی و فرامکانی است. به عبارت دیگر هنر در ذات خود یک زبان جهانی است و اگر باور داشته باشیم که هنر زاده عملی خلاقه است، زبان جهانی هنر وابسته به نفس خلاقیت است که به عبارتی تکرار و تناظر یک عمل خدایی است. بنابراین انسان در هر خلاقیت هنری، مرتبه ای از مراتب آفرینش را تجربه می کند. از این رو هنر که در غایت خود کاری خدایی است از یک بعد معنایی و یک وجه قدسی برخوردار است.شناخت هنرها در فرهنگ های کهن و سنتی وابسته به دریافت رمز خلاقیت در آن هاست. این رمز در هنرهای سنتی، مانایی و تکرار است. معانی و بنیان های ثابت و همیشگی، در پس صورت ظاهر هر آنچه تلقی هنر از آن می شود، به مثابه روح و عامل وجودی و حیاتی اثر است.ما در شناخت هنر سنتی ژاپن گامی فراتر از دیدگاه های رایج وصفی "تاریخ هنر نگاری" یا حتی تحلیل های مرسوم مبتنی بر نظریه های تاریخ اجتماعی هنر بر می داریم. زیرا شناخت هنر سنتی، فقط به کمک مرتبط شدن با بینش ترکیبی حاکم بر جوامع سنتی امکان پذیر است. شناختی که در عرصه یک تحقیق "انسان شناختی" بیش و پیش از هر چیز مرتبط با باورهای "هستی شناختی" و مبانی "معرفت شناختی" جوامع کهن است.در هنرهای سنتی بحث معنا و معنویت محور شناخت آثار و این شناخت نیازمند روشی کیفی، ساختارگرا و کل نگر، متکی بر تاویل (هرمنوتیک) اساطیر و باورهای جوامع است. ورود به مبحث باورها مستلزم آشنایی با زمینه های معرفت شناختی هر جامعه است و ما را در عرصه ای ژرفتر قرار می دهد، عرصه امر قدسی که جز با بینشی درون نگر و از دریچه دل! دریافتنی نیست. هنر ژاپنی (قدیم و جدید) را باید در عرصه امر قدسی تاویل کرد.تحقیق در عرصه فرهنگ و هنر ژاپن معطوف به عوامل اعتقادی است و از میان مکاتب مختلف، مکتب ذن بیش از همه در این عرصه نقش داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اعتضادی، لادن. (1381). مبانی معرفت شناسی ذن. صفه، 12(34)، 85-101. SID. https://sid.ir/paper/94364/fa

    Vancouver: کپی

    اعتضادی لادن. مبانی معرفت شناسی ذن. صفه[Internet]. 1381؛12(34):85-101. Available from: https://sid.ir/paper/94364/fa

    IEEE: کپی

    لادن اعتضادی، “مبانی معرفت شناسی ذن،” صفه، vol. 12، no. 34، pp. 85–101، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/94364/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا