مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

157
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روش یادگیری گروهی چند وجهی برای کدگشایی اشیاء دیداری از دادگان fMRI مغزی

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 126

چکیده

 با توجه به گسترش روزافزون پژوهش های علوم شناختی, کدگشایی مغز انسان یک موضوع داغ در حوزه علوم عصب شناسی محاسباتی است. در این راستا پژوهش های متعددی جهت ارایه روشی کارا و موثر برای کدگشایی فعالیت مغز انسان با پردازش دادگان fMRI در حال انجام است. خروجی این روش ها به طورعمومی معطوف به ارایه یک مدل محاسباتی تعمیم یافته است که امکان تشخیص سیگنال مغزی و تعلق آن به عامل محرک (شیء دیداری) را ارایه می دهد. دادگان مغزی دارای ابعاد زمانی و فضایی زیادی هستند که سبب افزایش تعداد ویژگی ها نیز می شود. همچنین استخراج ویژگی های مفید از تصاویر مغزی مانند fMRI کاری پیچیده است. این امر سبب طولانی شدن عمل هم گرایی در الگوریتم های یادگیری برای ایجاد مدل مناسب می شود؛ با توجه به چالش های یادشده, روش های یادگیری گروهی چندوجهی یک پیشنهاد مناسب برای حل مساله کدگشایی مغز محسوب می شود که تلفیقی مناسب بین ویژگی های عملکردی متفاوت در دادگان مغزی ایجاد می کند. در روش پیشنهادی داده های آموزشی بر اساس اطلاعات متقابل در فضای ویژگی خوشه بندی می شوند, به صورتی که فضای ویژگی به چند وجه تفکیک می شود؛ سپس روی هر وجه ویژگی یک مدل ماشین بردار پشتیبان به صورت موازی آموزش داده می شود. در مرحله آزمون, فضای ویژگی دادگان آزمون نیز به صورت مشابه دادگان آموزش تقسیم می شود؛ و هر بردار ویژگی به مدل مربوطه تخصیص داده خواهد شد. از هر مدل یک بردار احتمالاتی تولید می شود و با هم جوشی این بردارها ماتریس پروفایل تصمیم گیری ساخته خواهد شد؛ درنهایت عملگرهای وزن دار مرتب شده اعمال می شود. جهت بررسی کارایی رویکرد پیشنهادی از رویکرد اعتبار سنجی متقابل با سناریوی درون فردی استفاده شده است. معیارهایی مانند صحت و ماتریس درهم ریختگی برای ارزیابی مدل, به کار برده شده است. با بررسی عملکرد مدل بر روی هر وجه ویژگی, می توان دقت دسته بندی با میانگین بیش از 50% را به دست آورد؛ اما در مدل گروهی نظارتی متوسط صحت تشخیص به بیش از 90 درصد می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حورانی، اسامه، مقدم چرکری، نصراله، و جلیلی، سعید. (1400). روش یادگیری گروهی چند وجهی برای کدگشایی اشیاء دیداری از دادگان fMRI مغزی. پردازش علایم و داده ها، 18(3 (پیاپی 49) )، 109-126. SID. https://sid.ir/paper/953202/fa

    Vancouver: کپی

    حورانی اسامه، مقدم چرکری نصراله، جلیلی سعید. روش یادگیری گروهی چند وجهی برای کدگشایی اشیاء دیداری از دادگان fMRI مغزی. پردازش علایم و داده ها[Internet]. 1400؛18(3 (پیاپی 49) ):109-126. Available from: https://sid.ir/paper/953202/fa

    IEEE: کپی

    اسامه حورانی، نصراله مقدم چرکری، و سعید جلیلی، “روش یادگیری گروهی چند وجهی برای کدگشایی اشیاء دیداری از دادگان fMRI مغزی،” پردازش علایم و داده ها، vol. 18، no. 3 (پیاپی 49) ، pp. 109–126، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953202/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button