مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

161
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

506
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش آموزش اثربخش بر مدیریت منابع آب از دیدگاه کشاورزان بیرجند در شرایط کم آبی

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 96

کلیدواژه

فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP)Q1
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)Q1

چکیده

 یکی از مهم ترین عامل هایی که نقش بنیادین در انتشار و ترویج نوآوری ها و دیدگاه های جدید در صنعت کشاورزی بر عهده دارد, آموزش کشاورزان درزمینه ی مدیریت بهینه منابع آب در شرایط خشک سالی است. لذا در این پژوهش به بررسی نقش آموزش اثربخش بر مدیریت منابع آب از دیدگاه کشاورزان در شرایط کم آبی در دشت بیرجند واقع در استان خراسان جنوبی پرداخته شد. روش تحقیق از نوع علی-ارتباطی بود. جامعه آماری تحقیق 195 نفر از کشاورزان آبی کار دشت بیرجند استان خراسان جنوبی است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان, حدود 125 نفر تعیین شد و به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 857/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی مناسب ایزار پژوهش داشت. روایی شکلی و محتوای پرسشنامه نیز توسط گروهی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی بیرجند و سازمان جهاد کشاورزی تائید شد. این پژوهش باهدف اولویت بندی معیارها (6 عدد) و زیرمعیارهای (40 عدد) اثرگذار با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و تحلیل شبکه (ANP) انجام شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده های گرد آوری شده از نرم افزارهای Super Decisions, SPSSو Expert choice استفاده شد. نتایج نشان داد, کشاورزانی که در دوره های آموزشی-ترویجی درزمینه ی مدیریت آب کشاورزی شرکت داشته اند, به مراتب گرایش و آمادگی, درک, آگاهی, تعهد و باور بالاتری درزمینه ی مدیریت آب کشاورزی و استفاده از نوآوری های جدید داشتند. نتایج به دست آمده از این تحقیق را می توان به عنوان شاخصی برای اتخاذ تصمیم گیری های مدیریتی در راستای افزایش مشارکت کشاورزان در مدیریت بهینه منابع منطقه استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باعزم، زهرا، و خزیمه نژاد، حسین. (1399). بررسی نقش آموزش اثربخش بر مدیریت منابع آب از دیدگاه کشاورزان بیرجند در شرایط کم آبی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، -(55 )، 80-96. SID. https://sid.ir/paper/955109/fa

    Vancouver: کپی

    باعزم زهرا، خزیمه نژاد حسین. بررسی نقش آموزش اثربخش بر مدیریت منابع آب از دیدگاه کشاورزان بیرجند در شرایط کم آبی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی[Internet]. 1399؛-(55 ):80-96. Available from: https://sid.ir/paper/955109/fa

    IEEE: کپی

    زهرا باعزم، و حسین خزیمه نژاد، “بررسی نقش آموزش اثربخش بر مدیریت منابع آب از دیدگاه کشاورزان بیرجند در شرایط کم آبی،” پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، vol. -، no. 55 ، pp. 80–96، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/955109/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button