توسعه شرکتهای دانش بنیان کشاورزی میتواند در جهت رونق کشاورزی و افزایش اشتغال دانش آموختگان رشته-های کشاورزی مؤثر باشد. اما بررسی آمارها نشان می دهد که در سال های گذشته شرکت های دانش بنیان در غرب کشور رشد قابل ملاحظه ای نداشته اند. این پژوهش با هدف شناسایی پیش برنده و بازدارنده های آموزشی مؤثر بر مدیریت موفق شرکت های دانش بنیان کشاورزی غرب کشور جهت توسعه در تابستان سال 1399به صورت کیفی و با روش تئوری بنیانی انجام گرفت. به منظور شناسایی مؤلفه ها از مصاحبه های عمیق انفرادی با مدیرعامل شرکت-های دانش بنیان کشاورزی در غرب کشور استفاده شد (45N=) که پس از مصاحبه با 21 مدیر عامل اشباع نظری حاصل گردید. انتخاب مدیرعامل ها جهت مصاحبه به صورت هدفمند و از نوع قضاوتی بود، تحلیل داده ها با روش تحلیل خط به خط و در قالب تحلیل محتوای متعارف با استفاده از نرم افزار MAXQDA12 منجر به شناسایی26 مؤلفه اصلی در قالب 4 دسته عامل های آموزشی در زمینه بازاریابی، فرهنگی، کارآفرینی و فنی-تخصصی به عنوان پیشران شد. بازدارنده های آموزشی مؤثر بر مدیریت موفق شرکت های دانش بنیان کشاورزی نیز شامل 25 مؤلفه اصلی در قالب 4 دسته موانع آموزش حرفه ای، دانایی محوری، ارتباطی و مدیریتی بود. عمده ترین پیش برنده های آموزشی با بیشترین فراوانی تکرار از سوی پاسخگویان ایجاد مراکز تحقیقات حرفه ای جهت آموزش مدیرعامل ها در زمینه انجام پژوهش های کاربردی و آموزش در زمینه نحوه انجام پژوهش های کاربردی در شرکت های دانش بنیان کشاورزی بود؛ دو بازدارنده ی عدم وجود مهارت کارآفرینی در بین مدیرعامل ها و عدم آگاهی از فن آوری های تولید شده در دانشگاه ها نیز با بیشترین فراوانی تکرار به عنوان عمده ترین موانع شناسایی گردید، ارائه آموزش ها و کارگاه های آموزشی دوره ای متناسب با نیاز مدیرعامل ها، همچنن گنجاندن واحدهای آموزشی اختیاری در دانشکده های کشاورزی جهت آموزش کارآفرینی می تواند سبب توسعه پیش برنده ها و برطرف نمودن موانع گردد. لذا لازم است برنامه ریزان جهت توسعه شرکت های دانش بنیان کشاورزی به شاخص ها و مؤلفه های پیش برنده توجه نموده و در جهت تسهیل و برطرف نمودن موانع اقدامات لازم را مبذول دارند.