مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

243
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

155
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر تداخل زبانی مثبت در یادگیری زبان عربی

صفحات

 صفحه شروع 187 | صفحه پایان 201

چکیده

 ارتباط بین ایران و کشورهای عربی و وام گیری از زبان های یکدیگر باعث بروز بسیاری از تشابهات در نظام زبانی فارسی و عربی شده است. از جمله مسائل مهم به وجود آمده در این ارتباط, پدیده «تداخل زبانی» است که در هنگام استفاده از زبان عربی پدیدار شده و بر فرایند آموزش و یادگیری زبان عربی تأثیر می گذارد. تداخل موجود بین این دو زبان, دو تأثیر مثبت و منفی به همراه دارد. با وجود تأثیرات منفی تداخل, به منظور تسهیل در امر آموزش و یادگیری زبان عربی می توان از جنبه های مثبت این پدیده بهره کافی گرفت. این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی با هدف تبیین تداخل مثبت زبانی, به استخراج تشابهات موجود در واج, واژگان و دستور دو زبان و مقایسه ی آنها پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بسیاری از واژگان عربی در فارسی دچار تغییر یا تحول معنایی نشده و معنایی یکسان در دو زبان دارند. این عدم تغییر و تحول معنایی باعث یادگیری آسان تر برخی واژگان دخیل خواهد شد. از طرفی برخی تشابهات دستوری در دو زبان وجود دارد که با بهره گیری اساتید و مدرسان زبان عربی از این تداخلات دستوری مشابه و موجود بین دو زبان, فرایند آموزش تسهیل می شود. یادگیرنده ی زبان دوم همیشه دنبال راهی می گردد که یادگیری را برای خود آسان تر و جذّاب کند؛ بنابراین با استفاده بیشتر از این تشابهات و یادآوری آن به یادگیرنده در هنگام آموزش, رغبت وی به یادگیری زبان عربی افزون تر خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رسولی نژاد، مصطفی، میراحمدی، سیدرضا، و کشاورز، حبیب. (1400). تأثیر تداخل زبانی مثبت در یادگیری زبان عربی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب، 4(4 )، 187-201. SID. https://sid.ir/paper/968121/fa

    Vancouver: کپی

    رسولی نژاد مصطفی، میراحمدی سیدرضا، کشاورز حبیب. تأثیر تداخل زبانی مثبت در یادگیری زبان عربی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب[Internet]. 1400؛4(4 ):187-201. Available from: https://sid.ir/paper/968121/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی رسولی نژاد، سیدرضا میراحمدی، و حبیب کشاورز، “تأثیر تداخل زبانی مثبت در یادگیری زبان عربی،” پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب، vol. 4، no. 4 ، pp. 187–201، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/968121/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button