مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

178
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان توجه به رویکرد طراحی شهری حساس به آب در آموزش دانشگاهی معماری منظر و طراحی شهری

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 118

چکیده

 این پژوهش برای بررسی میزان توجه به رویکرد طراحی شهری حساس به آب در آموزش دانشگاهی در ایران دو پرسش طرح کرد: 1) اهداف اصلی و فرعی طراحی شهری حساس به آب کدام اند؟ 2) در آموزش رشته های معماری منظر و طراحی شهری تا چه مقدار به اهداف طراحی شهری حساس به آب توجه می شود؟ راهبرد اصلی در پیشبرد این پژوهش, ترکیبی (کیفی-کمی) بود. در گام اول پژوهش از راهبرد کیفی و روش تحلیل محتوا برای استخراج اهداف اصلی و فرعی طراحی شهری حساس به آب از منابع بهره گرفته شد. سپس اهداف مستخرج به عنوان مولفه های مورد سنجش, مبتنی بر نظرات پنل خبرگان تدقیق شد. در گام دوم برای بررسی میزان توجه به اهداف "طراحی شهری حساس به آب" در آموزش دانشگاهی رشته های معماری منظر و طراحی شهری به کمک ابزار پرسش نامه نظرات اساتید دانشگاه در دو رشته معماری منظر و طراحی شهری جمع آوری شد. در گام سوم پژوهش, از راهبرد کمی آنتروپی شانون برای تحلیل پاسخ های ارایه شده به پرسش نامه ها استفاده شد. آنتروپی شانون یکی از روش های کمی مبتنی بر تصمیم گیری چند معیاره و برگرفته از نظریه اطلاعات برای پردازش داده ها در تحلیل محتوا است. تحلیل پاسخ های ارایه شده به پرسش نامه ها با روش آنتروپی نشان داد که در میان مولفه های 5گانه اصلی طراحی شهری حساس به آب, در آموزش طراحی شهری و معماری منظر به مولفه عملکرد بیش از سایر مولفه ها توجه می شود و دو مولفه امنیت آبی و تامین آب در رتبه دوم, کیفیت آب در رتبه سوم و کمیت آب در رتبه چهارم قرار دارند. از میان 20 مولفه فرعی مورد پرسش, وزن 14 مولفه (معادل 70 درصد مولفه ها) یکسان و ناچیز بود که نشان دهنده توجه کم به آنها در فرایند آموزش معماری منظر و طراحی شهری در ایران است. نتایج نشان داد مولفه هایی که ماهیت کمی داشته اند, جایگاه پایینی در آموزش معماری منظر و طراحی شهری دارند. در حالی که بخش زیادی از مولفه های کیفی توانسته اند وزن بیشتری نسبت به مولفه های کمی کسب کنند. این موضوع نشان داد آموزش معماری منظر و طراحی شهری در ایران به ویژه در حوزه آب, به طور معمول بر بیان مفاهیم نظری و موضوعات کیفی استوار است و برای آماده سازی دانش آموختگان این رشته ها برای مواجهه با چالش های کمی که در پروژه های واقعی با آنها روبه رو خواهند شد, با ضعف جدی روبه رو است. برای پرکردن خلا, بررسی بازنگری شرح دروس این دو رشته و چگونگی افزایش سطح دانش مدرسین آن نسبت به اهمیت موضوع آب, برای انجام پژوهش های آینده پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عشرتی، پرستو، مطلبی، محمد، و مکبریان، علیرضا. (1401). بررسی میزان توجه به رویکرد طراحی شهری حساس به آب در آموزش دانشگاهی معماری منظر و طراحی شهری. آب و فاضلاب، 33(1 )، 105-118. SID. https://sid.ir/paper/985027/fa

    Vancouver: کپی

    عشرتی پرستو، مطلبی محمد، مکبریان علیرضا. بررسی میزان توجه به رویکرد طراحی شهری حساس به آب در آموزش دانشگاهی معماری منظر و طراحی شهری. آب و فاضلاب[Internet]. 1401؛33(1 ):105-118. Available from: https://sid.ir/paper/985027/fa

    IEEE: کپی

    پرستو عشرتی، محمد مطلبی، و علیرضا مکبریان، “بررسی میزان توجه به رویکرد طراحی شهری حساس به آب در آموزش دانشگاهی معماری منظر و طراحی شهری،” آب و فاضلاب، vol. 33، no. 1 ، pp. 105–118، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/985027/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button