مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

165
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

90
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نسبت وجوه بازنمایانه سبک کمال الملک با نقاشی دهه 80 و90 ایران بر اساس نظام سبکی ولفلین

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 66

چکیده

 بیان مسئله: پس از کم رنگ شدن هژمونی جریان مدرنیسم از اواخر دهه 70 شمسی, نقاشی بازنمایی در ایران به محور اصلی تولیدات نقاشی دهه 80 و 90 شمسی تبدیل شد. بی شک ظهور مجدد این جریان بعد از سنت کمال الملکی, دلایل بیرونی و داخلی خاص خود را داشت؛ اما آنچه در این حضور مجدد, نیازمند مداقه است, واکاوی ویژگی ها و مختصات این نوع نقاشی نسبت با سنت تصویری کمال الملک می باشد که خود وامدار نقاشی بازنمایی اروپایی است. پرسش های مطرح شده در این پژوهش, این است که از منظر نظام سبکی هاینریش ولفلین, در نقاشی بازنمایی دهه 80 و 90 ایران, چه مولفه های فرمی از سبک کمال الملک وجود دارد؟ این مختصات سبکی با روش های بازنمایی در تاریخ نقاشی اروپا چه نسبتی دارد؟ هدف: پژوهش پیش رو با هدف بررسی و تحلیل ویژگی های سبکی مسلط در نقاشی بازنمایی معاصر ایران و نسبت آن با سبک تصویری کمال الملک صورت گرفته است. روش پژوهش: این پژوهش بنیادی و با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و آرشیوهای موجود, انجام شده است. مبنای این پژوهش بر اساس رویکرد فرمالیستی و با استفاده از نظریه های فرم و سبک توسط هاینریش ولفلین در باب اصول متضاد دوگانه (خطی / نقاشانه, سطحیت / عمق, تکثر / وحدت, فرم باز / فرم بسته, وضوح نسبی / مطلق) بوده است. یافته ها: استفاده از رویکرد سبکی ولفلین در تطبیق با نقاشی بازنمایی دهه 80 و 90 ایران نشان داد بسیاری از وجوه تصویری نقاشی کمال الملک که بر پایه عکس, پرداخت جزییات, نظام متکثر فضا, نماهای رو به رو و هم راستا با سطح کادر و حاکمیت کیفیت خطی است, در زیرساخت بنیادین نقاشی بازنمایی دهه 80 و 90, حضوری قاطع و چشمگیر دارد. این مختصات, بیش از آنکه با نگرش نقاشانه و مفهوم فضا در تاریخ نقاشی غرب, نسبتی داشته باشند, بر الگویی خطی (در مقابل نقاشانه) استوار هستند که بن مایه های آن ها را می توان تا سنت نگارگری ایرانی (فرم مثالی) جست وجو کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سعادت فر، حجت اله. (1400). نسبت وجوه بازنمایانه سبک کمال الملک با نقاشی دهه 80 و90 ایران بر اساس نظام سبکی ولفلین. پیکره، 10(26 )، 53-66. SID. https://sid.ir/paper/985156/fa

    Vancouver: کپی

    سعادت فر حجت اله. نسبت وجوه بازنمایانه سبک کمال الملک با نقاشی دهه 80 و90 ایران بر اساس نظام سبکی ولفلین. پیکره[Internet]. 1400؛10(26 ):53-66. Available from: https://sid.ir/paper/985156/fa

    IEEE: کپی

    حجت اله سعادت فر، “نسبت وجوه بازنمایانه سبک کمال الملک با نقاشی دهه 80 و90 ایران بر اساس نظام سبکی ولفلین،” پیکره، vol. 10، no. 26 ، pp. 53–66، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/985156/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button