هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثرات حاصل از اجرای نیروگاه های گازی با ظرفین 1000 مگاوات، بر محیط زیست منطقه نیروگاه بنام شهید مفتح همدان در دشت کبود راهنگ در کیلومتر 45 جاده همدان - تهران، از نوع حرارتی با ظرفیت تولید 1000 مگاوات است که شامل 4 واحد بخار 250 مگاواتی در زمینی به مساحت 270 هکتار است.ساخت تجهیزات اصلی نیروگاه و همچنین اجرای نیروگاه توسط شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن در سال 1375 انجام شده است سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی است و در برخی مواقع از مازوت یا نفت کوره استفاده می شود همچنین این نیروگاه دارای برج های خنک کن از نوع تر میباشد که بسیار برای محیط ریست مضر است. و از آنجا که بزرگترین مشکل این نیروگاه در تولید برق، کاهش منابع سفره های آب زیرزمینی اعلام شده است. در سالهای اخیر به علت کمبود منابع آب زیرزمینی ,و به جهت به حداقل رساندن مصرف آبهای زیرزمینی دشت فامنین، وزارت نیروی ایران با مجریگری سازمان توسعه برق ایران طی بررسی و پژوهشی چندساله اقدام به تبدیل برج های خنک کننده ی تر نیروگاه به برجهای هیبریدی (خشک هلر و تر) کرده است که برج خشک واحد اول نیروگاه با طراحی و اجرای داخلی و بصورت برج هلر فلزی با پوشش آلومینیومی، برای اولین بار در ایران در مردادماه سال 94 با موفقیت وارد مدار گردید و برج خشک هلر واحد دوم در مرحله ی اجرایی قرار دارد که طبق برنامه ی زمانبندی تابستان سال 97 وارد مدار خواهد شد.با اجرایی شدن طرح فوق تحولی بزرگ و راه حل مناسبی جهت کاهش مصرف آب در نیروگاهها و صنایع بزرگ بدست آمد و دیگر نیروگاهها نیز خواهان اجرای طرح فوق شدند. متاسفانه عدم استفاده درست متناسب با منطقه باعث از بین رفتن آب های زیر زمینی و ایجاد حفره هایی در این شهر شده است. در استان همدان مصرف می شود و 40 درصد مابقی نیز به استان های همجوار ارسال می شود 60 نیروگاه درصد برق تولیدی این. براساس پروژه های مشابه و منابع تخصصی و فنی اقدام به شناسایی ریزعوامل محیطی و ریزفعالیت های پروژه در مراحل اجرا و بهره برداری گردید. برای بررسی اثرات محیط زیستی حاصل از اجرا و عدم اجرای پروژه در محیط زیست منطقه مطالعاتی، از روش های چک لیست ساده و ماتریس تعاملی لئوپولد تعدیل شده استفاده گردید. با توجه به بررسی ها و نتایج حاصل از تکمیل ماتریس ارزیابی در دو فاز ساختمانی و بهره بردای مشاهده گردید که پروژه فاقد اثرات منفی با شدت تخریب زیاد و بسیار زیاد می باشد. بنابراین با توجه به این که مجموعه موارد مخرب و بسیار مخرب پائین تر از 50 درصد اثرات است، اجرای پروژه با اعمال طرح های بهسازی تائید می گردد. در نهایت روش های کاهش و کنترل اثرات و پیامدهای منفی به تفکیک مراحل ساختمانی و بهره برداری ارائه و برنامه های پایش و مدیریت محیط زیست تدوین می گردد.