صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع پردرآمد و پراهمیت برای کشور ما به حساب می آید؛ همانطور که واضح است انتخاب و گزینش نیروی انسانی کارآمد و بااستعداد می تواند به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های توسعه یک سازمان، به رشد این صنعت کمک کند؛ در این تحقیق ما با استفاده از مدل MBTI و بررسی معیارهای درونی که برای استخدام در صنعت گردشگری در حوزه راهنمای تور نیاز است، تیپ شخصیتی مناسب برای این حوزه را مشخص کردیم تا افراد با توجه به استعدادهای درونی شان در جایگاه شغلی ای قرارگیرند که بتوانند به خوبی از مهارت های درونی و استعدادهای بالقوه خود در راستا ارتقا صنعت گردشگری کشور استفاده کنند.