معلمان از طریق درس پژوهی، به عنوان مدلی اثربخش برای پژوهش در مدرسه، یاد می گیرند که چگونه از یکدیگر بیاموزند، در تجارب آموزشی و تربیتی یکدیگر سهیم شوند. آنها بدین ترتیب می توانند با بازاندیشی در رفتارهای آموزشی خود، راه های بهتری برای یاددادن و یادگرفتن بیابند و به تولید دانش حرفه ای بپردازند. درس پژوهی در بسیاری از موارد توانسته مشکلات بسیار زیاد تدریس را بر طرف کند و اصولا هدف از درس پژوهی نیز چنین چیزی است. در این فرآیند معلمان در محیطی شوق انگیز و مسوولانه به بهسازی فرهنگ مدرسه کمک می کنند، ظرفیت خود را برای تبدیل از نقش آموزگار به یادگیرنده و رهبری فرآیند یادگیری تغییر می دهند"، "رهبری آموزشی را برای تفکر نوآورانه و غنی سازی یادگیری حمایت می کنند و به توسعه مهارت هایشان به عنوان رهبران تحول در مدرسه ادامه می دهند. تولید دانش حرفه ای، گسترش فرهنگ یادگیری و رهبری اثر بخش از طریق توسعه مشارکت، همکاری و بازاندیشی گروهی است. بنابراین معلمان با استفاده از درس پژوهی به حل مشکلات میپردازند.