Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات همایش/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

1394 - 1382

دوره

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    284
  • دانلود: 

    90
چکیده: 

به منظور دستیابی به سرعت های بالاتر و نیروی جلوبرنده بهتر در کشتی های تکنیک های زیادی وجود دارد. یکی از این تکنیک ها استفاده از یک لایه نازک هوا در طول کف بدنه کشتی، به منظور کاهش پسای اصطکاک پوسته ای است.در این مقاله روی دو مدل، تست انجام شده که مدل اول یک شناور کاتاماران بدون حفره هوا می باشد که زاویه بالا آمدگی 23 درصد می باشد و مدل دوم همان کاتاماران می باشد ولی با این تفاوت که دارای حفره هوا می باشد که هم با تزریق هوا و هم بدون آن تست شده است.نتایج تجربی حاصل از آزمایش ها در حوضچه کشش، توضیح داده شده است. در نهایت نتایج بصورت نمودار ضریب مقاومت بر حسب عدد فرود ارایه می شود. خواهیم دید هنگامی که هوا در کف مدل تزریق می شود، پسای خالص درمدل حدود 12.5 تا 22 درصد کاهش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 90
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    419
  • دانلود: 

    930
کلیدواژه: 
چکیده: 

در میان انواع شناورها، شناورهای پلانینگ دارای فرم خاصی می باشند و لذا هیدرودینامیک آنها بسیار خاص و منحصر به فرد است. تاکنون روشهای زیادی برای محاسبه مقاومت بدنه انواع شناورهای تندرو ارایه گردیده اند که هر یک مربوط به نوع خاصی از این شناورها، با فرم بدنه خاص می باشند. متاسفانه به رغم پیشرفتها و پژوهش های به عمل آمده در سالهای اخیر هنوز روش جامع و کاملی به منظور محاسبه مقاومت بدنه انواع شناورهای تندرو با هر فرم بدنه خاص، در اختیار نمی باشد. در این مقاله ضمن معرفی انواع روشهای محاسبه مقاومت شناورها، به شیوه مدل ریاضی به محاسبه مقاومت بدنه یک شناور با فرم بدنه خاص (شناور outrider)، بدون در اختیار داشتن روابط تجربی محاسبه مقاومت، پرداخته ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 930
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    386
  • دانلود: 

    317
چکیده: 

تعیین دقیق ضرایب هیدرودینامیک جانبی نقش مهمی در مطالعات کنترل و مانورپذیری وسایل دریایی دارند، در این مقاله برای محاسبه این ضرایب از روشهای دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) بر اساس مدل سازی جریان مغشوشLES و روابط نیمه تجربی MD استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این مدلها با نتایج موجود برای هندسه های مشابه که با فرض های ساده کننده ای بدست آمده بودند مقایسه شده است. درنهایت مشخص خواهد شد که روش های CFD و MD در تعیین ضریب خطی هیدرودینامیک دارای دقت بالایی هستند ولی در ضریب غیرخطی روش CFD نتایج دقیقتری نسبت به MD ارایه می دهد. همچنین غیرخطی بودن تغییرات نیروی پسا جانبی با سرعت جانبی در کارهای گذشته و مدلهای فعلی نشان داده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 317
نویسنده: 

دادخواه مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    497
  • دانلود: 

    130
چکیده: 

در این مقاله مبحث نویز سازه ای در دو مرحله مورد نظر است: در مرحله اول ملاحظات طراحی شاسی شامل آنالیز مودال شاسی ها به منظور دوری از پدیده تشدید، ارایه چیدمانی مناسب برای کمینه کردن نیروهای ناخواسته، اطمینان از پایداری در برابر شوک های جانبی و نحوه اتصال به پوسته از نقطه نظر انرژی کمینه انتشاری مورد توجه قرار گرفته و در مرحله بعد، فرمولبندی و طراحی ضربه گیرها با لحاظ کردن 6 درجه آزادی و سیستم جداسازی دو مرحله ای تحلیل و بررسی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 497

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 130
نویسنده: 

خسروی محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    596
  • دانلود: 

    165
چکیده: 

شناورهای پرنده از لحاظ دسته بندی جزء دسته شناورهای اثر سطحی هستند. این شناور به علت پرواز در نزدیکی سطح همیشه در معرض برخورد با سطح آب است. بنابراین طراحی سازه این نوع شناور علاوه بر بارهای معمول و متداول که متاثر از ظرفیت آنها و نیز نحوه استفاده از آنها است. شامل بارهای ناشی از برخورد شناور به سطح آب و اثرات متقابل سازه و آب در اثر بارهای دینامیکی ایجاد شده، می باشد. در این مقاله نیروهای وارد بر کف شناور و توزیع فشار ناشی از برخورد شناور به سطح آب در هنگام فرود محسابه شده است. با توجه به پیچیدگی پدیده فیزیکی فوق از تئوری ون کارمن و تئوری هواپیمای آب نشین استفاده شده، و روش جدید و سازه ای برای محاسبه نیروهای اسلمینگ و فشار وارده بر کف شناور، پیشنهاد شده است. مقایسه نتایج این روش با استاندارد بارگذاری هیدرودینامیکی وروشهای عددی، دقت مناسب و مفید بودن اینروش را در حل این گونه مسایل مورد تایید قرار داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 596

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 165
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    831
  • دانلود: 

    142
چکیده: 

در این مقاله طول عمر خستگی یک شناور کروبوت آلومینیومی با استفاده از آنالیز تنش سه بعدی در نرم افزار Meastro محاسبه گردیده است. روند کار به این صورت بوده که ابتدا مدل کل شناور را تحت اثر بارهای وارد بر آن آنالیز عمومی نموده و سپس به وسیله روش های بهبود مش بندی و برون یابی خطی تنش، تنش های نقاط تمرکز تنش را محاسبه می نماییم. در کل 336 حالت بارگذاری مختلف آنالیز گردیده و نتایج تمرکز تنش در یک محل که آمادگی بیشتری برای شکست داشته است با استفاده از منحنی های S-N به روش متعین مورد بررسی قرار گرفته و عمر خستگی این محل محاسبه گردیده است. در انتها این نتیجه بدست آمد که عامل عمده ایجاد خستگی، موج های بار ارتفاع متوسط هستند. زیرا امواج کم ارتفاع علی رغم تعداد زیاد چرخه، تغییرات تنش اندک ایجاد می کنند و از طرفی موج های مرتفع که می توانند تغییرات تنش بالاتری در اتصالات سازه ایجاد نمایند دارای تعداد چرخه محدودی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 831

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 142
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    879
  • دانلود: 

    989
چکیده: 

امواج ثقلی در دریا تحت اثر تنش برشی باد ایجاد و به فواصل دور انتشار می یابند. این امواج مهمترین عامل وارد کننده نیرو به سازه های ساحلی و فراساحلی بوده لذا مطالعه و پیش بینی آنها از اهمیت ویژه ای نزد مهندسین دریایی برخوردار است.در این تحقیق ابتدا آمار باد و امواج منطقه بوشهر از سازمان هواشناسی و سازمان بنادر و کشتیرانی تهیه گردیده است. سپس ارتفاع امواج با استفاده از روشهای طیفی پیرسون مسکویج و جان سواپ و همچنین روش SPM(SMB اصلاح شده) برآورد شده است. در این بررسی ضرایب مورد نیاز برای تبدیل سرعت باید به مقادیر مورد استفاده در روابط با توجه به آیین نامه حفاظت سواحل آمریکا تعیین گردید. ارتفاع امواج اندازه گیری شده توسط پلات فرم نصب شده در منطقه بوشهر با ارتفاع محاسبه شده از هر کدام یک از روش های فوق به روش های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفت. طیفهای محاسباتی جانسواپ و پیرسون مسکویچ با طیف حاصل از اندازه گیریهای پروفیل سطح آب مقایسه شدند. اهمیت اثر طول حوزه بادگیر در تغییر طیف موج بدست آمده در روش جان سواپ مورد بررسی قرار گرفت. ضریب g که با توجه به تعریف، پیک انرژی طیف جان سواپ به پیک انرژی طیف پیرسون مسکویچ است برای این منطقه تعیین شد. نتایج تحقیق نشان داد که اولا روش SPM روشی مناسب برای تعیین ارتفاع امواج در منطقه بوده و ثانیا روش طیفی جان سواپ روشی قابل اعتماد برای تعیین طیف منطقه می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 879

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 989
نویسنده: 

روستایی رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    318
  • دانلود: 

    286
چکیده: 

در این تحقیق ابتدا به بررسی ارتعاشات آزاد پوسته های استوانه ای پرداخته شده و سپس تاثیر هر یک از عوامل فشار خارجی وسیال پیرامون بر روی فرکانس طبیعی پوسته بیان می شود، آنگاه یک مدل را توسط نرم افزار ANSYS تحلیل کرده و نتایج حاصل را با نتایج عملی مقایسه می کنیم، سرانجام پس از اطمینان از نتایج حاصل، بدنه فشار یک زیردریایی به عنوان کاری متفاوت تحلیل شده است. فرکانسهای طبیعی شکل مودها بدست آمده و بعضی از آنها در پایان مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 286
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    526
  • دانلود: 

    114
چکیده: 

امروزه در صنایع کشتی سازی روش حرارت دهی خطی به عنوان یک روش متداول برای شکل دهی ورق های فلزی با انحناهای دوگانه مطرح می باشد. ماهیت این روش یک فرآیند حرارتی گذراست که باعث ایجاد یک میدان تنش ترمو - الاستو - پلاستیک در ورق می گردد، هدف اصلی مقاله حاضر بررسی و آنالیز مکانیسم فرآیند شکل دهی ورق های فلزی به روش حرارت دهی خطی و ارایه ابزاری عددی برای محاسبه و تخمین رفتار فلز در این فرآیند است. برای این منظور یک مدل اجزای محدود تهیه و به کمک نرم افزار ANSYS تغییر شکل ورق و تنش های حرارتی حاصل از این روش رامحاسبه می نماییم. در انتها به منظور معتبرسازی، نتایج عددی حاصل با نتایج تجربی مقایسه می گردد که این مقایسه نشان دهنده تطابق قابل قبول بین نتایج عددی و تجربی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 526

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 114
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    675
  • دانلود: 

    1071
چکیده: 

در اینجا در مورد روش ساخت (COMPLETE KNOCK DOWN (CKD که تکمیل محصول با قطعات مختلف است توضیح داده می شود. این روش که به معنای ساخت شناور، با استفاده از قطعات جداسازی شده می باشد، روش معمل مونتاژ قطعات در کارخانجات ساخت است. اصول CKD به همراه اهداف و پارامترهای موثر در فرایند بیان می شود. نکات گفته شده عمومی بوده و در مورد ساخت به روش CKD برای هر محصولی از جمله شناور، سکو، هواپیما، اتومبیل و ... کاربرد دارد. در این روش قطعات تشکیل دهنده شناور با توجه به روش ساخت دسته بندی و به جزئیات تقسیم می شوند. قطعات کوچک در کارگاه ساخته شده و بر اساس روش مونتاژ و توالی کار مونتاژ بسته بندی شده و به کارگاه های ساخت ارسال می گردند.هنگامی که امکان ساخت شناور در محل مورد نظر نباشد و یا اجرای فرآیند ساخت در آمجا مقرون به صرفه نباشد میتوان محصولات کوچکتر از در کارگاهی دیگر (هر جای ممکن) ساخت و بصورت بسته بندی شده به کارگاه مقصد فرستاد و در آنجا عملیات مونتاژ قطعات انجام پذیرد.در اینجا چگونگی تقسیم بندی کدگذاری قطعات و روند ساخت، اهمیت حمل و نقل تجهیزات CKD از نقطه مبدا به مقصد، حداکثر فضای و تناژ ممکن برای انتقال تجهیزات CKD شرح داده می شود. اهداف اساسی استفاده از روش CKD کاهش هزینه ساخت و زمان تولید، تسریع و مکانیزه نمودن روش ساخت می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 675

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1071
نویسنده: 

آقاجانی عباس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    721
  • دانلود: 

    1071
چکیده: 

خوردگی یکی از فاکتورهای مهم در طول عمر سازه های دریایی می باشد. در محیط دریایی و در شرایط عادی خوردگی فولاد درناحیه پاشش آب معمولا در محدوده 0.5-1.5 mm/yr قرار دارد. نفت خام از طریق چاه های نفت از اعماق بستر دریا استخراج می شود و بنابراین هنگام رسیدن به سطح زمین دارای دمای حدود 100 درجه سانتی گراد است. این موضوع باعث بالا رفتن دمای رایزرهای نفت تا حدود 90 درجه سانتی گراد خواهد شد. قبل از بهره برداری از رایزرهای نفت و در شرایط کارگاهی، اعمال پوشش های باکیفیت بالا مشکل چندانی ندارد. در حوزه نفتی سلمان در خلیج فارس که بین ایران و چند کشور عربی مشترک می باشد، خوردگی چاه های نفت موجب انفجار و توقف تولید نفت می شود و بنابراین حفاظت ناحیه پاشش آب چاه های نفت از لحاظ ملی و اقتصادی اهمیت بالایی دارد. بررسی و اجرای این پروژه طی قراردادی از طرف شرکت ملی نفت ایران به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار گردید. در این مقاله روش اعمال cladding فلزی در حفاظت ناحیه پاشش آب رایزرها و سکوهای دریایی توضیح داده می شود. این روش بطور موفقیت آمیز در حوزه نفتی سلمان اجرا شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 721

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1071
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    784
  • دانلود: 

    7038
چکیده: 

امروزه روشهای نوینی برای عیب یابی ماشین آلات و تاسیسات دریایی ابداع شده اند که می توانند وقوع عیب را پیش بینی نمایند. با استفاده از این روشها می توان از ایجاد و گسترش عیوب در تجهیزاتی نظیر پمپ ها، فن ها، توربین ها و تاسیسات مربوط به آنها جلوگیری نمود. به این روشها، روشهای نگهداری و تعمیرات بر پایه نظارت بر وضعیت (Condition Monitoring) گفته می شود. استفاده از این روش ها برای کشتی ها و سکوهای دریایی که از تعداد زیادی ماشین آلات و تجهیزات تشکیل شده اند می تواند بسیار ارزشمند باشد.در این مقاله، ابتدا فرایند نظارت بر وضعیت بصورت مختصر بیان شده و سپس روش عیب یابی با استفاده از آنالیز ارتعاشات که یکی از روشهای نظارت بر وضعیت می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه، روش شناسایی عیوبی نظیر نابالانسی، خروج از مرکز، خمیدگی، ناهم محوری، لقی، نیروهای هیدرولیک و آیرودینامیک و مشکلات چرخدنده ها با استفاده از این روش بیان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 784

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7038
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    855
  • دانلود: 

    228
چکیده: 

در شناورهای تندرو هنگامیکه سرعت شناور کاهش می یابد پاشنه شناور پایین می آید و زمانیکه وزن شناور به هر علتی از قبیل مسافران و یا ماشین آلات افزایش یابد و یا توزیع آنها نامتقارن شود کنترل و هدایت شناور مشکلتر می شود، لذا در این شرایط وضوح دید موقعیت رو به جلو محدود می شود و کف شناور دچار ضربات متوالی برخورد با آب میگردد. همچنین زاویه مربوط به پروانه به جهت داشتن ترین نامناسب زیاد شده و مصرف سوخت افزایش می یابد. در بعضی شرایط نیز ممکن است شناور دچار غلتش عرضی نامناسب به سمت چپ و یا راست گردد. در اینگونه شرایط تریم تب مفید خواهد بود و با اسفتاده از آن می توان توزیع نامتقارن وزن، سرعت شناور و همچنین امنیت حرکت شناور و در کل عملکرد شناور را بهبود داد.در این مقاله سعی شده است که اساس کار تریم تب تشریح و تاثیر نمونه هایی از آن بر روی شناور تندرو کاتاماران ارزیابی گردد. در آزمایشهای مورد نظر چند نمونه تریم تب بر روی مدل شناور نصب و از نقطه نظر مقاومت و همچنین زاویه تریم شناور مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 855

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 228
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    392
  • دانلود: 

    111
چکیده: 

نتایج تحقیقات انجام گرفته در این مقاله نشان میدهد که با قرار دادن یک لایه از توده حباب هوا در شرایط مناسب در برابر یک میدان آکوستیکی می توان بر آن میدان اثر گذاشته و به میزان قابل توجهی شدت آکوستیکی آن را کاهش داده و ضمن از هم پاشیدن یک پارچگی امواج تابیده به توده حباب سیگنال اولیه را به مقدار زیادی تضعیف نموده و با اینروش در اکو بازگشتی از توده حباب پراکندگی ایجاد کرد. به طور مشخص در این مقاله نشان داده شده است که با قرار دادن تنها یک لایه از حباب هوا که شعاع هایی از نیم متر تا حدود ده میلی متر دارند می توان طیف بازتابش آکوستیکی میدان تابیده به توده حباب را تا یک دهم فرکانس مرکزی گسترده کرد و از این طریق گیرنده های سیستم های ردیاب را دچار اشتباه کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 392

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 111
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    352
  • دانلود: 

    98
چکیده: 

امروزه کشف اجرام، اجسام و ابزارهای حادثه دیده در محیطهای دریایی بدلایل مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عامل سرعت در اکتشاف محل حادثه دیدگی بخصوص در نقاط با عمق بیش از 5 متر از عوامل بسیار حیاتی در جستجوی اینگونه وسایل بوده و خواهد بود. هزینه های هنگفتی که سالیانه برای جستجو و کشف وسایل حادثه دیده در دریاها می شود خودگواه این مدعاست. که نمونه هایی از آن را می توان در تاریخ چند دهه اخیر مانند کشف محل غرق شدگی کشتی مسافربری تایتانیک و ... مشاهده نمود. فناوریهای پیشرفته امروزی و پیشرفتهای رو به افزایش دانش بشری او را قادر ساخته است تا به اختراع سیستمها و دستگاه های جدیدی دست زند تا بتواند بوسیله آن قدرت و حاکمیت خود را بر دریاها تحکیم بخشد. دستگاه کاوشگر و ردیاب زیر آب که توسط مهندسین و مخترعین داخلی در جستجو و کشف وسایل حادثه دیده طراحی شده است. این دستگاه می تواند بصورت استاندارد حرکت در دریاها مورد استفاده کاربران مختلف قرار گیرد. این دستگاه از جمله ابزارهای طراحی شده در زمره نجات است که کاربردهای دیگری را نیز به همراه خواهد داشت.از جمله این کاربردها می توان به موضوعاتی نظیر صیادی، بازیافت، مین یابی و ... اشاره کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 98
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    295
  • دانلود: 

    371
چکیده: 

ماده کامپوزیتی از دو یا چند قسمت مجزا فیزیکی ساخته شده است که هر قسمت اکثر ساختار اصلی و هویت خود را حفظ کرده است. واضح است که این مقوله محدوده وسیعی از مواد را شامل می شود، از جمله مواد طبیعی (چوب، استخوان و دندان) و مواد ساخته دست بشر (کاغذ، بتن مسلح، فایبر گلاس). در این بررسی فقط بر روی دو گروه از مواد کامپوزیت تمرکز می شود، الیاف تقویت شده پلاستیک و ساختارهای ساندویچی، این نوع الیاف در سازه شناورهای تندرو کاربرد وسیعی دارند.در این بررسی، علاوه بر بدست آوردن اطلاعاتی از حوزه وسیع منابع موجود، یافته های مربوط به مطالعات تحقیقی در مورد خواص جذب انرژی توسط این مواد با هم مقایسه می شوند. این بررسی به این معنا نیست که تمام قسمتها را در بر گیرد، بلکه موضوعات بهم پیوسته اصلی و چگونگی این مبحث گسترده را برجسته می کند و وسعت دانسته های موجود را تایید می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 371
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    255
  • دانلود: 

    180
چکیده: 

با پیشرفت علم و تکنولوژی، مصالح ساختمانی و مهندسی نیز تحول چشمگیری پیدا کرده اند، به طوری که در جهان توسعه یافته امروز کمتر از مصالح سنتی استفاده می شود. یکی از علومی که به این پیشرفت کمک شایانی کرده است، علم متالوژی است، که با پیشرفت سریع خود، هر روزه مصالح جدید را با کیفیت و رفتار بسیار بهتر و مفیدتر ارایه می کند. مواد مرکب که از مصالح جدید و به روز به شمار می روند از این دسته هستند. این دسته از مصالح با تنوع فراوان و کاربردهای رو به افزایش خود سهم بسیاری در پیشرفت و توسه صنعت ایفا می کنند. مواد مرکب پایه پلیمری ویژگیهای بسیار خوبی برای استفاده در صنایع دریایی دارند. به همین دلیل، کاربردهای وسیعی در صنایع دریایی پیدا کرده اند، که از آن جمله می توان به ساخت بدنه قایقها و کشتیها و تاسیسات فراساحلی اشاره کرد. این مواد در صنعت نفت و گاز نیز برای ترمیم و تقویت سازه های فرسوده و ترمیم لوله های فرسوده نفت و گاز، و عایق توربین به کار می روند.یکی از تفاوتهای مواد مرکب با مصالح سنتی این است که این مواد را با توجه به نیاز می توان طرا حی کرد. در طراحی هم، طراحی بهینه همواره جایگاه ویژه ای دارد.طراحی بهینه چیدمان لایه های یک لامینت، مساله بسیار پیچیده ای است. ما با به کار بردن یک روش بهگزینی ریاضی، چیدمان لایه های یک لامینت چند لایه را برای داشتن کمینه وزن پیدا کرده ایم، به گونه ای که در هیچ کدام از لایه های آن شکست رخ ندهد. خواهید دید که با این کار دیگر برای طرا حی مطلوب، به آزمون و خطاهای فراوان نیازی نداریم و پاسخ به دست آمده از این روش، از چیدمان به دست آمده با آزمون و خطاهای فراوان بهتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 255

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 180
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    309
  • دانلود: 

    152
چکیده: 

در این مقاله در ابتدا پیچش مقاطع سلولی و تئوری های مربوطه بررسی می گردد. سپس برنامه ای که بدین منظور در محیط نرم افزار MATLAB تهیه شده توضیح داده می شود. در نهایت نتایج به دست آمده از برنامه تهیه شده که بر اساس تئوری پیچش مقاطع سلولی می باشد با نتایج تحلیل المان محدود (نرم افزار ANSYS) مقایسه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 309

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 152
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    447
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

برای تحلیل سازه هر نوع کشتی بسته به میزان دقت مورد نیاز و زمان و هزینه می توان از روش های ساده یا پیچیده استفاده نمود. در خصوص کشتی های تجاری ایین روش ها مورد بررسی قرار گرفته و دقت هر کدام تعیین شده است. ولی برای کشتی های نظامی این موضوع کمتر بحث شده، به همین علت در این مقاله یک فروند شناور نظامی از نوع frigate طبق روابط موسسه رده بندی BV-military بارگذاری شده و با مدل های مختلف مورد تحلیل قرار گرفته است. مقایسه نتایج نشان میدهند که اختلاف بین مدل سازه و مدل یکپارچه کشتی حداکثر 20 درصد است که در طراحی ها می توان با انتخاب ضرایب اطمینان مناسب در مواقع نیاز از روش های ساده استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 447

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    250
  • دانلود: 

    92
چکیده: 

عهدنامه بین المللی «ایمنی زندگی در دریا» (SOLAS) در سال 1974 در یک کنفرانس بین المللی به همین نام که توسط سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) برگزار شده بود، ایجاد شده و برخی قوانین آن طی سالهای بعد اصلاح شد. دربسیاری ازموارد از جمله در مورد ساختمان و بدنه ها، لوازم خانگی، لوازم آتش نشانی، اتاقهای کنترل، دیواره های داخلی و خارجی سکوها و برخی کشتی ها و نفتکش ها و غیره بحث ایمنی در برابر آتش مطرح شده است.دراین مقاله انواع دیوارهای داخلی و خارجی ضد اتش مطابق استاندارد SOLAS بررسی شده پس از آن در مورد ایمنی کشتی های باری بحث می شود. و درخاتمه طی یک مطالعه موردی (case study) به بررسی طراحی، تولید و گرفتن گواهینامه مطابق با SOLAS می پردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 92
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    328
  • دانلود: 

    145
چکیده: 

نواحی حرارت دیده ناشی از جوشکاری آلیاژهای آلومینیومی دارای ضعف استحکام مکانیکی قابل ملاحظه ای بوده طوریکه در مقایسه با پانلهای تقویت شده فولادی، رفتار فراکمانشی پانلهای تقویت شده آلومینیومی نه تنها به تنش پس ماند و تغییر شکلهای اولیه بلکه به مورد مزبور نیز حساس می باشد. از آنجا که تکنولوژی جوشکاری و اثرات آن بر روی رفتار سازه ای پانلهای تقویت شده آلومینیومی، به قدر کافی و به طور مناسب در دستورالعمل ها و کدهای طراحی لحاظ نگردیده لذا مقاله حاضر در راستای تامین ضروریات و نیازمندیهای موجود درک و شناخت دقیق رفتار این جزء سازه ای ارایه گردیده است. در پالنهای تقویت شده مدنظر که در معرض بارگذاری فشاری درون صفحه ای طولی بوده، ترکیبی از جوشهای طولی و عرضی بکار گرفته شده است. با توجه به کاربرد گسترده روش اجزاء محدود در آنالیز سازه ای، انجام کار بر این اساس و به صورت تحلیل غیر خطی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 328

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 145
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    323
  • دانلود: 

    89
چکیده: 

در این مقاله الگوریتم عددی شبیه سازی حرکات شناورها و زیرسطحی ها به اختصار بیان گردیده و گام های لازم برای تهیه و تایید توانایی حوضچه عددی آزمایشهای هیدرودینامیکی (Numerical Hydrodynamics Tank) ارایه شده است.مقایسه نتایج عددی و آزمایشگاهی، بیانگر صحت و دقت هر یک از بخش های الگوریتم ارایه شده و همچنین ترکیب آنها می باشد. بدین ترتیب، می توان از نرم افزار تهیه شده در بررسی توزیع سرعت، توزیع فشار و مجموع حرکات غیر خطی شناورها و زیر سطحی ها -به خصوص در مراحل اولیه طراحی- استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 323

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 89
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    509
  • دانلود: 

    930
چکیده: 

امواج ناشی از باد یکی از پدیده های پیچیده اقیانوس ها هستند و معادلات حاکم بر این امواج به خصوص در حالتهایی که عبارتهای غیر خطی نیز در نظر گرفته می شوند بسیار پیچیده می باشند. از این رو نقش موجسازها در شبیه سازی امواج در آزمایشگاه های دریایی بسیار مهم جلوه می کند. در بیشتر آزمایشهای مربوط به سازه های شناور و یا سازه هایی که به بستر دریا متصل هستند و یا مطالعات مربوط به سواحل از حوضچه کشش که در انتهای آن یک موجساز قرار گرفته است، استفاده می گردد.حرکت امواج، شرایط ایجاد آنها و قدرت مورد نیاز برای تولید امواج از روی تئوری خطی موج به خوبی تعیین می گردد. از آنجایی تحلیل امواج منظم، ساده تر و امکان پذیرتر است معمولا امواج از نوع منظم در نظر گرفته شده و سپس امواج نامنظم از ترکیب این گونه امواج بدست می آیند. در این مقاله به بررسی و تشریح عملکرد موجساز لولایی و همچنین نحوه ایجاد امواج منظم در آبهای عمیق پرداخته می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 509

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 930
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    265
  • دانلود: 

    77
چکیده: 

شناخت رفتار ورقها یکی از پیش نیازهای مهم در تعیین استحکام نهایی منطقه ای و نهایی سازه های دریایی محسوب می شوند. ورقها در اینگونه سازه ها بنا به دلایل مختلفی از عیوب اولیه برخوردار هستند. این عیوب مشتمل بر تنشهای پسماند و همچنین تغییر شکلهای اولیه می شوند. تنشهای پسماند عمدتا منجر به کاهش استحکام نهایی ورقها شده، در حالیکه تغییر شکلهای اولیه علاوه بر تاثیر روی مقدار استحکام نهایی موجب تغییر در رفتار الاستلاستیک ورقها نیز می گردند. در این مطالعه سعی می شود تا به کمک نرم افزار اجزای محدود ANSYS اثر تغییر شکلهای اولیه بر روی رفتار الاستوپلاستیک ورقها مورد بررسی قرار گیرد. ورقهای مورد مطالعه به شکل مستطیل با ابعاد واقعی به کار رفته در سازه های دریایی بوده و با احتساب شرایط مرزی ساده و پیوستگی در اطراف، در معرض تنشهای درون صفحه ای فشاری طولی در نظر گرفته می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 265

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 77
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    510
  • دانلود: 

    86
چکیده: 

در این مقاله میدان جریان ناشی از یک جسم لاغر و سوپرکویتی بوجود آمده در پشت آن مورد بررسی قرار گرفته است. پرفیل سوپرکویتی موجود که محل تقابل دو فاز مایع و گاز را از هم مشخص می کند، با استفاده از تئوری اجسام لاغر بدست آمده است. بعد از تحلیل چنین جریانی توسط روش المان مرزی، مشاهده می شود که فشار روی مرز حفره دارای مقدار ثابتی می باشد. اثر عدد کاویتاسیون در طول سوپرکویتی بوجود آمده، ناشی از یک جسم گوه ای شکل نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 510

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 86
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    171
  • دانلود: 

    78
چکیده: 

در این مقاله توزیع تنش در ورق با بازشو استوروئیدی و تمرکز تنش در اطراف آن به کمک روش اجزای محدود مورد بررسی قرار گیرد. بازشوهای استروئیدی با کمک خانواده منحنی های استروئیدی که بین دایره (یا بیضی) و مربع (یا مستطیل) قرار میگیرند، شکل می گیرند. منحنی های استوروئیدی منحنی هایی کاربردی بوده و نیازهای طراحی بازشو را در حوزه های ساخت اتومبیل، هواپیما و یا کشتی برآورده می سازند. چند حالت از تحلیل تنش در بازشو دراین مقاله ارایه می گردد. بر اساس نتایج می توان اذعان نمود که این دسته بازشوها، برتری هایی نسبت به دیگر انواع بازشوها داشته و بر این اساس توصیه میگردد که این بازشوها در عمل خصوصا در ساخت کشتی مورد استفاده قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 171

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 78
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    518
  • دانلود: 

    211
چکیده: 

کاهش نیروی مقاوم در حرکت اجسام سبب سرعت های بالاتر و کاهش منابع انرژی می شود. توربولانس آزاد جریان به عنوان یکی از عوامل موثر بر نیروی مقاوم و حرکت شناورها مورد توجه است و در حل های عددی اثر آن باید در نظر گرفته شود. در این تحقیق مدلی از حل معادله انتقال ورتیسیتی به روش گردابه های تصادفی بدست آمده است. بنابراین جریان به شبکه ای از حبابهای ورتکس گسسته می شود و حرکت تصادفی آنها با دیدگاه لاگرانژی تعقیب می شود. نتیجه، رابطه ای بین خصوصیات فیزیکی جریان است و اثر این پدیده حول استوانه در یک جریان تراکم ناپذیر بررسی شده است و نتایج حاصل با نتایج تجربی مقایسه شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 518

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 211
نویسنده: 

زارع کاووس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    251
  • دانلود: 

    77
چکیده: 

در این تحقیق تاثیر پارامترهای سوراخهای خروجی هوا بروی فرم و شدت تغییر شکل بالشتک لاستیکی هاورکرافتها مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور ابتدا معادلات هندسی و تعادل برای بالشتک یک طبقه بسته (Close)، نوشته شده است. بدلیل آنکه دستگاه معادلات بدست آمده غیر خطی بوده، از روش عددی نیوتن - رافسون برای حل دستگاه استفاده شده است. برای اینکه نتایج بصورت جامع باشند، از متغیرهای بی بعد استفاده شده است. نتایج برنامه به صورت منحنیهای گسترده ای در آورده شده، که در طراحی این نوع بالشتک می توان از آنها استفاده نمود. نمونه هایی از این نمودارها در پایان آورده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 251

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 77
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    694
  • دانلود: 

    263
چکیده: 

این مقاله، طرح جدیدی از یک زیردریایی را ارایه میکند که دارای هیچگونه سیستم رانش (شامل موتور الکتریکی و پروانه) نمی باشد بلکه بوسیله سیستم هوای فشرده ومخزن بالاست و روش غوص و صعود متوالی، حرکت رو به جلو را انجام میدهد. این سیستم، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در ذخیره و مصرف انرژی، نویز و ارتعاش و جانمایی داخی در زیردریایی ها در پی دارد.از آنجا که سیستم هوای فشرده نقش اصلی در پیشرانش این زیردریایی دارد، قسمت زیادی از فضای داخلی این زیردریایی، به ذخیره کپسولهای هوای فشرده اختصاص می یابد که البته مقدار این ذخیره، به حجم مخزن بالاست، عمق غوص و سرعت پیشروی بستگی دارد. از خصوصیات ویژه شکل ظاهری این زیردریایی، بدنه غیر دوکی شکل و بالک های بزرگ میانی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 694

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 263
نویسنده: 

کریمی محمدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    357
  • دانلود: 

    142
چکیده: 

مساله افزایش راندمان دینامیکی شناورهای تندرو را می توان به عنوان یکی از مسایل مهم و اساسی در طراحی و ساخت و توسعه این شناورها در نظر گرفت. نیاز به افزایش سرعت و تعادل دینامیکی مناسب در سرعت های بالا در آب آرام از یک طرف و بهبود کیفیت دریانوردی در دریای مواج از نقطه نظر کاهش حرکات دینامیکی رول و پیچ و شتابهای عمودی از طرف دیگر همواره مدنظر طراحان و سازندگان شناورهای تندرو بوده است. در این میان ابداع روش های نوین موثر و مطمئن به عنوان گام اساسی در دستیابی به این مهم به عنوان مساله روز طراحان مد نظر بوده است. در این مقام مفهوم یکی از روش ها از نقطه نظر تئوری ارایه شده است. این روش موسوم به سیستم کنترل اتوماتیک (A.C.I) می باشد که توسط سیستم اتوماتیک کنترل رفتار با استفاده از تغییرات فشار کف شناور و از طریق تاثیر تیغه های عمودی باعث تغییر اپتیموم موقعیت شناور تندرو شده و نهایتا راندمان دینامیکی را افزایش می دهد پس از تشریح نحوه عملکرد و معرفی سیستم فوق از نظر تئوری، نتایج تست و مطالعات تجربی جهت اندازه گیری میزان اثر بخشی این روش در شناورهای نمونه ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 142
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    435
  • دانلود: 

    132
کلیدواژه: 
چکیده: 

شناور هیدروفویل غرق شونده VASH (دلفین) شناوری است چند منظوره که با استفاده از علم بیوتکنولوژی، الهام از طبیعت و ایده گیری از ساختار حرکتی و معماری بدن دلفین طرا حی گردیده و در واقع ترکیبی از شناور هیدروفویل و زیردریایی میباشد. در این مقاله سعی بر آن داشته ایم تا گزارشی را از نحوه تهیه دفترچه محاسبات هیدرو استاتیکی شناور دلفین (به منظور بررسی تعادل شناور در حالت استاتیکی و نیز کمک به بررسی تعادل دینامیکی)، طراحی مدل ریاضی برای وضعیت دینامیکی شناور، و محاسبه مقاومت آن، ارایه نماییم.دفترچه محاسبات هیدرواستاتیکی شناور با بکارگیری روش ها و محاسبات مرسوم و مورد استفاده برای شناورهای شناخته شده (که البته با توجه به ساختمان ویژه، غیر معمول و متفاوت شناور دلفین، ناگزیر تغییراتی جزیی را در فرمول ها و محاسبات وارد نموده ایم) و نیز با استفاده از نرم افزارهایی نظیرsolidwork ، autocad و Microsoft excel، تهیه شده است. سپس مدل ریاضی برای وضعیت دینامیکی شناور، ارایه شده و با توجه به خصوصیات وزنی، هندسی و فویل ها، مورد محاسبه قرار گرفته است. بدین منظور برنامه کامپیوتری تهیه شده و نتایج محاسبات و دقت آنها، مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 435

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 132
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    1627
  • دانلود: 

    236
چکیده: 

برای تعیین محل بهینه سلاح در کشتی های جنگی لازم است تا جانمایی عمومی سلاح تعیین شود. در این مقاله که برگرفته از یک پروژه تحقیقاتی است و توسط مولفین تهیه گردیده ابتدا شناورهای جنگی و برخی مشخصات آنها تبیین و سپس سلاحهای متعارف در کشتی بطور کلی معرفی اما بدلیل محدودیت در تعداد صفحات مقاله ازجزئیات آنها چشم پوشی وسپس ملاک هایی برای محل نصب سلاح تدوین و تنظیم گردیده است. در انتها نیز خلاصه ای از دستورالعمل نصب سلاح بر عرشه یک کشتی جنگی ارایه گردیده است. منابع استفاده شده در تهیه این مقاله بعنوان ورودی کلا از اینترنت گرفته شده و به کمک اطلاعات و ایده های شخصی مولفین تجزیه و تحلیل و پس از پردازش در قالب نوعی دستورالعمل کلی تنظیم شده است.جهت اجتناب از افزایش حجم و تعداد صفحات مقاله، تنها به نشان دادن چند نمونه عکس و تصویر در مقاله اکتفا می شود و این در حالیست که درپروژه این مقاله بیش از 200 عکس و تصویر ارایه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1627

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 236
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    830
  • دانلود: 

    359
چکیده: 

یکی از پارامترهای مهم در طراحی کشتی، انتخاب مواد مناسب برای ساخت شناور است. افزایش روزافزون کاربرد مواد ساندویچی در ساخت بسیاری از قطعات صنعتی بخصوص در ساخت شناورهای تندرو نشان دهنده پیشرفت های مهمی است که در تهیه کامپوزیتهای جدید، روشهای نوین ترکیب، فرایند، شکل دادن و طراحی صحیح قطعات انجام گرفته است. این مقاله با استفاده ازاصول اولیه فرایند طراحی و تولید قطعات کامپوزیتی بصورت تک پوسته و ساندویچی و شرایط مرزی حاکم بر آن با استفاده از روشهای تجربی و محاسباتی به بررسی ترکیبهای این مواد و رسیدن به یک الگوی بهینه پرداخت و در نهایت با در نظر گرفتن کلیه پارامترهای طراحی و شرایط بهینه بوسیله نرم افزارهای تحلیل سازه، نوعی ترکیب، بهینه از لایه گذاری را در شناورهای تندرو ارایه می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 830

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359
نویسنده: 

روشن بین علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    573
  • دانلود: 

    900
چکیده: 

با توجه به کاربرد روزافزون شناورهای پروازی (planning) سرعت بالا به عنوان شناورهای تفریحی، گشت ساحلی و شناورهای نظامی واکنش سریع، بررسی حرکات این نوع شناورها در امواج از اهمیت خاصی برخوردار است و نتایج آن معیاری برای تعیین میزان کارایی شناور درشرایط دریایی متفاوت می باشد. دراین مقاله به منظور بررسی تاثیر امواج بر حرکات شناورهای تندرو پروازی، بر اساس روش تئوری نواری خاصی، حرکات شناورهای تندرو منشوری مدل شده و یک برنامه کامپیوتری به نام (PLANING BOAT MOTION) PBM بر این اساس تهیه شده است. در این برنامه فرض بر این بوده که امواج منظم، از جهت مقابل به شناور برخورد می کنند. پس از محاسبه نیروهای وارد بر شناور درهر مقطع، مجموع اثرات آنها در کل شناور محاسبه می شود و سپس معادله حرکات شناور حل می گردد. اعتبار نتایج عددی بدست آمده نیز از طریق مقایسه با اطلاعات موجود مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این مقاله، همچنین با کمک نرم افزار PBM حرکات یک شناور واقعی در امواج بررسی شده و با تغییر مشخصات موج برخوردی به شناور، تاثیر عوامل مختلف بر حرکات این نوع شناورها مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 573

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 900
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    401
  • دانلود: 

    94
کلیدواژه: 
چکیده: 

سکوی پایه کششی (TLP) دارای وجه تمایزهای مشخصی با سایر انواع سایر انواع سازه های متداول برای حفاری و استخراج نفت دارد. از جمله این موارد ویژگیهای مربوط به تاندونه و اتصالات انه و پی سازه می باشد. در این مقاله مرور مختصری به مباحث ویژه درمورد یکسری پایه کششی در فرایند طراحی و اجرای آن انجام می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 401

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 94
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    433
  • دانلود: 

    137
چکیده: 

جریان اطراف یک پروانه دریایی به کمک دینامیک سیالات محاسباتی و بر پایه معادلات متوسط گیری شده ناویر - استوکس مدل می شود. استراتژی مش بندی مناسب بیان گردیده و استقلال حل از شبکه آن بررسی می شود. مشخصات کارکردی پروانه درحالت آب آزاد به صورت عددی بدست آورده می شود. نتایج بدست آمده با نتایج پروانه مدل تست شده در تونل کاویتاسیون مقایسه می شود. نتایج نهایی نشان می دهد که این روش برای پروانه های دریایی قابل استفاده است و نتایج مفیدی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 433

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 137
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    246
  • دانلود: 

    91
چکیده: 

وجود منابع عظیم نفت و گاز در خلیج فارس و نیز، اضطرار استفاده از این دارایی در کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان، فرصتی را برای همه آن ها بویژه ایران، عربستان و امارات متحده عربی ایجاد کرده است تا صنعت فراساحل و صنایع وابسته به آن را ایجاد وبومی کنند. درپی سرمایه گذاری های عظیم ایران و بیش تر کشورهای عربی جنوب خلیج فارس در سه دهه گذشته، و نیز، آغاز پروژه هایی در بخش ایرانی خلیج فارس، که توجه ایران را به گسترش حوزه های نفت و گاز منطقه جلب کرده، این وضعیت در طول هشت سال گذشته جذاب تر شده است. این مقاله سعی دارد تا با تکیه بر تجربه هایی که در انجام پروژه های پژوهشی و اجرایی فراساحلی به دست آمده است راهبردهایی برای ساده سازی امر انتقال فناوری فراساحلی ارایه کند و بدین ترتیب، صنعتی را که بیش تر در دست کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و انگلیس است به یک صنعت بومی محلی تبدیل کند. نویسندگان این مقاله بر این باورند که کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه ایران می تواند با مدیریت درست این صنعت، بسیاری از پروژه های فراساحلی دنیا را نیز در دست بگیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 246

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 91
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    357
  • دانلود: 

    368
چکیده: 

پدیده روگذری امواج (Wave overtopping) از سازه های ساحلی و موجشکن ها همواره به عنوان مساله ای که در طراحی تراز این سازه ها باید مد نظر قرار گیرد مطرح بوده است. بدلیل وابستگی میزان روگذری به پارامترهای مختلف و وجود عدم قطعیت هایی در ماهیت پدیده، تخمین دقیق این پارامتر در هنگام طراحی میسر نیست. با این وجود تلاشهای زیادی درجهت مدلسازی پدیده و تخمین دقیقتر آن انجام شده است. این تحقیقات عمدتا به دو دسته مدلسازی آزمایشگاهی و مدلسازی عددی قابل دسته بندی است.در این مقاله بصورت تحلیلی مروری بر مطالعات و تحقیقات عددی انجام شده بر روی پدیده روگذری طی سالهای اخیر ارایه شده و پیشرفت های انجام شده در این زمینه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 368
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    8
تعامل: 
  • بازدید: 

    533
  • دانلود: 

    138
چکیده: 

هاورکرافت (Hovercraft) شناوری دوزیسته است که با استفاده از بالشتک (Skirt) بر روی سطوح آبی - خاکی حرکت می نماید. این شناور بالشتک هوایی (Air Cushion Vehicle) دارای قابلیت های فراوان در زمینه انجام مانورهای دریایی و عملیات ساحلی می باشد. گستردگی محدوده عملایتی هاورکرافت در آبهای کم عمق مناطق باتلاقی، شنزارها و مردابها نیز از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. با موجود هاورکرافت عملیات ساحلی و گشت در نواحی کم عمق تسهیل شده و این وسیله می تواند براحتی در سواحل کم عمق نیز تردد نماید. استفاده از موشکهای کوتاه برد در این شناور مورد توجه کارشناسان بوده و می توان از این سلاح در هاورکرافتهای کلاس سنگین استفاده نمود. در این مقاله ضمن تحلیل ویژگیهای ساختاری هاورکرافت و محدودیت های موجود تغییر مومنتوم و روشهای کنترل پذیری شناور در زمان پرتاب موشک مورد تحلیل قرار گرفته است. از نتایج بدست آمده در زمینه کنترل پذیری این شناور می توان در راستای طراحی هاورکرافتهای نظامی و مجهز به سیستمهای دفاعی پرتاب موشک استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 533

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 138
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button