مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات همایش/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    372
  • دانلود: 

    131
چکیده: 

در این تحقیق به تحلیل الاستوپلاستیک غیر خطی ورق خمیده محل اتصال دیواره به کف (بیلج) پراخته شده. تحلیل انجام شده در محیط نرم افزار اجزای حدود بر روی مدل هایی با ابعاد و مشخصات مکانیکی مختلف می باشد. از نتایج این تحلیل استخراج منحنی تنش و کرنش است. با مطالعه این منحنی ها برای مدل با مشخصات ابعادی و مکانیکی متغیر، تاثیر هر یک از پارامترهای موثر بر رفتار این منحنی مطالعه و تفسیر می شود. مشاهده می شود که رفتار این منحنی ها عموما از دو بخش خطی و غیرخطی تشکیل شده اند که بخش خطی آن با شیبی برابر با مدول الاستیسیته ثابت برای هر کدام از حالات و مدل های در نظر گرفته شده است. بخش دیگر، بخش غیرخطی می باشد که در این بخش بر ای ضخامت های برابر و تغییر تنش جاری شدن با حالتی که تنش جاری شدن را ثابت نگه داشته و تغییر در ضخامت اعمال می شود، از لحاظ شیب نزول نمودار، رفتاری متفاوت دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 372

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 131
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    375
  • دانلود: 

    133
چکیده: 

موج یکی از مهمترین و ناشناخته ترین پدیده های طبیعی در سطح دریاها و اقیانوسهاست که قادر است نیروهای عظیمی به کشتیها و سازه های دریایی وارد نماید. این امواج معمولا تحت اثر تنش برشی باد در فواصل دور از ساحل تشکیل و قادرند صدها کیلومتر مسافت تا رسیدن به ساحل طی نمایند. در چند دهه اخیر با توسعه روشهای عددی و سیستمهای کامپیوتری پیشرفتهای قابل توجهی در مدلسازی ریاضی و عددی این امواج حاصل گردیده است. اما به دلیل هزینه های هنگفت ساخت سازه های دریایی و کشتیها مدل تست در آزمایشگاه قبل از ساخت و اجرای این سازه ها اجتناب ناپذیر است. در این تحقیق به تشریح اصول طراحی یک سیستم تولید امواج نامنظم پرداخته شده است. در گام اول برای شبیه سازی سری نامنظم امواج از روش دامنه طیفی معین استفاده گردیده است. طیف ورودی هر طیف استاندارد مانند طیف پیرسون - موسکویچ می تواند باشد. معمولا به علت اندرکنش غیر خطی صفحه موجساز و آب طیف ورودی و طیف خروجی با هم مطابقت ندارند. لذا برای اعمال تصحیح بر طیف ورودی تا رسیدن به میزان خطای مطلوب از اصول و مبانی پردازش سیگنالها استفاده شده که منجر به یک استراتژی کنترل بهینه گردیده است. میزان خطای مطلوب رسیدن به ضریب همبستگی 0.85 در نظر گرفته شد. این سیستم پس از طرح ساخته شده و در فلوم آزمایشگاه دریایی دانشگاه صنعتی شریف نصب و تست گردید. مقیاس مدل 1.100 در نظر گرفته شد. نمونه گیری از امواج، برای اولین بار توسط روش پردازش تصاویر صورت گرفت. نتایج نشان داد که این روش در مقایسه با روشهای متداول از پاسخ فرکانسی بالایی برخوردار است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 375

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 133
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    379
  • دانلود: 

    183
چکیده: 

مطالعه تغییر شکل سواحل و مقدار آبشستگی در اثر هجوم امواج و جریانهای ساحلی از مهمترین موارد قابل بحث و کاربردی علم مهندسی سواحل در سالهای اخیر بوده است. برخورد امواج با بدنه دیوارهای احداث شده در سواحل، تغییر شرایط هیدرودینامیکی حاکم در ناحیه مجاور دیوار را به همراه داشته و موجب جابجایی دانه های رسوب در پای سازه و ایجاد آبشستگی می گردد، مقادیر عمق آبشستگی در نقاط مختلف ساحل تابع مشخصات امواج ( ارتفاع، پریود و جهت موج) در حالت طوفانی دریای بوده و محدوده تغییرات وسیعی را شامل می شود، مساله پایداری اینگونه سازه ها در مقابل واژگونی و نیز عمق استقرار پی در چنین سازه هایی دقیقا در ارتباط نزدیک با مقدار آبشستگی در مجاورت آنها می باشد. ترکیب امواج برخورد کننده و منعکس شده از سازه های ساحلی که باعث تشکیل امواج ایستا می گردد و جریانهای ناشی از آن که دقیقا تابعی از ضریب انعکاس سازه می باشد می تواند تاثیر عمده ای در میزان آبشستگی در مجاورت چنین سازه هایی داشته باشد. در طراحی دیوارهای ساحلی بخصوص هنگامیکه بعنوان دیوار اسکله یا بندر بکار می روند، سعی می شود تا با انتخاب شکل مناسب برای دیوار، میزان آبشستگی پای دیوار و انعکاس امواج را به حداقل برسانند. یکی از اشکال مناسب، استفاده از بلوکهای بتنی توخالی (صندوقه ای) می باشد که راندمان اینگونه دیوارها برای جذب انرژی به پارامترهای سازه ای زا قبیل ابعاد حفره ها و نحوه چیدمان بلوک ها و نیز پارامترهای هیدرولیکی از قبیل ارتفاع و پریود موج بستگی دارد. به منظور بررسی پارامترهای ذکر شده در بالا مدلهایی از دیوار ساحلی، با شکلهای مختلف شامل دیوار صاف و دیوار با چیدمانهای شطرنجی و کاملا متخلخل تحت شرایط مختلف هیدرودینامیکی در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته اند و نتایج که حاکی از کاهش انرژی و میزان آبشستگی در پای دیوار و کاهش ضرایب انعکاس در اثر افزایش تخلخل هستند ارایه گردیده اند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 379

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 183
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    466
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

اخیرا گروه کشتی سازی ایتالیایی RODRIQUES و موسسه رده بندی RINA به طور مشترک یک طرح جدید برای یک شناور تندرو با فرم بدنه بهینه را مطرح کرده اند که ALISWATH نام گرفته است. این پروژه حاصل تحقیقی با 16 میلیون یورو بودجه است که توسط وزارت علوم و تحقیقات ایتالیا هدایت و پشتیبانی می شود و از سال 2002 شروع شده است. شناور هدف این تحقیق به منظور حمل و نقل بار و مسافر با سرعت بالا و قابلیت سازگاری با محیط زیست و نیز کاهش چشمگیر مصرف سوخت در نظر گرفته شده است. موسسات مهمی مانند دانشگاه جنوآ ایتالیا و موسسه کریلف در س نپترزبورگ روسیه در این طرح همکاری میکنند. فرم بدنه ترکیبی ALISWATH در حقیقت سطح خیس اندک یک شناور SWATH را با ایده هیدروفویل ترکیب میکند. پروتوتایپ این شناور در مقیاس واقعی برای حمل 450 مسافر و 60 خودرو با سرعت 28 نات ساخته و تست شده است. این مقاله به صورت کاربردی به بررسی طراحی فر مبدنه هیبریدی در شناورهای تندرو می پردازد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    306
  • دانلود: 

    124
چکیده: 

وقتیکه جس می در حالت کاملا غوطه ور حرکت می کند نیرویی در مقابل حرکت بر جسم وارد می شود که به آن مقاومت ویسکوز می گویند و این نیروی مقاومت به دو مولفه مقاومت اصطکاکی و مقاومت فرم (ویسکوز فشاری) تقسیم می شود. اگر جسم در نزدیکی سطح باشد نیروی دیگری بنام نیروی مقاومت موج سازی نیز بر جسم وارد می شود. هنگامی که دو جسم متفاوت (مانند بدنه و بالکه ای کنترلی) در کنار هم قرار گیرند مقدار نی روی درگ نهایی از جمع جبری نیروی درگ بدنه و بالک نتیجه نمی شود بلکه می بایست اثرات نیروی درگ تداخلی را نیز به آنها اضافه نماییم، در این تحقیق اثرات نیروی درگ تداخلی (INTERFERENCE DRAG) شناور زیرسطحی کاملا غوطه ور در سرعت بالا ارایه شده است. در این پروژه مدل هایی از بدنه، بالک های کنترلی، و بدنه به همراه بالک ها به صورت سه بعدی ساخته و نیروهای درگ را در سرعته ای مختلف با استفاده از معادلات ناویر استوکس و معادلات شبیه سازی جریان آشفته k-e حل نموده و نتایج را برای سه مدل بالک، وسیله زیر سطحی UUV و بدنه مرکب بررسی نموده و اثر آنها را بر روی هم تحلیل نموده ایم.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 306

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 124
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    424
  • دانلود: 

    128
چکیده: 

در این مقاله روش استفاده از GPS جهت نمایش تغییرات مسطحاتی سازه های عظیم دریایی ناشی از نیروی باد و توفان تشریح شده که اساس آن بر مبنای آنالیز سری زمانی مشاهدات GPS می باشد. جابجایی هایی با فرکانس پایین، توسط GPS قابل تشخیص بوده، اما مشاهدات ناشی از آن نویزآلود هستند. بهبود نسبت سیگنال به نویز، توسط رو شهای مختلف حذف وکاهش نویز قابل حل می باشد. همچنین مدلسازی سریهای زمانی مشاهدات، GPS جهت تشخیص عکس العملهای جزیی سازه در مقابل نیروی باد، بیان شده است. جهت تشخیص بردار جابجایی، الگوریتم فیلترینگ تغییرات ناگهانی و نویزهایی با فرکانس پایین و آنالیز طیفی جابجایی سازه به کار گرفته شده است. مشاهدات GPS در دریادارای خطاهایی نظیر چندمسیری و جهش فاز می باشد که روشهایی جهت حذف و کاهش این خطاها نیز ارایه شده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 424

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 128
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    461
  • دانلود: 

    170
چکیده: 

در این مقاله سعی بر آنست که نقش اساسی نیروی انسانی و آموزش در صنایع دریایی مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا ضمن بررسی اجمالی نقش نیرو و آموزش در کشورهای پیشرفته و ایران مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس مزایا و معایب عدم توجه به نیروی انسانی و آموزش مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به ارایه یک راهکار عملی با توجه به شرایط این صنعت در ایران پرداخته می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 461

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 170
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    354
  • دانلود: 

    258
چکیده: 

برای برر سی سیستم انتقال رسوب در نواحی کم عمق و اثرات متقابل آن بر تاسیسات ساحلی، داشتن اطلاعات دقیقی از پروفیل بستر بسیار ضروری است. اما دریافت این اطلاعات از تصاویر بسیمتری، معمولا با تقریب هایی همراه است که اثرات نامطلوبی روی دقت نتایج حاصله می گذارد. در این تحقیق با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر، اطلاعات خام موجود از نقشه منطقه مورد مطالعه، به صورت داده های قابل پردازش تبدیل شده و به عنوان ورودی به مدل ون راین داده شد. سپس انتقال رسوب با استفاده از این مدل محاسبه گردید. نتایج تحقیق نشان داد که این مدل در کنار تکنیک پردازش تصاویر قادر است و ضعیت رسوب را با دقت خوبی مدل نماید. به کمک این مدل نتایج حاصل با استفاده از تکنیک های پردازش نیز قابل نمایش خواهد بود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 354

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 258
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    392
  • دانلود: 

    157
چکیده: 

در این مقاله با کمک روش المان مرزی و با استفاده از شرایط مرزی کاتا، ثابت بودن سیرکولاسیون از تئوری کلوین و شرط مرزی جنبشی به تحلیل اثرات پارامتر های هندسی روی ضرایب هیدرودینامیکی و جریان اطراف هیدروفویل می پردازیم. در این مقاله هیدروفویل با شکل، ضریب منظری و زاویه سوئیپ مختلف مقایسه می شود و با رسم توزیع فشار و محاسبه نیرو های لیقت و درگ اثرات این کمیت های هندسی را روی ضرایب هیدرودینامیکی و جریان اطراف هیدروفویل را بررسی می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 392

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 157
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    335
  • دانلود: 

    102
چکیده: 

با توجه به کاربرد وسیع سطوح بالابر در شناورهای زیرسطحی (هیدروپلن) بررسی این مقاطع از لحاظ هیدرودینامیکی و شناخت ضرایب هیدرودینامیکی این مقاطع در طراحی این سطوح نقش بسزایی دارد، از این رو در این تحقیق ضرایب هیدرودینامیکی را برای سطوح بالابر در حالت دو بعدی و سه بعدی به کمک روش حجم محدود و هیدروفویل سه بعدی به روش المان مرزی استخراج شده است. برای این منظور از یک هیدروفویل با مقطع(NACA0015)  استفاده شده است و ضرایب هیدرودینامکی آن را در زوایای حمله مختلف بدست آمده و این نتایج را به کمک دو روش مختلف تعیین شده است. ابتدا به کمک روش المان مرزی در زوایای مختلف ضرایب هیدرودینامیکی را بدست آورده (CL-a) و (CD-a) و سپس به کمک روش حجم محدود همان هیدروفویل را با شرایط یکسان تحلیل نموده و سپس نتایج محاسباتی در هر دو روش را به کمک نمودار مقایس های را نشان داده شده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 335

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 102
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    2107
  • دانلود: 

    646
چکیده: 

در این مقاله مدل ریاضی حاکم بر رفتار دینامیکی حرکات کشتی ها بدست آورده شده و هریک از مولفه های نیرو و گشتاور موثر بر حرکت دینامیکی شناورها تجزیه وتحلیل شده اند. در این تحلیل ها کشتی به عنوان جسم صلب در نظر گرفته شده و معادلات شش درجه آزادی حاکم بر آن معرفی شده اند. این معادلات بالانس اثرات نیروهای مختلف محیطی و اثرات نیروها و گشتاورهای ایجاد شده توسط سیستم های هدایت شناور را با شتاب ها و سرعت های مختلف بدنه کشتی برقرار می کند. به منظور تحلیل دقیق تر هریک از اثرات محیطی، به صورت خاص مدل ریاضی اثر نیروی باد و نحوه تاثیر آن بر حرکات کشتی بیان شده است. توجه شود که هدف از این مقاله حل ریاضی چنین معادلاتی نبوده است بلکه تاکید بر شناسایی و چگونگی بدست آوردن مدل ریاضی حاکم بوده است بطوریکه پس از حل آنها بتوان مقدار مولفه های دینامیکی شناورها را محاسبه نمود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2107

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 646
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    300
  • دانلود: 

    131
چکیده: 

ژئودزی این قدیم یترین علم بشر، در دنیا کنونی نیز دارای کاربردهای بسیاری در علوم مهندسی و زندگی روزمره بشر بوده که به عنوان مثال م یتوان به پی شنشانگری زلزله، سونامی، سیل، بالا آمدن سطح آب دریاها، رانش زمین و طوفان (به عنوان نمونه هایی از قابلیت این علم در کاهش خسارات سوانح طبیعی)، کاربردهای مهندسی مانند تهیه نقشه، تعیین ارتفاع از سطح دریا، استفاده از حل معکوس میدان ثقل سنجی در پیسازی، پیاده سازی سازه های همچون سدها، پلها، آسمان خراشها، برآورد حجم عملیات خاکی و بهینه یابی در ساخت ابنیه ها، و یافتن محل بهینه برای احداث سد اشاره نمود. لذا یکی از نیازهای اساسی این علم همچون علوم بنیادی دیگر، در دسترس بودن اطلاعات آن بصورت خام برای متخصصین و محققین، و بصورت محصولات نهایی برای استفاده کنندگان است. به علاوه با توجه به تخصصی بودن و کمبود متخصصین این رشته در کشور، وجود یک پایگاه داده ملی ژئودزی جهت جمع آوری اطلاعات و آگاهی از پیشرفتهای انجام شده، ضروری به نظر رسیده و نگارندگان مقاله حاضر را ترغیب نمود تا در جهت ایجاد پایه های اولیه ساخت بانک اطلاعات ملی ژئودزی برآمده و ضمن برشماردن مزایا و محاسن ایجاد چنین سیستمی، با نگارش این مقاله موجبات جلب حمایت مسوولین را فراهم و مشخصات و اصول فنی- ساختاری سیستم اطلاعات ژئودزی GIS (Geodesy Information System) را ارایه دهند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 300

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 131
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    723
  • دانلود: 

    196
چکیده: 

یکی از ویژگیهای مهم شناور SAWTH داشتن تعادل بالا و پایداری مناسب در دریای متلاطم SWATH در واقع به نوعی شناور دو بدنه ای شبیه به کاتاماران اطلاق می شود و در گروه شناور جابجایی می باشد. هدف ما از این مقاله تحلیل تاثیر پارامترهای هندسی مختلف بدنه بر روی نمودار پایداری استاتیکی شناور (GZ) جهت افزایش پایداری عرضی آن می باشد. بدین منظور ابتدا با تعیین ابعاد شناور مورد نظر از طریق اطلاعات آماری و روابط تجربی موجود به طراحی شناور در نرم افزار Auto Ship پرداخته شده است سپس با استخراج نمودار پایداری استاتیکی، آنالیز هیدرواستاتیکی شناور انجام شده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 723

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 196
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    435
  • دانلود: 

    535
چکیده: 

هم محورسازی شفتهای رانشی در شناورهای تجاری پی شرفته به میزان بسیار زیادی به اغتشاشات کوچک در ارتفاع قرارگیری یاتاقانها حساس است. این حساسیت، محاسبات دقیقی را می طلبد. هم چنین پروسه نصب نیز باید با دقت و با توجه به آنالیز انجام شود. بنابراین محاسبات هم محورسازی باید اطلاعات ضروری، دقیق و کاربردی برای انجام هر مرحله از پروسه هم محورسازی را فراهم کند. پروسه هم محورسازی شامل مراحل تعیین خط مرجع، نصب شفتها، اعمال افت و شکاف و در نهایت مرحله تایید و بازبینی می باشد. تمامی این مراحل باید با دقت بسیار زیاد صورت گیرد. در این مقاله به معرفی مراحل مختلف هم محورسازی و انجام آنالیزهای مربوط به آن پرداخته شده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 435

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 535
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1742
  • دانلود: 

    658
چکیده: 

ایران یکی از کشورهای بزرگ نفت خیز جهان است. دستیابی نسبتا آسان به این ثروت طبیعی و بزرگی حجم مخازن ذخیره باعث گردیده که از یک سو وابستگی شدید اقتصاد کشور به این ماده بوجود اید و از سوی دیگر مصرف سرانه انرژی در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا چند برابر باشد. استفاده غیر متعارف از سوختهای فسیلی همنین باعث افزایش گازهای گلخانه ای و آلودگی شدید شهرها گردیده است. دریاها و اقیانوسها از منابع پاک، ارزان و بازگشت پذیر انرژی غیر فسیلی هستند منابع عظیمی از انرژی گرمایی شیمیایی و مکانیکی در جریانهای آب گرم، جزر و مد و امواج دریاها نهفته است که تنها دو هزارم از این انرژی می تواند همه نیازهای بش رار بر روی کره زمین تامین نماید. تا نیم قرن پیش مساله استفاده از انرژی دریاها و اقیانوسها در دنیا در حد اید ه ها و مطالعات پراکنده مطرح بود. اما از اواخر دهه 90 سرمایه گذاریهای جدی جهت بهره برداری از این انرژی در اروپا و آمریکا صورت گرفته است و به پیشرفتهای قابل توجهی نیز نایل گشته اند. کشور ما با توجه به مرزهای گسترده آبی در شمال و جنوب دسترسی مناسبی به منابع بازگشت پذیر اندرژی دریاها دارد. اما علیرغم این پتانسیل بررسیهای کارشناسی و تحقیقاتی در این زمینه هنوز صورت نگرفته است. در این تحقیق ضمن معرفی انواع روشهای جذب انرژی از امواج دریا کاربرد روشهای بهینه با توجه به شرایط دریاهای ایران مورد بررسی و بحث قرار گرفته است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1742

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 658
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1650
  • دانلود: 

    2727
چکیده: 

هنگامی که نیروی جانبی مثلا نیروی باد یکنواخت به یک سازه وارد می گردد در سازه تغییر مکان مشخصی ایجاد می گردد. در صورتیکه این بار تحت تاثیر باد غیر یکنواخت یا زلزله به صورت دینامیکی باشد سازه شروع به ارتعاش در مودهای مختلف ارتعاشی می نماید. در هر دو این حالتها مقدار تغییر مکان و دامنه ارتعاشات به سختس سازه وابسته است. حدود یک قرن است که ایده کاربرد میراگرها در سازه ها مطرح و حدود چند دهه است که میراگرهای غیر فعال در سازه های صنعتی و سازه های بلند خشکی جهت مقابله با بار دینامیکی باد یا زلزله استفاده می گردند. اسکله های ساحلی و سکوهای فراساحلی در دریا نیز تحت تاثیر نیروهای پیچیده و ویرانگری ناشی از باد، موج، جریان دریایی، زلزله و، حتی نیروهای ناشی از گردابه قرار می گیرند. این نیروها جابه جایی های بزرگی را در سکو یا اسکله باعث می شوند که به ایمنی و خدمت پذیری سازه دریایی جهت بهره برداری خدشه وارد می کند. در این تحقیق ضمن معرفی انواع این میراگرها کاربرد آنها در سازه های دریایی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که استفاده از میراگرهای غیر فعال می تواند یک روش موثر جهت مقابله با نیروهای محیطی در دریا است. این میراگرها بدون افزایش قابل توجهی در سختی سیستم، قابلیت اتلاف انرژی مجموعه را به مقدار زیادی افزایش می دهد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1650

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2727
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    606
  • دانلود: 

    179
کلیدواژه: 
چکیده: 

مشاهدات تجربی نشان داده است، که فشارکمانش واقعی در پوسته های استوان های تقویت شده تحت فشار خارجی کمتر از مقادیر متناظر تئوری است و دلیل اختلاف بین نتایج تئوری و تجربی به عقیده بسیاری از محققان وجود نواقص اولیه هندسی است. که ن واقص اولیه به معنی انحراف کوچکی از شکل مفروض اولیه سازه می باشد. امروزه اگر بتوان شکل تغییر شکل اولیه را محاسبه کرد و یا تقریبی مناسب برای آن در نظر گرفت، می توان با نرم افزارهای موجود تحلیلگر بار کمانش واقعی یا فشارهای بر روی یک پوسته استوان های تغییرشکل داده را بدست آورد و به منظور طراحی دقیفتر این سازه ها به کار برد.به منظور ایجاد انحرافات اولیه بر اساس آزمایشان عملی که در این زمینه انجام شده است، پس از ترسیم مدل نمونه به کمک خود نرم افزار و المان بندی مناسب، با توجه به حالت کمانشی که از مدل انتظار می رود بارگذاری اولیه ای به سیستم اعمال می شود تا انحراف مورد نظر در پوسته ایجاد شود و سپس مساله تحلیل کمانش می شود و در نهایت این بارگذاری در پهناهای مختلف خود بررسی می گرد. آنچه در این مقاله به آن خواهیم پرداخت محاسبه فشارکمانش بدنه فشار زیردریایی با در نظرگرفتن اثر تغییرشکلهای اولیه هندسی و پهناهای مختلف آن، توسط نرم افزار ANSYS می باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 606

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 179
نویسنده: 

بادکوبه عباس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    533
  • دانلود: 

    188
چکیده: 

طبق دو کنوانسیون امضا شده توسط هفت کشور حوضه خلیج فارس (شامل ایران، عمان، کویت، عراق، عربستان، امارات متحده عربی و قطر) که اولین آن در سال 1978 بنام ROPME در کویت و دو می بنام MEMAC در سال 1982 در بحرین، دولت های این کشورها متعهد به اختصاص هزینه ای بمنظور ایجاد امکاناتی شامل پاسخ به حالتهای اضطراری (Emergency response) و پاسخ به موارد آلودگیهای نفتی (oil spill response) در دریا و همینطور همکاری متقابل با یکدیگر در این موارد شده اند. با اشاره به تعهدات ایران در مورد توجه به مسایل زیست محیطی دریا ایجاد امکانات در اسکله ها در پاسخ سریع به حالته ای اضطرا ری که تاثیر مست قیم و انکارناپذیری بر روی محیط زیست دریا دارند امری ضروری است و مسلما این واکنش سریع باعث کاهش هزینه های هنگفت پاکسازی دریا خواهد شد و حتی در بیشتر مواقع بعلت مانع شدن از بوجود آمدن آلودگی، از بین رفتن هزینه ها را باعث خواهد شد. با توجه به مطالب فو ق الذکر شناخت علم سالویج و سازمان چنین تیم هایی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. در این مقاله بخش عمده مطالب به ضرورت آشنایی با سالویج اختصاص خواهد داشت و در خصوص امکانات مورد نیاز و چارت سازمانی و چگونگی عملیات یک تیم سالویج بحث خواهد شد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 533

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 188
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    397
  • دانلود: 

    175
چکیده: 

هدف اصلی این مقاله برر سی و تحلیل شناور هیدرودینامیکی است. چون یکی از عوامل مهم در طرا حی اجسام متحرک و مطالعه رفتار دینامیکی آنها، برر سی مساله پایداری می باشد. برای انجام این بررسی ها ابتدا لازم است وضعیت تعادل جسم مورد مطالعه قرار گیردکه بر ای این منظور از روش حجم محدود جهت گسسته سازی معادلات حاکم بر جریان و مدل (k-e) جهت اغتشاش جریان استفاده گردیده است. سپس با حصول اطمینان از صحت نتایج و کارآیی روش، جریان سیال غیر قابل تراکم در کف شناور با تیغه ای مورب را بررسی کرده، و در نهایت توزیع فشار، تغییرات ضرایب براء و پساء در اثر تغییر زاویه Flap مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 397

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 175
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    372
  • دانلود: 

    116
چکیده: 

سکوی خود بالابر یا جک آپ نوعی از سکوهای ثابت محسوس می گردد که معمولا جهت انجام عملیات مشترک با سکوهای ثابت یا شناور تا عمقهای 100 متر مورد استفاده قرار می گیرد. این سکو ساختمانی مثلثی با پایه های فولادی در گوشه ها داشته و پایه های آنها را می توان بوسیله ماشین آلات هیدرولیکی یا الکتریکی بالا و پایین برد. حمل آنها به محل مورد نظر معمولا به کمک بارج های یدک کش صورت می گیرد. این سکوها هنگام انجام عملیات توسط اسپادکن، که در انتهای پایه ها قرار دارد، روی بستر دریا مستقر می گردند. بنابراین رفتار آنها به وضعیت ژئوتکنیکی لایه های بستر دریا وابسته خواهد بود. در این تحقیق جهت بررسی اثر تغییرات فونداسیون در رفتار دینامیکی سکو، سازه سکو به صورت یک قاب ساده و فونداسیون آن به صورت الاستیک و خطی با استفاده از فنرهای قشاری مدل گردیده است. سپس به کمک روش المان محدود و کدنویسی در نرم افزار، تغییرات فرکانس طبیعی سازه در اثر تغییر سختی پی در ریزپایه ها مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نیز تغییرات چهار فرکانس طبیعی اول در اثر تغییر سختی پی به صورت نمودارهایی ارایه گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که در همه حالتها با کاهش سختی پی فرکانس طبیعی سازه نیز کاهش پیدا میکند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 372

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 116
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    294
  • دانلود: 

    138
چکیده: 

در این مقاله روشهای مدرن تعیین موقعیت جهت کمک به عملیات حفاری و لوله گذاری در بستر دریا تشریح شده که شامل روشهای طول باز بلند، طول باز کوتاه، طول باز خیلی کوتاه، بویه های هوشمند GPS ترکیب آنها می باشد. از بین روشهای فوق، روش ترکیبی بهترین روش جهت کنترل دقیق موقعیت ماشین حفار و محل عملیات می باشد. همچنین در عملیات لوله گذاری استفاده از شناورهای زیرسطحی نظیرROV, AUV  میتواند جهشی در تسهیل لوله گذاری به حساب آمده که به تفصیل بیان می گردد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 294

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 138
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button