Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات همایش/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسنده: 

مقیمی مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    384
  • دانلود: 

    193
چکیده: 

تحقیق حاضر با هدف تبیین ویژگی های دانش آموزان کم توان ذهنی، متغیرهای رشد اخلاقی و اشتغال در کارگاه تولیدی- حمایتی (واقع در محیط فرهنگی-آموزشی) را، مطالعه کرده است. بر این اساس، جامعه آماری این پژوهش، کلیه فارغ التحصیلان دختر کم توان ذهنی مقطع سنی 19 تا 27 سال از هنرستان استثنایی دکتر فاطمه هادوی شهر مشهد در سال تحصیلی 1394-1393، که تعداد 88 نفر بودند، در نظر گرفته شد. متناسب با تحقیقات از نوع علی مقایسه ای، دو جامعه شاغلین و غیر شاغلین در کارگاه، انتخاب شدند. در جامعه افراد شاغل 17 نفر به روش غیراحتمالی و هدفمند و بر اساس حضور و اشتغال در کارگاه و در گروه افراد غیر شاغل 30 نفر متناسب با تعداد افراد شاغل در کارگاه تولیدی- حمایتی، به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. داده های مورد نیاز از طریق یک نوع پرسشنامه و بر اساس آزمون مقایسه دو میانگین مستقل جمع آوری گردید. بر اساس یافته ها، میان میزان رشد اخلاقی فارغ التحصیلان دختر کم توان ذهنی شاغل در کارگاه تولیدی- حمایتی و فارغ التحصیلان غیر شاغل تفاوت معناداری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 384

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 193
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    260
  • دانلود: 

    120
چکیده: 

اخلاق حرفه ای که گاهی از آن به وجدان کاری نیز یاد می شود متاثر از عوامل درونی (ارزش ها، باورها و اعتقادات دینی) و عوامل بیرونی (خانواده، فرهنگ، نظام اقتصادی، محیط کاری و..) می باشد، چنانچه این اخلاق توسط عناصر اجتماعی یا محیطی به نحو صحیح هدایت و تقویت شود اثرات آن درخروجی یا محصول نهایی بشکل کالا و خدمات تولیدی نمود می یابد. پژوهش حاضر به بررسی عوامل تاثیرگذار اجتماعی برارتقاء بهره وری در واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی اردبیل می پردازد. تحقیق علی- همبستگی بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه است نمونه مورد پژوهش 371 نفر ازک ارگران شهرک های صنعتی اردبیل می باشند. یافته ها نشان داد متغیرهایی چون ثبات شغلی، بهداشت محیط کار، جو صمیمانه در محیط کار، پایبندی به باورها و اعتقادات دینی،تخصص و نظام تقسیم کار با رعایت اخلاق حرفه ای تاثیر معناداری دارند همچنین بین جنسیت، درآمد و تحصیلات رابطه معناداری مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 260

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 120
نویسنده: 

سجادی فر سیدضیاء

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    1403
  • دانلود: 

    545
چکیده: 

مکتب اخلاقی کانت به عنوان یکی از مکاتب واقع گرا در بین مکاتب اخلاقی مورد توجه است اما آنچه این مکتب اخلاقی را از دیگر مکاتب اخلاقی متمایز ساخته است، واقعگرایی اخلاقی با تاکید بر عدم ارتباط ارزشهای اخلاقی و واقعیتهای عینی است، در این مجال نگارنده می کوشد تا بر اساس مبانی هستی شناسانه و معرفت شناسانه کانت، واقعگرایی اخلاقی در عین نفی رابطه بین ارزشهای اخلاقی و واقعیت عینی را تبیین نموده و در صدد توجیه آن برآید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1403

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 545
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    1209
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

پدیده غلو آفتی است که به دلایل مختلف در میان شیعیان، (مانند دیگر گروه های اسلامی و غیر اسلامی) راه یافت و عده ای را به بیراهه کشاند. عقاید غالیان شیعی دارای نظم و انسجام خاصی نبود، ولی بنیان عقاید آن ها بر درجه خدایی و الوهیت قائل شدن برای رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و به مقام خدایی و نبوت رساندن ائمه معصومین علیهم السلام استوار بود. غالیان با افکار و گفتار خود، اصل توحید را هدف قرار می دادند. در نتیجه با توجه به اهمیت مساله، ائمه شیعه از راه های مختلف و به شدت با غلو و غالی گری به مبارزه می پرداختند و افکار و گفتار غالیان را نفی می کردند. در این میان رویارویی امام صادق (علیه السلام) با پدیده غالی گری از نقاط برجسته حیات دینی و سیاسی آن حضرت است. بررسی مواضع و سیره عملی امام صادق علیه السلام پس از بیان پاره ای از افکار، گفتار و رفتار غالیان آن زمان، موضوع نوشتار حاضر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1209

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    377
  • دانلود: 

    173
چکیده: 

تاثیرپذیری پایبندی دینی از اخلاق کاری هدف اصلی تحقیق بوده است. برای پیشبرد این هدف از نظریه های جامعه شناختی دورکیم و مکاتبی همچون کارکردگرایی استفاده شده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایش است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان آموزش و پرورش منطقه خدابنده به تعداد 1367 نفر می باشد. طبق روش نمونه گیری طبقه ای متناسب و بر اساس قاعده نمونه گیری کوکران در این پژوهش 300 نفر به تفکیک 127 نفر زن و 173 نفر مرد به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اخلاق کار حرفه ای پتی و پرسشنامه استراهان و خود ساخته به شیوه لیکرت استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد:1- بین پایبندی دینی و اخلاق کاری و ابعاد آن رابطه معناداری وجود دارد.2- بین اخلاق کاری و متغیر های جمعیت شناختی (سطح تحصیلات، سن و سابقه خدمت) رابطه معناداری وجود دارد. ولی رابطه معناداری بین اخلاق کاری و سایر متغیرهای جمعیت شناختی (جنسیت، تاهل، مقطع تدریس) مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 377

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 173
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    510
  • دانلود: 

    161
چکیده: 

لزوم تربیت جسم و روح، همواره مورد توجه اندیشمندان هر زمان بوده است. از ابتدای آفرینش تاکنون، موضوع تعلیم و تربیت، اساسی ترین رسالت پیامبران و مردان حق بوده و به دنبال آن امامان، پیشوایان و روشنفکران در این زمینه خلایق را ارشادها نموده اند. بنابراین از ویژگی های مدیریتی یک حاکم و کارگزار، برقراری شرایط مطلوب جهت رشد و ارتقاء آحاد جامعه در عرصه تعلیم و تربیت است.به گونه ای که از کلام امام علی (ع) بر می آید، آموزش و تربیت افراد جامعه یکی از تکالیف حتمی و الزامی کارگزاران است و وظیفه ای است که خداوند آن را برعهده زمامدار گذاشته است که شامل همه موضوعات آموختنی برای دستیابی به حیات معقول می باشد. البته آنچه مورد توجه اسلام است تنها تعلیم نیست بلکه اسلام، به عملی ساختن دانسته ها و فضایل اخلاقی چون صبر، بردباری و نظایر آن در متن زندگی فردی و اجتماعی انسان توجهی خاص دارد.به نظر می رسد حاکم اسلامی به کمک بسترسازی فرهنگی مناسب که با بهره گیری از مبانی و روش های صحیح تربیتی میسر می شود، می تواند فضای جامعه را برای اجرای عدالت آماده سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 510

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 161
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    366
  • دانلود: 

    206
چکیده: 

رشد روزافزون تکنولوژی ها و افزایش تصاعدی ارتباطات و نیز ویژگی تعاملات اجتماعی در طول یکی دو قرن اخیر به تدریج مدل ها و الگوهای تربیتی موجود به ویژه در بعد اخلاقی و اجتماعی را با چالش وتهدید مواجه نموده و هر از چندگاهی ضرورت تجدیدنظر در چارچوب های کلان گذشته را دو چندان کرده است. در این پژوهش که از نوع تحقیقات کیفی می باشد هدف این است که با روش توصیفی-تحلیلی و با ابزار فیش برداری و کتابخانه ای، پدیده جهانی شدن و به تبع آن شبکه های اجتماعی مجازی را در قلمرو تربیت اخلاقی مورد بررسی قرار دهیم. در پایان نیز با تجزیه و تحلیل کیفی اطلاعات موجود، بدین نتیجه رسیدیم که جهانی شدن و شبکه های اجتماعی مجازی علاوه بر فرصت هایی که در تربیت اخلاقی فراهم می کند، موجب بروز چالش های می شود که امر خطیر تربیت اخلاقی را دچار بحران می نماید. لذا در این پژوهش با ارائه مهم ترین این چالش ها و فرصت ها مشخص شد که شبکه های اجتماعی مجازی شمشیر دولبه ای است که اگر مدیریت و کنترل نشوند نه تنها اخلاق بلکه آموزه های دینی فرزندانمان را تحت تاثیر جدی قرار خواهند داد و این زنگ خطری برای تعلیم و تربیت در جامعه امروزی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 366

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 206
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    1774
  • دانلود: 

    579
چکیده: 

ظلم ستیزی از ویژگی های بارز فرهنگ و تعلیمات اسلامی است و سکوت در برابر ظلم نوعی بیگانگی است که فرد احساس ناتوانی در اثر گذاری وضعیت اجتماعی – فرهنگی محیط خود می کند و انسان را به علت بی عدالتی ها دچار بیماری و جامعه را ناسالم می نماید.مقاله حاضر پژوهشی است اسنادی جهت پرورش فرهنگ ظلم ستیزی و رفع فقر فرهنگی و اعتقادی. جهت بررسی علل سکوت در برابر ظلم به عنوان کنش اجتماعی، طبق اصول کنش، مبانی نظری را در چهار دسته: ویژگی ها و مهارت های فردی، فرهنگ و شرایط حاکم بر جامعه و نقش اطرافیان، هزینه های اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی واعتقادات و اخلاقیات ارائه نموده ایم و به این نتیجه دست یافتیم که عاملی که نقش کلیدی می تواند ایفا کند همان اعتقادات و اخلاقیات فرد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1774

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 579
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    574
  • دانلود: 

    247
چکیده: 

مراقبه به عنوان یکی از مسیرهای رسیدن به منازل عرفانی است که در بیشتر مکاتب عرفانی بدان توجه ویژه ای شده است. در دین اسلام، سیر و سلوک عرفانی جایگاه خاصی دارد که با شریعت در هم آمیخته است و برخلاف عرفانهای دیگر که عزلت و انزوا را تجویز می کنند این عرفان علاوه بر آنچه گفته شد رابطه تنگاتنگی با حضور در اجتماع داشته و در تعامل با دیگران شکل می گیرد. سوالی که مطرح است این است که مراقبه از چه جایگاهی در دین اسلام برخوردار بوده و اساسا چه نقشی در اصلاح فرد و جامعه دارد؟ از این رهگذر که مراقبه اسلامی به مقام«توحید» ختم می شود، شخص موحد، یک اخلاق مدار حقیقی است که با تکثر موحدان اخلاق مدار، جامعه اخلاق مدار شکل می گیرد. این نوشتار در تلاش است تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی، آثار شگرف مراقبه در اصلاح اخلاق و افعال فرد و بالتبع جامعه را مورد کنکاش قرار دهد. چه آنکه مراقبه اسلامی دارای مزیت ها و ترجیحات فراوانی است که با اصلاح فرد، جامعه اخلاق مدار پدیدار می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 574

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 247
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    452
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

از مسائلی که با بحث شادی ارتباط مستقیم دارد، شوخی و مزاح است که انسانها در تعاملات اجتماعی خود از آن بهره می برند، از آنجایی که اسلام تمام جوانب زندگی بشر را مدنظر قرار داده است چه از نظر اخلاقی و چه از جهت جنبه عملی برای مزاح نیز حد و مرزی مشخص کرده است بنابراین برای جلوگیری از تجاوز به حریم شرع مقدس باید حدود و شرایط آن حفظ شود، مزاحی که تنها هدفش خنداندن باشد از نظر اسلام مکروه و ناپسند است و باید از آن جدا دوری جست، چرا که هیچ فایده ای جز هدر دادن بزرگ ترین سرمایه یعنی عمر او و دور کردن او از زیبایی های اصیل (اندیشه و تعقل صحیح، فطرت و وجدان سالم، حقیقت جویی، واقعیت طلبی و...) ندارد. در این پژوهش سعی شده است تا با تاکید بر قول فقها و محوریت اخلاق مزاح و شوخی را از دیدگاه اسلام بررسی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 452

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349
نویسنده: 

واعظی سیدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    1402
  • دانلود: 

    431
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تبیین اخلاق و ملکات نفس از دیدگاه ملاصدرا و ابن عربی بوده که با روش کیفی و تحلیل محتوا و استفاده از منابع کتابخانه ای رخ داده است. یافته های پژوهش حاکی است که اعمال و اخلاقیات انسانی موجب پیدایش ملکات شده و معرفت هر فرد نیز به قدر ظهور این ملکات در اوست. در این راستا مرتب بین ملکلت حسنه و قبیحه یا به عبارتی دیگر ملک و شیطان درونی انسان نزاع بوده و انسانهای الهی کسانی هستند که ملکات حسنه آنها ظهور، سلطان و غلبه بر سایر ملکات ایشان یافته و شیطان درون ایشان مغلوب ملک درونی آنها گردد. از جمله یافته های دیگر اینکه اعمال و تکالیف شرعی علاوه بر پوسته ظاهری آن دارای باطن و اثر مستقیم بر نفس می باشد، که با گذر از آن پوسته می توان به مغز و باطن آن رسیده و ملکات قوی تری را در نفس ایجاد نمود. به موجب وصول به باطن اخلاقیات و عبادات می توان به صفات الهی مزین گردیده، به مقام انسان کامل رسید و خلیفه خدا در زمین گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1402

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 431
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    867
  • دانلود: 

    426
چکیده: 

از ارکان اساسی سعادت در زندگی مادی و معنوی بشر، فضیلت های اخلاقی و خلقیات حمیده است که در سایه آن روابط اجتماعی تحکیم یافته، احترام به والدین نیز یکی از این فضیلت ها است که هر آدمی باید با آن از همان کودکی مانوس شود. نتیجه مستقیم این فضیلت، تکامل نوع انسان در مسیر الهی حیات و کامروایی بنی نوع بشر خواهد بود. تردیدی نیست که پیامبران الهی پایه گذاران نهضت های اخلاقی هستند، زیرا آنان در طول تاریخ رسالت خود، برای تربیت انسان ها ضوابط و اصول اخلاقی متعالی را ارائه داده اند، آنان به تاکید بر احترام ونیکی به والدین با توجه به دستورات الهی برای رسیدن به کمال وسعادت در دنیا وآخرت آدمی را بسیار سفارش کرده اند. لذا بر ماست که در حیطه تعلیم و تربیت فعالیت داریم ومدرسه خانه دوم بچه هاست که بر این مسایل بیشتر تاکید کنیم و خودمان نیز طوری رفتار کنیم که الگوی مناسبی برای آنها باشیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 867

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 426
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    1425
  • دانلود: 

    235
چکیده: 

قرآن و عترت به جهت عظمت و والایی مقام و به لحاظ نقش حساس و خطیر همواره مورد توجه فرهنگ دینی و مباحث اخلاقی اسلامی بوده و می باشد.قرآن همانند کتابچه راهنما برای رسیدن انسان به سعادت است و اهل بیت الگو و نمونه کامل در این مسیر معرفی شده اند تا انسان راه را گم نکند، مانند عالم آل محمد، امام رافت و معرفت، امام رضا (ع) که ایشان قرآن بسیار تلاوت می کرده اند و انس ایشان با قرآن چنان بوده که جز از آن نمی گفتند و پاسخ ایشان به هر پرسشی از قرآن بود.در متون اسلامی به مساله خانواده و اخلاق خانواده توجه جدی شده است، اساس و بنیان یک جامعه مستحکم خانواده است، اگر در جامعه ای خانواده متزلزل شده مطمئنا آن جامعه متزلزل خواهد بود، مشکلی که جامعه امروز بشری آن را با همه وجودش احساس می کند.در این مقاله سخن ارزشمند امام رضا که فرموده اند: "کسی ایمانش برتر و بهتر از دیگران است که اخلاقش نیکوتر و نسبت به خانواده اش مهربان تر باشد." با استناد به آیات قرآن ( حدود 50 آیه که ایمان و عمل صالح با هم آمده است و یا آیه 19 سوره نساء که معاشرت شایسته با زنان را مطرح می کند و آیات دیگر) مورد بررسی و تطبیق قرار می گیرد روش تحقیق اسنادی و هدف شناخت ایمان، اخلاق نیکو و مهربانی با خانواده از منظر قرآن و امام رضا می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1425

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 235
نویسنده: 

نبوی سیدمحمدجواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    356
  • دانلود: 

    220
چکیده: 

نقش شگفت انگیز تعلیم و تربیت اخلاقی در زندگی انسان و حتی حیوان، بر هیچ خردمندی پوشیده نیست و تاکنون هم در ضرورت آن تردید نشده است، چرا که تعلیم و تربیت اخلاقی درست می تواند فرد را به اوج ارزش ها برساند و اگر غلط افتد، وی را به سقوط کشاند، زیرا آدمی (برخلاف حیوانات که آگاهی ها و نیازهای خود را به صورت غریزی می دانند) در آغاز ولادتش فاقد علم و ادراک، و تربیت و کمال است و به تدریج با تعلیم و تربیت مستقیم و غیرمستقیم، استعدادهای بالقوه او به فعلیت می رسند و رشد و تکامل می یابند، چنان که قرآن مجید می فرماید:«و خداوند شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد، درحالی که هیچ نمی دانستید و برای شما گوش و دیدگان و دل ها قرار داد تا شکرگزار باشید». (نحل 78)انسان در نظام تربیتی اسلام، بر اساس پرورش صحیح می تواند از مرز حیوانیت برهد و خود را به مقام والا و پرارج انسانیت برساند، و تاج پرافتخار «لقد کرمنا بنی آدم» (اسراء 70). را بر سر گذارد و عروج بدان مقام پرارج، نهفته در کمالی است که در پرتو زدودن غبار اغیاراز لوح دل و تجلی انوار، در کانون پرفروغ سر حاصل می آید، و این در حقیقت جز تخلق یافتن به اخلاق الله که تخلقوا باخلاق الله، بدان اشارت داشته، و«قدافلح من زکیها» (شمس/9) دلیل آن باشد، چیز دیگری نیست. نبی مکرم- صلی الله علیه و آله- پس ازارسال از حق به سوی خلق برای رهنمونی خلق به سوی حق در تبیین این رسالت می فرماید«بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». (محمدی ،ری شهری، میزان الحکمه ،ج3، 1362، 149) تجلی این حقیقت در زندگی عالمانی ربانی و متخلق- که جمال علمی و معنوی آنان، برای همیشه حوزه را منور داشته و مطالعه آثارشان که چون درهای غلطان در بحر علم نمایان است، نه تنها عقل، که سویدای جان را فروغ و گرمیی دیگر می بخشد- به خوبی قابل درک است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 356

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 220
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    1084
  • دانلود: 

    361
چکیده: 

پژوهش حاضر قصد دارد، تا به روشن سازی اخلاق جهانی به عنوان ضرورتی در انسانی جهانی شدن که از جمله مفاهیم بنیادی در جوامع اسلامی است، بپردازد و سپس دلالتهای فلسفی و تربیتی آنرا استنتاج نماید. از این رو مساله اصلی این مطالعه عبارت است تلاش و برنامه ریزی همه جانبه در جهت دست یابی به یک نظام اخلاقی جهانشمول و بستر سازی مناسب جهت نهادی شدن و جریان یابی آن درعرصه ها و سطوح مختلف زندگی اجتماعی و تمهید شرایط لازم برای افزایش میزان التزام به رعایت عملی آن را بیش از پیش متعین ساخته است با توجه به مساله فوق، سوالهای پژوهش عبارت است از: 1)اخلاق جهانی چگونه توصیف شده ؟ 2) نقش نظام تعلیم و تربیت در ترویج و تثبیت آن چگونه می تواند باشد؟روش مطالعه: به منظور پاسخگویی به سوالات فوق از روش تحلیلی –استنتاجی استفاده شده است. لذا مطالعه حاضر در زمره مطالعات فلسفی و با رویکردهای بنیادی تلقی می شود.بحث و نتیجه گیری: مقصود از اخلاق جهانی، ایدئولوژی جهانی یا دین جامع همه ادیان موجود نیست، البته مراد از آن، حاکمیت دین خاص بر همه ادیان نیز نمی باشد، بلکه مراد از اخلاق جهانی، اجماع بنیانی بر ارزش های الزام آور، شاخص های تغییرناپذیر و دیدگاه های شخصی است. فرایند جهانی شدن هم عامل و هم نتیجه مجموعه ای از تحولات بنیادین، متنوع و پهن دامنه ای است که در عالم انسانی بوقوع پیوسته و در حال وقوع است. بالطبع این مرحله از بودن به تناسب مختصات خویش، الزامات، ضرورتها و انتظاراتی را به میان کشیده است. دست یابی به یک نظام خلاقی پایه و جهانشمول و مجموعه ای از فضایل و کمال مطلوبهای عام، فراسوی همه نظام های اخلاقی متکثر موجود به تبع تکثر فرهنگ ها، نیاز مبرم و مسجلی است که با دلالت ها تربیتی ماخوذ از تبیین اخلاق جهانی امکانپذیر خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1084

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 361
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    1267
  • دانلود: 

    335
چکیده: 

اخلاق اداری و اسلامی یکی از پراهمیت ترین ملزومات اداری بوده و نیاز انسان به اخلاق قدمتی به عمر تاریخ دارد و انسان از همان آغاز زندگی نیاز به یک اصول اخلاقی داشته است. اعمال و رفتار کارگزاران و مدیران بخش عمومی در زیر ذره بین جامعه و عامه مردم و سیاستمداران است. آنان باید به گونه ای رفتار کنند که صحت و درستی اعمالشان مایه مباهات و سربلندی نظام حکومتی و موجب رضایت اهل جامعه باشد. که در این راه نیازمند الگوها و چارجوبهایی ارزشی و اخلاقی هستند که به هنگام تعارض برای رسیدن به راه حل بهینه یاری شان دهد، عدم وجود مدلها واصول اخلاقی مدون اخلاقی و ارزشی موجب می شود تا هر فردی در سازمان بر اساس احساس وجدانی خود دست به عملی بزند.منشور اخلاقیات سازمانی اجرای امور سازمان را تسهیل و تصحیح کرده و بررسی و ارزیابی آنها را از سوی نمایندگان مردم و سیاست مداران بصورت عینی امکانپذیر می سازد و منشورهای اخلاقی زمانی به صورت مطلوب عملی می شود که داری ضمانت اجرای مناسب باشد. لذا در این مقاله روند و منبع تدوین منشورهای اخلاقی و ضمانت اجرای تخلف از منشورهای اخلاقی اداره و ضرورت منشورهای اخلاقی اداره و کاستی ها و نواقص مربوطه نیز بیان گردیده. روش تحقیق در این پژوهش روش و تکنیک کتابخانه ای با استفاده از منابع و ماخذ فارسی و مقالات حقوقی و اخلاقی با نگرش تحلیلی با مسائل و مباحث مطروحه بوده است. و می توان گفت منشورهای اخلاقی زمانی دارای ضمات اجرای قویتری خواهد بود که بر اساس تخلفات و جرائم و امور انضباطی تدوین گردد و منشورهای تدوینی نیز به تصویب مدیران عالی اداره و صنف مربوطه رسیده و از طرف مدیرات حمایت قویی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1267

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 335
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    4402
  • دانلود: 

    1479
چکیده: 

قبل از پرداختن به مساله پژوهش به این نکته باید اشاره نمود که ابداعات بشر و فناوری نوین علاوه بر اینکه موجبات رفاه حال انسان را فراهم می آورد، می تواند آسیب های جبران ناپذیر بر پیکره جامعه و روح و روان انسان وارد آورد. هدف از این پژوهش بررسی اثرات اخلاقی استفاده از شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی برجامعه (فرد و خانواده و اجتماع) می باشد. در این پژوهش، از پرسشنامه بعنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده شد و شیوه نمونه گیری هم بصورت تصادفی انتخاب شد. همچنین تحلیل سوالات پرسشنامه با بهره گیری از ضریب آلفای کرونباخ در حد پایایی خوب برآورد شده است. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تحلیل آماری قرار گرفت و با استناد به یافته های بدست آمده می توان میزان همبستگی زیاد بین مولفه های بکارگرفته شده در فرضیات را مشاهده نمود که این نکته اشاره به انطباق زیاد بین سوالات تحقیق با مساله اصلی پژوهش دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4402

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1479
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    3197
  • دانلود: 

    1350
چکیده: 

تربیت دینی در قرن حاضر در برابر چالش هایی قرار گرفته است و با پیشرفت تکنولوژی و تحول عظیم در برقراری فناوری ارتباطات این چالش ها جدی تر نیز شده است و از وقتی عبارت دهکده جهانی محسوس تر نمایان گشته، نگرانی ها به مراتب بیشتر شده بطوریکه در اکثر جوامع می کوشند با قرار دادن مرزها و حصارها یا بعبارتی محدود کردن و قرنطینه سازی شرایط و موقعیت ها، هدفهای تربیتی خود را تحقق بخشند. درکشور ما موانع متعددی بر سر راه تربیت دینی قرار گرفته که هدف نوشته حاضر، طرح و تبیین این مساله و سپس ارائه راهکار کاربردی بر طبق مکتب شیعه و اهل بیت علیهم السلام برای چالش های مزبور است. اولین قدم برای رویارویی با این چالش ها، شناخت و فهم صحیح تربیت دینی است. لذا باید مولفه های آنرا شناسائی و تربیت دینی را بر اساس آن شکل داد که ما در این مقاله برای تقوای حضور و تهذیب نفس اهمیت فراوان قائل شده ایم چرا که وجود این خصیصه ها در تربیت دینی به همراه عقلانیت، امکان آن را پدید می آورد که رویارویی موثری میان تربیت دینی و چالش قرن حاضر صورت پذیرد و نتیجه خوشایندی بر اساس فرهنگ اهل بیت علیهم السلام دربر داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3197

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1350
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button