تحقیق حاضر با هدف تبیین ویژگی های دانش آموزان کم توان ذهنی، متغیرهای رشد اخلاقی و اشتغال در کارگاه تولیدی- حمایتی (واقع در محیط فرهنگی-آموزشی) را، مطالعه کرده است. بر این اساس، جامعه آماری این پژوهش، کلیه فارغ التحصیلان دختر کم توان ذهنی مقطع سنی 19 تا 27 سال از هنرستان استثنایی دکتر فاطمه هادوی شهر مشهد در سال تحصیلی 1394-1393، که تعداد 88 نفر بودند، در نظر گرفته شد. متناسب با تحقیقات از نوع علی مقایسه ای، دو جامعه شاغلین و غیر شاغلین در کارگاه، انتخاب شدند. در جامعه افراد شاغل 17 نفر به روش غیراحتمالی و هدفمند و بر اساس حضور و اشتغال در کارگاه و در گروه افراد غیر شاغل 30 نفر متناسب با تعداد افراد شاغل در کارگاه تولیدی- حمایتی، به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. داده های مورد نیاز از طریق یک نوع پرسشنامه و بر اساس آزمون مقایسه دو میانگین مستقل جمع آوری گردید. بر اساس یافته ها، میان میزان رشد اخلاقی فارغ التحصیلان دختر کم توان ذهنی شاغل در کارگاه تولیدی- حمایتی و فارغ التحصیلان غیر شاغل تفاوت معناداری وجود دارد.