نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    535
  • دانلود: 

    975
چکیده: 

با توجه به اهمیت چگونگی شکل گیری رواناب سطحی در یک حوضه آبریز، ارزیابی روش هایی که بتواند هیدروگراف سیل را با در نظر گرفتن شریط هیدرولوژیکی حوضه آبریز شبیه سازی کنند حائز اهمیت می باشد. پژوهش حاضر با هدف کاربرد و ارزیابی مدل هیدروگراف واحد SCS به صورت مصنوعی در پیش بینی هیدروگراف رواناب سطحی در آبخیز هورو منطقه گله دار انجام شده است. در پژوهش حاضر عوامل اقلیمی موثر در ایجاد سیلاب در حوضه های آبریز رودخانه هورو در منطقه گله دار و بالا دست شهر گله دار مورد بررسی خواهد گرفت. برای همین منظور نقشه همزمان تمرکز و هیستوگرام زمان- مساحت آبخیز در محیط سامانه های اطلاعات جغرافیایی تهیه و سپس ویژگی های آبنمودهای محاسبه شده شامل دبی اوج، حجم رواناب و زمان اوج با همین ویژگی ها از آبنمودهای متناظر مشاهده شده، مورد مقایسه و تحلیل آماری قرارگرفتند. ارزیابی آماری تاثیر روش های انتقال رواناب مذکور بر سیل خیزی و با تلفیق این داده ها و اطلاعات نقشه پهنه بندی سیل خیزی حوضه تهیه گردید. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که احتمال وقوع سیل در منطقه مورد مطالعه تغییر کرده و نسبت به گذشته کمتر شده و در فصل زمستان بیشترین احتمال وقوع سیل وجود دارد که علت آن را می توان به خصوصیات بارندگی در فصل زمستان منطقه دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 535

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 975
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    676
  • دانلود: 

    266
چکیده: 

آرمان و آرزوی هر انسانی است که یک زندگی مملو از خوشبختی، نشاط، سلامتی، عشق و امید را تجربه نماید و به کمال و خودشکوفایی دست پیدا نماید، از طرفی پژوهشهای انجام گرفته در عرصه روانشناسی دین موئد آن است که معنویت، عشق و معرفت به خداوند نقش مهم وکلیدی در زندگی انسانها از جمله: شادمانی، آرامش روحی و روانی، خوشبختی و سلامتی جسمی و روانی ایفا می نماید. لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ابعاد جهت گیری مذهبی (جهت گیری اختصاصی، سازمان نایافتگی، ارزنده سازی مذهبی و کامجویی) و سلامت روانی (علائم جسمانی، اضطراب، افسردگی و عملکرد اجتماعی) در گروهی از دانشجویان دانشگاه پیام نور بود. برای این منظور نمونه ای متشکل از 524 آزمودنی (386 نفر دختر، 138 نفر پسر پرسشنامه جهت گیری مذهبی (بهرامی، 1381 و پرسشنامه سلامت روانی (گلدبرگ، 1979 اجرا شد. به منظور بررسی پایایی و روایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ، روایی سازه و محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که همه ابزارها دارای پایایی و روایی مطلوبی برای استفاده در فرهنگ ایرانی هستند. تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که کلیه ابعاد جهت گیری مذهبی پیش بینی های خوبی برای سلامت روانی دانشجویان می باشند و دو بعد کامجویی و سازمان نایافتگی سهم بیشتری در پیش بینی سلامت روانی دانشجویان داشتند. علاوه بر این نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که جهت گیری مذهبی با سلامت روانی دانشجویان رابطه معناداری دارد و همچنین جهت گیری مذهبی با دو بعد اضطراب و افسردگی رابطه منفی و معنادار دارد. بدین معنی که هرچه فرد جهت گیری مذهبی مطلوبتری داشته باشد به همان میزان اضطراب و افسردگی کمتری را تجربه می نماید و در مجموع از نظر روانی سالمتر و شادابتر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 676

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 266
نویسنده: 

کرمی مهناز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    405
  • دانلود: 

    283
چکیده: 

یکی از مهم ترین متولیان فرهنگ یک ملت، آموزش و پرورش است و به همین دلیل می تواند در ترویج علم موثر باشد. در این پژوهش نخست به نظرات دو تن از حکیمان ادیب، فردوسی، حکیم توس و فرمانروای ملک سخن، سعدی شیرازی پیرامون موانع و راهکارهای ترویج و توسعه علم پرداخته ایم و سپس در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش در توسعه علم چه کارهایی می تواند انجام دهد، به پیگیری راهکارهایی اشاره کرده ایم که در نظام تعلیم و تربیت کشور و نسل جدید را به سمت پیشرفتگی هدایت می کند. نتیجه این که عوامل آموزش و پرورش با ایجاد و بیدار کردن فقر علمی و تشنگی نسبت به علم و آگاهی که مهم ترین چالش در این راه است و ایجاد زمینه هایی چون زمینه پژوهش و غنی کردن کتابخانه های مدارس می تواند به امر ترویج علوم یاری رساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 405

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 283
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    720
  • دانلود: 

    786
چکیده: 

در پژوهش حاضر که جهت بررسی کج فهمی های دانش آموزان در مباحث قانون هس، انرژی آزاد گیبس و درصد خلوص به کار برده شد، ابتدا سوالاتی مرتبط با این موضوعات با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشهای بین 30 نفر از دانش آموزان جهت پایایی سوالات اجرا شد. با توجه به ضریب تمییز، ضریب دشواری، هماهنگی درونی سوالات و مقدار آلفای کرونباخ (0.791)، مشخص شد که سوالات طرح شده با اهداف آموزشی بیان شده انطباق دارند. این آزمون بر روی 152 نفر از دانش آموزان سال چهارم مقطع متوسطه شهرستان دلفان اجرا شد، پاسخ های دانش آموزان با استفاده از سطح معنی داری و کای اسکوئر و نتایج آماری مورد بررسی قرار گرفت و کج فهمی های آن ها شناسایی شد. نتایج داده ها نشان می دهد که بسیاری ازموضوعات شیمی نیاز به استفاده از محاسبات دارد، که در این پژوهش قانون هس و درصدخلوص بیشتر جنبه ریاضی دارد، می توان گفت دلیل کج فهمی دانش آموزان این است که آنها احساس می کنند که یک فرمول متناسب به همه وجود دارد. هنگامی که مفاهیم کمی تغییر یا مفاهیم جدید بیان می شود مسائل به وجود می آیند و دانش آموزان قادر به ایجاد ارتباط بین مفاهیم نیستند. اگر آنها قادر به انتخاب الگوریتم مناسب و یا دستکاری معادلات برای دستیابی به راه حل مناسب نباشند نمی توانند مسائل را حل کنند. محتوای دانش شیمی اغلب مبتنی بر سوالات ریاضی بیان شده است. این سوالات معموال شکل مساله ها می گیرند که برای دانش آموزان شیمی، حساب مساله اصلی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 720

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 786
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    466
  • دانلود: 

    230
چکیده: 

مقدمه: بازنشستگی معمولا به صورت فرآیندی استرس زا در نظر گرفته میشود که در کاهش سلامت جسمانی و ایجاد افسردگی دخالت دارد.هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت سلامت جسمانی و ارتباط آن با افسردگی بازنشستگان کارخانه ذوب آهن اصفهان ساکن فولادشهر اجرا گردید.روش: در این مطالعه تحلیلی به صورت انتخاب تصادفی افراد بازنشسته کارخانه ذوب آهن اصفهان به تعداد 130 نفرکه در شهر فولادشهر ساکن بودند، با نمونه گیری در دسترس در سال 1394 انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه شامل سه قسمتی شامل مشخصات فردی، پرسشنامه پژوهشگر ساخته جهت تعیین وضعیت سلامت جسمانی بازنشستگان و سوالات مقیاس استاندارد بک بود. پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از تایید اساتید و صاحب نظران و بررسی پایایی آن بر اساس ضریب (0.85) Cronbach alpha بین جامعه آماری توزیع گردید. داده ها به وسیله تست های آماری توصیفی و استنباطی Chi-square تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین بیماریهای جسمانی: بینایی، دهان و دندان، تنفسی، گوش و حلق و بینی، ادراری و تناسلی، مغز و اعصاب، عضلانی- اسکلتی، فشارخون، قلبی و عروقی، اختلال درخواب، غدد با افسردگی از نظر آماری ارتباط معنی داری وجود داشت (p<0.05).نتیجه گیری: انجام معاینات دوره ای در زمان کارمندی می تواند مشکلات را در زمان بازنشستگی و سالمندی تا حدودی برطرف نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 230
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1152
  • دانلود: 

    440
چکیده: 

این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سبک زندگی و رضایت زناشویی در زوجین شهرستان فیروزآباد انجام گرفت.پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجین شهرستان فیروز آباد بودند که از میان آنها 100 نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی انتخاب شدند. از دو پرسشنامه به نامهای سبک زندگی میلر و اسمیت و پرسشنامه رضایت زناشویی اینتریچ (1986) استفاده شد. نتایج نشان داد بین سبک زندگی و رضایت زناشویی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین رضایت زناشویی با میزان درآمد، سطح تحصیلات، ارتباط مثبت و معناداری داشت اما با سن رابطه نداشت. و همچنین تفاوت معناداری بین رضایت زناشویی مردان و زنان وجود داشت. میانگین مردان در رضایت زناشویی بیشتر از زنان بود و بین سبک زندگی مردان و زنان تفاوت معناداری وجود نداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 440
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    415
  • دانلود: 

    159
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه عوامل دموگرافیک (جنس و رشته تحصیلی) دانشجویان از نظر میزان سلامتی روانی و ابعاد آن (علائم جسمانی، اضطراب، افسردگی و عملکرد اجتماعی) در گروهی از دانشجویان بود. شرکت کنندگان پژوهش شامل 524 دانشجو (386 دختر و 138 پسر) بودند که به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. این عده پرسشنامه سلامت روانی (گلدبرگ، 1979) را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه بیانگر آن بود که جنسیت و رشته تحصیلی به صورت تعاملی بر سلامتی روانی دانشجویان تاثیر معناداری دارد. بدین معنی که جنسیت و رشته تحصیلی به عنوان متغیرهای تاثیرگذار بر سلامتی روانی دانشجویان مطرح می شوند. به علاوه نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین دختران و پسران از لحاظ میزان سلامتی روانی و دو مولفه اضطراب و علائم جسمانی تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنی که میانگین نمره دختران در سلامتی روانی بیشتر از پسران است و میانگین نمرات اضطراب و علائم جسمانی پسران بیشتر از دختران است. همچنین یافته های توصیفی نشان داد که بهترین وضعیت سلامتی روان مربوط به دانشجویان دختر رشته های علوم پایه و سپس دختران رشته های علوم انسانی و بعد از آن پسران رشته های علوم انسانی و در نهایت پسران رشته های علوم پایه می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 415

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 159
نویسنده: 

حقیقی لیلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1706
  • دانلود: 

    3447
چکیده: 

هدف از نگارش این مقاله بررسی انواع تعزیر و مجازاتهای تعزیری در جامعه می باشد. در این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است، به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی تعزیر می پردازد و سعی شده است ابتدا مفهوم تعزیر بیان شده و سپس انواع و شیوه های تعزیر در اسلام و مصادیق تعزیر در روایات، بررسی و در ادامه تعزیر حکومتی و مجازاتهای تعزیری و...مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1706

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3447
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    673
  • دانلود: 

    746
چکیده: 

هدف از نگارش مقاله حاضر بیان نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش و بررسی چالشهای فناوری اطلاعات در نظام آموزش کشور می باشد. امروزه اهمیت آموزش و پرورشی که متناسب با نیازهای فرد و جامعه باشد، بیش از همه احساس می شود زیرا دنیایی که با شبکه های اطلاعاتی به هم پیوند خورده متقاضی نیروی کاری است که بفهمد چگونه از فن آوری به عنوان ابزاری برای افرایش بهره وری و خلاقیت استفاده کند. چنین مهارتی، توانایی استدلال کردن بر مبنای اطلاعاتی است فرایندی که در آن منابع معتبر شناسایی شده و به دیگران انتقال داده می شود افزون برآن کارفرمایان از کارگران انتظار دارند از مهارت های همکاری و تشریک مساعی کار در گروه و تبادل اطلاعات در شبکه جهانی، یعنی تحلیل مساله از دیدگاه چند رشته ای برخوردار باشند. از آن جا که این شبکه ها بین المللی هستند، کارفرمایان در جستجوی افرادی برمی آیند که ظرفیت تعامل موثر با کسانی را دارا باشند که دارای فرهنگ و زبان متفاوتی هستند و بالاخره کارگران عصر دانش باید منعطف بوده و قادر باشند به همان سرعتی که محیط های پویای کار تغییر می کند، به موثرترین شکل بیاموزند ناگزیر شهروندان چگونه آموختن را باید فراگیرند. این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن روش کتابخانه ای است به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی نقش فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش می پردازد و سعی شده است ابتدا فناوری اطلاعات ارائه شده و، سپس چالشهای فناوریی اطلاعت موردبررسی قرار گرفته و تجزیه و تحلیل می شود و در پایان پیشنهادهایی ارائه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 673

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 746
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    10828
  • دانلود: 

    3857
چکیده: 

بازی های رایانه ای به عنوان یک رسانه مدرن، در تمام جهان گسترده و تاثیرگذار است. با وجود عمر کمی که از تولید اولین بازی های رایانه ای در جهان می گذرد، اما سرعت رشد این بازی ها بسیار سریع و چشمگیر است. پژوهش های بسیاری در باب محاسن و مضرات بازی های رایانه ای از جنبه های گوناگون جامعه شناسی، مذهبی، مسائل تربیتی و ... انجام شده است. تاثیر بازی های رایانه ای در قلمروی آموزش نیز یکی از اصلی ترین و مهم ترین موضوعات در زمینه بازی های رایانه ای می باشد. پژوهش های متعددی نیز تاثیرات بازی های رایانه ای را بر یادگیری دانش آموزان تایید کرده است، بنابراین طراحی بازیهایی که در جهت فرآیند آموزش و یادگیری دانش آموزان مفید و سودمند باشد، بسیار مطلوب موردنظر است.در این مقاله سعی شده است، ضمن اشاره به مباحث نظری و لزوم شناخت بیشتر این بازی ها، نقش آن ها در یادگیری موثر و پیشرفت تحصیلی نیز بیان گردد، لذا این مقاله از نوع ترویجی بوده، شاید که زمینه ای برای پژوهش های تجربی در این زمینه گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10828

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3857
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    579
  • دانلود: 

    1345
چکیده: 

جهت بررسی وضعیت کودهای مصرفی آهن، آزمایشی گلدانی روی سویا رقم ویلیامز (Glycine max cv.Williams) به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی که فاکتور اول تعداد 10 نوع خاک و فاکتور دوم دو سطح کودی آهن است، در سه تکرار انجام گردید. هدف از این تحقیق، مطالعه تاثیر کودهای مصرفی آهن در بین اجزای مختلف 10 نمونه خاک از مناطق مختلف استان گلستان و رابطه آن با ویژگی های خاص خاک می باشد. برای جداسازی و تعیین شکل های شیمیایی آهن، از روش سینگ و همکاران (1998) استفاده گردید. پس از کشت گیاه و رسیدن به مرحله 6 تا چند برگی، توسط دستگاه کلروفیل متر، میزان کلروفیل برگ های بالایی، پایینی، سالم، کلروزی و تعداد برگ کلروزی قرائت شد. نتایج نشان داد شاخص کلروفیل متری در برگ های سالم در تیمارهای کودی بطور معنی داری بیشتر از شاهد بود و در برگ های بالایی بین تیمارهای کودی سکوسترین آهن و سولفات آهن+ ماده آلی+باکتری سیدروفور، اختلاف معنی داری مشاهده نشد و هردو بطور معنی داری بیشتر از تیمار شاهد و سولفات آهن تنها بودند. مصرف سکوسترین آهن باعث افزایش شاخص کلروفیل، غلظت و جذب آهن شد. در مقابل مصرف سولفات آهن به تنهایی اثر چندانی در رفع کلروز آهن، افزایش شاخص کلروفیل، عملکرد گیاه و جذب آهن نداشت ولی مصرف آن به همراه ماده آلی و باکتری سیدروفور اثر چشمگیری در کاهش کلروز برگی و افزایش معنی دار شاخص کلروفیل و جذب آهن گذاشت و نتایجی شبیه مصرف سکوسترین آهن نشان داد. بنابراین، برای افزایش کارآیی سولفات آهن توصیه می شود که به همراه ماده آلی و سیدروفور مصرف گردد. همچنین آن جایگزین مناسبی برای سکوسترین آهن گران قیمت، می تواند باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 579

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1345
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    3032
  • دانلود: 

    1225
چکیده: 

هدف این مقاله بیان راهکارها و مدیریت زمان مطالعه برای موفقیت در کنکور می باشد. مطالعه دروس به ویژه اگر به منظور قبول شدن در کنکور باشد، نیازمند طرح یک برنامه جامع و مانع است که در آن از تمام شرایط باید به بهترین نحو استفاده شود. اگر خود را برای کنکور آماده می کنید بیهوده وقت خود را تلف نکنید. تعدادی از داوطلبان کنکور برای خواندن کتاب های درسی این طور فکر می کنند که ابتدا باید کتاب را به طور کامل بخوانند و بعد سراغ کتاب دیگری بروند. این روش خواندن صحیح نیست. در هر صورت باید این نکته را مد نظر داشته باشید که ابتدا کتاب های مورد علاقه تان را بخوانید و از طرفی در طول روز فقط یک کتاب خاص را نخوانید بلکه ساعات مطالعه را به چند قسمت تقسیم کنید و در هر زمانی یک بخش از کتاب را بخوانید. این روش در فرآیند مطالعه بسیار مهم و مفید است. هرچند وقت یک بار برای خود یک آزمون آزمایشی ترتیب دهید. توجه به ضرایب مربوط به دروس عمومی و اختصاص را در نظر داشته باشید. سعی کنید خودتان را در روزهای آخر بیش از اندازه خسته نکنید که باعث فشار روحی گردیده و عوامل منفی برای شما خواهد داشت، اگر برنامه ریزی دقیق داشته باشید خود به خود این مساله حل شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3032

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1225
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1005
  • دانلود: 

    2556
چکیده: 

هدف از نگارش مقاله حاضر بیان مدیریت دانش و نقش آن در بهبود و کارآیی مراکز آموزشی می باشد. مدیریت دانش، یکی از موضوعات مطرح شده در دهه های اخیر، مدیریت صریح و سیستماتیک دانش حیاتی و فرایندهای مربوط به ایجاد، سازماندهی، انتشار و استفاده و اکتشاف دانش است که نقشی اساسی در سازمانها و بویژه مراکز علمی و آموزشی ایفا نموده و در سالهای اخیر مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته و به سرعت در حال تکامل و پیشرفت است.مدیریت دانش، فرآیند گسترده ای است که امر شناسایی، سازماندهی، انتقال و استفاده صحیح از اطلاعات و تجربیات داخلی سازمانی را مورد توجه قرار می دهد. امروزه دانش مهمترین دارایی سازمانها محسوب می شود، لذا مدیریت دانش به منزله چالش کشف دانایی های فردی و تبدیل آن به یک موضوع اطلاعاتی است به نحوی که بتوان آن را در پایگاه های اطلاعاتی ذخیره کرد، با دیگران مبادله نمود و در فرایند کارهای روزمره به کار گرفت.این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن روش کتابخانه ای است به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مدیریت دانش و نقش آن در بهبود کارآیی مراکز آموزشی می پردازد و سعی شده است ابتدا مفاهیم ارائه شده و سپس تجزیه و تحلیل می شود و در پایان پیشنهادهایی ارائه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1005

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2556
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    3882
  • دانلود: 

    1657
چکیده: 

یکی از مباحث مهم امروز جهان حقوق شهروندی و تربیت شهروندی است مباحث شهروندی به شکل امروزی سابقه تاریخی ندارد، ولی باید اعتراف کرد که طی قرن اخیر مطالب و مباحث آن رشد فزاینده ای داشته است. شهروندی هویت جدیدی به فرد می بخشد که خارج از هویت فردی، خاندانی، قومی، خونی، تباری و شغلی است. بنابراین، شهروندی به وضع رابطه میان شخص و جامعه ای سیاسی به نام دولت کشور گفته می شود که بر اساس آن، اولی ملزم به وفاداری و دومی موظف به حمایت است.بی گمان تربیت شهروندان خوب یکی از مهم ترین دل مشغولی های اکثر نظام های تعلیم و تربیت در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهد که مسوولان تعلیم و تربیت در این کشورها با عزمی راسخ و با تدوین برنامه های آموزشی متنوع، تربیت شهروند مناسب را در صدر اقدامات و فعالیت های خود قرار داده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3882

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1657
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    524
  • دانلود: 

    258
چکیده: 

مقاله حاضر، مروری دارد بر چگونگی ایجاد سلامت و ارتقاء آن در افراد جوامع که در حال حاضر یکی از مهمترین معضلات مبتلا به جوامع می باشد. ارتقاء سلامت، که خود تضمین کننده جامعه سالم در جهت رشد و توسعه خواهد بود سوال کلیدی این مقاله آن است، این که با وجود آموزش های متنوع و تبلیغات پی در پی در رسانه های جمعی و پایگاه های اطلاع رسانی، به چه دلیل تغییرات رفتاری لازم جهت کسب رفتارهای سلامت در برخی جوامع نهادینه نشده است. سوالی که بخشی از پاسخ آن را در چگونگی ارائه روش های آموزشی می توان جست. روش های آموزشی که مبتنی بر رویکردهای نوین یادگیری می باشد و در مسیر رشد و پیچیدگی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع متولد گشته است و با آهنگ تغییرات آن هماهنگ می باشد. روش هایی که نه اثرات موقتی بلکه نتایج نسبتا پایدار را جهت ایجاد و گسترش رفتارهای سالم در جامعه تضمین می نماید تا جوامع بتوانند سطح سلامت خود را از این طریق افزایش دهند و به رشد و توسعه مورد نظر دست یابند. مقاله حاضر قصد آن دارد که عوامل آموزشی را به عنوان یکی از عوامل موثر و کارآمد مورد توجه و بررسی قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 524

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 258
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    275
  • دانلود: 

    221
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 221
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    16829
  • دانلود: 

    6575
چکیده: 

آموزش و پرورش زمینه سازرشد فکری، اخلاقی، فرهنگی و تربیتی انسان های یک جامعه پویا است. معلم با توجه به نفوذ معنوی و نقش الگویی خود در بین دانش آموزان، به عنوان رکن اصلی در پیشبرد این هدف محسوب می شود. معلم با محتوایی که در اختیار او قرار داده می شود برای رسیدن به هدف تلاش می کند، از جمله ملاک هایی که در گزینش و ارایه محتوا های تربیتی مورد توجه قرار می گیرد ملاک های اخلاقی است. راهکارهای زمینه سازی تربیت اخلاقی در آموزش و پرورش، با تاکید بر روش های آموزش اخلاق، همراه با نمونه هایی از سیره پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) در سه دسته اخلاق گرایی، پاک سازی اخلاقی و زیباسازی اخلاقی ارائه گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 16829

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6575
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    498
  • دانلود: 

    255
چکیده: 

مقدمه و هدف:یکی از مهم ترین مسائل در حوزه سلامت، حوادث و بلایا است در این راستا آموزش کمک های اولیه از مهمترین برنامه های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است. مطالعه حاضر در سال 1392-1393، با هدف بررسی اثربخشی دانش گروههای داوطلب درباره روش انجام کمکهای اولیه و نگرش به راهکارهای آموزش همگانی آن، به روش مقطعی در شهر فولادشهر صورت گرفت.مواد و روش ها:نمونه گیری تحقیق به روش تصادفی ساده انجام گردید. دانش و نگرش نمونه ها با استفاده از پرسشنامه خود ایفا سنجیده شد. تحلیل داده ها با نرمافزار آماری STATA 8.0 و با در نظر گرفتن طرح نمونه گیری پیچیده لحاظ شد. در زمان مطالعه، 77 نمونه (64.16 درصد) عضو جمعیت هلال احمر و سایر نمونه ها عضو نبودند. از بین نمونه ها، 84 داوطلب (70 درصد) در کلاسهای آموزش کمکهای اولیه هلال احمر، شرکت کرده بودند و واجد میانگین امتیاز دانش 3.53+8.53 (از نمره کل 18) بودند (95% CI=7.36-9.46). از بین نمونه های آموزش دیده، فقط 16 نمونه (13.33 درصد) دارای سطح دانش مطلوب بودند.یافته ها:سطح دانش نمونه ها تنها با متغیر آموزش قبلی، ارتباط معنی دار آماری داشت. (p=0.01) شرکت در آموزشهای هلال احمر (p=0.01) و وضعیت اقتصادی مناسب (p=0.01) عوامل موثر بر دانش بالاتر بودند. میانگین امتیاز نگرش 34.73±6.77 (از نمره کل 45) برآورد شد (%95 CL=33.57-37.33).نتیجه گیری:این تحقیق نشان داد که برای مدیریت سلامت جمعیت هلال احمر باید به افزایش پوشش آموزش کمکهای اولیه با ارائه روش های آموزشی متکی بر افزایش مهارت و بازآموزی های مستمر در بین داوطلبان اقدام نماید. آموزش گروههای هدف مختلف، راهکارهای گوناگونی را ایجاب میکند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 498

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 255
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    12738
  • دانلود: 

    4454
چکیده: 

هدف از نگارش مقاله حاضر بیان تربیت جنسی کودکان و نوجوانان از دیدگاه اسلام می باشد. تربیت جنسی کودکان و نوجوانان در عصر حاضر یکی از دغدغه های اصلی خانواده هاست این نوع تربیت زیر مجموعه ای از نظام تعلیم و تربیت است و در اسلام نیز این تربیت مورد توجه قرار گرفته است. تربیت جنسی کودکان، آموزش مسائل جنسی در حد فهم و درک آنها است به گونه ای که باعث انحراف جنسی آنها نشود. کودکان باید بدانند که روابط با همجنس و جنس مخالف چگونه است. در این آموزش باید از سخنان گهربار امامان معصوم و قرآن کریم نهایت استفاده را برد.امروزه متاسفانه در جامعه ما، منابع غیر صحیح برای پاسخ گوئی به نیازهای جنسی کودکان فراوان است به همین دلیل خانواده ها باید کودکان خود را به طریق صحیح تربیت نمایند تا به انحراف جنسی دچار نشوند. از نگاه علم و دین، کودک جز در حالت های غیر طبیعی و استثنایی، فعالیت و رفتار جنسی بالفعل ندارد. با این حال، اسلام برای پیشگیری از پیدایش رفتار نابهنگام جنسی در کودکان و نیز درمان این رفتار در آنان، پیش بینی هایی کرده است. تمهیدات اسلام برای تعدیل غریزه جنسی و رفتار درست جنسی، به هیچ روی با دیگر جنبه های رشد در کودک ناسازگار نیست و حتی عامل تسهیل رشد کودک نیز می باشد. این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن روش کتابخانه ای است به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تربیت جنسی از دیدگاه اسلام می پردازد و سعی شده است ابتدا مفاهیم ارائه شده و سپس تجزیه و تحلیل می شود و در پایان پیشنهادهایی ارائه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12738

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4454
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    2158
  • دانلود: 

    4414
چکیده: 

هدف و زمینه پژوهش: هدف پژوهش بررسی رابطه بین کمال گرایی با خودکارآمدی و عزت نفس دانش آموزان مدارس ابتدایی آباده طشک شهرستان نی ریز می باشد. به همین منظور 196 دانش آموز ابتدایی با روش نمونه گیری ساده با استفاده از جدول مورگان و جسی انتخاب شدند.جهت جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه کمال گرایی اهواز (1380)، خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و عزت نفس آیزنک (1976) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین کمال گرایی و خودکارآمدی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین کمال گرایی و عزت نفش دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین کمال گرایی قادر به پیش بینی خودکارآمدی و عزت نفس دانش آموزان می باشد.نتیجه گیری: هرچقدر میزان خودکارآمدی پایین باشد عزت نفس کاهش می یابد و با افزایش خودکارآمدی، عزت نفس هم افزایش می یابد. دانش آموزانی که از کمال گرایی و عزت نفس پایین تر برخوردارند در روابط بین فردی خود دارای احساس عدم امنیت و اعتماد برخوردارند و نمی توانند تعارضات خود را حل و فصل کنند. در صورتی که دانش آموزان و والدین آنها باید در صدد بالا بردن کمال گرایی دانش آموزان باشند تا به تبع آن عزت نفس دانش آموزان را افزایش دهد و تعارضات و مشکلات درون فردی و میان فردی دانش آموزان را حل کند و سازگاری مناسب را کسب کنند و پیشرفت تحصیلی حاصل شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4414
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    885
  • دانلود: 

    520
چکیده: 

در سال های اخیر، نرم افزارهای مختلفی ساخته شده اند که قادر به نمایش تصویری اطلاعات، مفاهیم و روابط بین آن ها هستند از جمله: «نقشه مفهومی»، «نقشه ذهنی» و یا «نقشه استدلالی». امروزه به توان این ابزارها برای اهداف آموزشی پی برده شده است.استفاده از فناوری اطلاعات و کامپیوتر، دستیابی به نقشه برداری اطلاعات را با سهولت به مراتب بیشتری ممکن کرده است. این ابزارها چه کاری انجام می دهند؟ شباهت ها و تفاوت های آنها چیست؟ مزایا و معایب آنها چیست؟ آنها چگونه موجب ارتقاء آموزش و یادگیری می شوند؟ در این مقاله این پرسش ها بررسی می شوند و سه تا از رایج ترین ابزارهای نقشه برداری اطلاعات را مرور می کنیم. این مقاله تفاوت های بین اشکال اصلی نقشه برداری، یعنی: نقشه های ذهنی، نقشه های مفهومی و نقشه های استدلالی را به طور خلاصه بیان کرده است و انتخاب یک ابزار نقشه برداری تا حد زیادی به هدفی که آن ابزار استفاده می شود، بستگی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 885

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 520
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button