جستجو در بین هـــزاران ساعت آمـــــوزش

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

عصر مجازی، چهارمین موج تغییر در جامعه

ویدئوی آموزشی

زمان

اسفند

1403

مدرس

پروفسور علی اکبر جلالی (فوق دکترای برق، استاد دانشگاه مریلند آمریکا)

ثبت نام

 

  موبایل:
• برای سالیان زیادی مردم از پتانسیل های ابزارهای فناوری پیشرفته برخوردار بوده اند، اما هرکز تصور اینکه در یک زمان بسیار کوتاه انسان بتواند درک کند که مجبور به استفاده از آن در سطح جهانی باشد و قدرت انتخاب نداشته باشد وجود نداشته است. • طرح فناوری متاورس، ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فضایی روانی ایجاد کرده است تا انتظار دنیای جدیدی را داشته باشند، آن دنیای جدید عصر مجازی به عنوان چهارمین موج تغییر در زندگی بشر خواهد بود. • در عصر مجازی ابزارهایی در دسترس خواهند بود که تا حدودی طی العرض را امکانپذیر خواهند کرد و در آن زمان تقریبا به طور کامل نیاز به سفرهای کاری را از بین می رود و مشاغل متنوع جدیدی که امروز وجود ندارد بوجود خواهد آمد!

عصر مجازی، چهارمین موج تغییر در جامعه

(این نشست در تاریخ 1400/11/05 برگزار شده است)

 

• عصر مجازی و متاورس مانند سایر اشکال فناوری، به دلیل پتانسیل تغییر روش خرید، تجارت، ملاقات، لذت بردن از سرگرمی، بازی، کسب درآمد، تجارت در بازار و غیره، با برنامه‌ها و اهداف خوب و بد عرضه می‌شود.
• کل این ایده عصر مجازی و متاورس اساسا ‌ میتواند کل فرهنگ جهان و به تبع آن مشاغل موجود را به طور کلی بازآفرینی کند.
• اما، مهم نیست که مردم در مورد آن چه احساسی دارند، چه بخواهیم یا نخواهیم در راه است.
• ما سعی می کنیم آن را مانند هر نوآوری فناوری دیگری در نظر بگیریم و با آن زندگی کنیم.
• میتوان از آن به خوبی استفاده کرد، زیرا پتانسیل استفاده مناسب را در ذات خود دارد. • این که چگونه از آن استفاده شود و چگونه با آن مواجه شویم در اختیار ما است.
• ما انسانهای خوش شانسی هستیم که در زمانی زندگی میکنیم که در آن تغییرات سریعی را شاهد بوده و رفتارهای متفاوتی را تجربه میکنیم که هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفهای ما را تحت تأثیر قرار میدهد.
• تغییر سریع فرصتهای بزرگی را به منصه ظهور میرساند و اشتغال یکی از مهمترین دغدغه ها در زمان تغییرات سریع فناوری های مدرن می باشد!
• همراه شدن با این تغییرات سریع حاصل از عصر مجازی، میتواند تأثیرات زیادی در زندگی، کار و تفریح ما داشته باشد و زمان آزمایش مفاهیم و نوآوری را برایمان به طور چشمگیری کاهش مییابد.

 

تئوری موج چیست؟

• همواره فناوری در تاریخ بشر، منشع تحول بوده و موجی از تغییر اساسی بوجود آورده است.
• هر پدیده جدید که در در زندگی بشر تاثیر داشته است با عکس‌ العمل‌های مثبت و منفی مردم آن عصر مواجه شده است.

 

نظریه عصر مجازی - موج چهارم به زبان ساده

عصر مجازی، شما را بصورت مجازی به هر محل دلخواه که زیرساخت اینترنت متناسب با عصر مجازی وجود داشته باشد میبرد. در حقیقت شما درون اینترنت سه بعدی فضای مجازی با پوشیدن یک عینک مخصوص قرار میگیرید. به عنوان مثال، در حالی که استاد در منزل خود بصورت فیزیکی حضور دارد، همزمان بصورت مجازی در کالس درسی که دانشجویان فیزیکی حضور دارند نیز حضور خواهد داشت.

عصر مجازی چیست؟

• برای سالیان زیادی مردم از پتانسیل های ابزارهای فناوری پیشرفته برخوردار بوده اند، اما هرکز تصور اینکه در یک زمان بسیار کوتاه انسان بتواند درک کند که مجبور به استفاده از آن در سطح جهانی باشد و قدرت انتخاب نداشته باشد وجود نداشته است.
• طرح فناوری متاورس، ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فضایی روانی ایجاد کرده است تا انتظار دنیای جدیدی را داشته باشند، آن دنیای جدید عصر مجازی به عنوان چهارمین موج تغییر در زندگی بشر خواهد بود.

• در عصر مجازی ابزارهایی در دسترس خواهند بود که تا حدودی طی العرض را امکانپذیر خواهند کرد و در آن زمان تقریبا به طور کامل نیاز به سفرهای کاری را از بین می‌رود و مشاغل متنوع جدیدی که امروز وجود ندارد بوجود خواهد آمد!

متاورس چیست؟

• متاورس پیوند جهان فیزیکی با زندگی مجازی (دیجیتالی)، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت سه بعدی است.
• متاورس Metaverse واژه‌ای ترکیبی متشکل از meta به معنی « فراتر » و universe به معنی « جهان » است و می‌توان آن را « فراتر از جهان» ترجمه کرد.
• این اصطلاح برای اولین بار در کتاب علمی‌ تخیلی « سقوط برفی » در سال 1992 به کار برده شد. اخیرا توسط موسس فیسبوک، مارک زاکربرگ، معرفی شده است.
• در این کتاب از واژه متاورس برای توصیف نوعی دنیای مجازی استفاده شده که در آن قهرمان داستان در قالب آواتار خود با دیگران معاشرت می‌کند، خرید می‌کند و حتی دشمنان دنیای واقعی خود را شکست می‌دهد.

• میدانیم اینترنت مجموعه وسیعی از پروتکل‌ها، فناوری‌ها، کابل‌ها و زبان‌ها، به‌علاوه دستگاه‌هایی برای دسترسی به آن و محتوا و تجربیات ارتباطی است. متاورس هم به همین شکل خواهد بود.
• وقتی درباره متاورس صحبت می‌ کنیم، مهم است با سه مفهوم کلیدی آن نیز آشنا شویم:
• حضور presence،
• در متاورس با یک آواتار می‌توان در تمام پلتفرم‌ها حضور داشت!

• تعامل‌ پذیری interoperability 
• در متاورس می‌توانیم از مقصدی به مقصد دیگر سفر کنیم،
• استاندارسازی standardization
• تعامل‌ پذیری متاورس باز این استاندارده 

تفاوت بین دنیای حقیقی و دنیای مجازی

• واقعیت مجازی در حقیقت بازنمایی یک دنیای واقعی است!
تفاوت در آن است که ببینیم آیا واقعیت مجازی یک دنیای واقعی را نمایندگی می کند یا نمی کند.
• اگر واقعیت مجازی، جهان واقعی را نمایندگی میکند، آن فقط یک بازنمایی از دنیای واقعی است اما دنیای واقعی نیست. 
• تفاوت بین " دنیای واقعی " و " واقعیت مجازی " این است که دومی یک بازنمایی است، در حالی که اولی و نیست. 
• نظریه های فلسفی مختلفی در مورد بازنمایی وجود دارد و به طور خاص، بازنمایی علمی پیشنهاد می‌کند که عمدی بودن، عاملی حیاتی در تبدیل کردن چیزی به عنوان بازنمایی است.
• چیزی تنها در صورتی بازنمایی می شود که قصد استفاده از آن به عنوان نمایندگی وجود داشته باشد، این تفاوت بین "دنیای واقعی" و "مجازی" است. 

چند تعریف ساده که جزء فناوریهای عصر مجازی می باشند

• واقعیت مجازی ( VR ) : محیط کامال مصنوعی. غوطه وری کامل در محیط مجازی 
• واقعیت افزوده ( AR ) : اشیاء مجازی روی محیط دنیای واقعی پوشانده شده اند. دنیای واقعی با اشیاء دیجیتالی تقویت شده است.
• واقعیت ترکیبی (MR ) : محیط مجازی همراه با دنیای واقعی. هم با دنیای واقعی و هم با محیط مجازی تعامل داشته باشید.
• واقعیت توسعه یافته Metaverse) / XR ) : ترکیبی از همه موارد فوق.

 

عناوین عصر مجازی، چهارمین موج تغییر در جامعه : 

• مقدمه
• عصر مجازی 
• فرصت ها و چالش های عصر مجازی
• آینده عصر مجازی 
• مشاغل در عصر مجازی 
• راهکارها و توصیه ها 
• جمع بندی

 

جهت مشاهده فایل ویدئو این نشست کلیک نمایید.

مدرس

پروفسور علی اکبر جلالی (فوق دکترای برق، استاد دانشگاه مریلند آمریکا)

لطفا در صورت بروز هرگونه مشکل به شماره 09217023642 از طریق واتس اپ یا تلگرام پیام ارسال فرمایید

بازگشت به بالا

محتوای مرتبط

ویدئوی آموزشی

فیلم آموزشی یادگیری ماشین برای علوم پزشکی

زمان

اسفند ماه

1403

 

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

آقای دکتر عبدالصمد کرامت فر

ویدئوی آموزشی

کارگاه

کارگاه آنلاین آشنایی با پایگاه های اطلاعات علمی بین المللی و ترفند های جستجو

زمان

فروردین ماه

1404

روز و ساعت برگزاری: متعاقبا اعلام خواهد شد

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

خانم دکتر فاطمه عظیم زاده

ویدئوی آموزشی

تکنیک های تولید محتوای دیجیتال در حوزه سلامت در پلتفرم کنوا: دوره مقدماتی

زمان

اسفند ماه

1403

 

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

خانم دکتر فاطمه زارعی (استادیار دانشکده علوم پزشکی ، دانشگاه تربیت مدرس)

ویدئوی آموزشی

معرفی شبکه های اجتماعی علمی و نحوه عضویت و فعالیت در آنها

زمان

اسفند ماه

1403

 

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

آقای دکتر آل ابراهیم

ویدئوی آموزشی

فیلم آموزشی افزایش رویت پذیری و ضریب تاثیر تحقیقات

زمان

اسفند ماه

1403

 

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

آقای دکتر آل ابراهیم

ویدئوی آموزشی

حمایت طلبی در برنامه های سلامت

زمان

اسفند ماه

1403

 

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

آقای دکتر سجاد دلاوری (استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز)

کارگاه

آموزش مهارت های کاربردی در تدوین و چاپ مقالات پژوهشی ISI ( مقاله نویسی )

زمان

اسفند ماه

1403

روز: پنجشنبه 2 اسفند 1403 ساعت:9 الی 12

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

آقای دکتر سیدمجتبی شفاعی

ویدئوی آموزشی

فیلم آموزشی مقدماتی پرات (نرم افزار تحلیل گفتار)

زمان

اسفند ماه

1403

 

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

دکتر ماندانا نوربخش (هیات علمی دانشگاه الزهرا)

ویدئوی آموزشی

مهارت های عمومی پژوهش

زمان

اسفند ماه

1403

 

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

آقای دکتر نادر آل ابراهیم (دکترای مدیریت تکنولوژی)