در این کارگاه مباحثی همچون با آشنایی پایگاه های معتبر بین المللی ، آشنایی با ISI , SCOPUS، آشنایی با شناسایی نشریات معتبر، آشنایی با نحوه جستجو، آشنایی با ترفندهای جستجو مطرح میگردد
پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
زمان
اسفند
1403
آقای دکتر امیرهوشنگ حیدری (مدیر گروه مطالعات آینده علم و فناوری مرکز تحقیقات سیاسی علمی کشور)
ثبت نام
آینده مشاغل و فناوری های حوزه مطبوعات
(این نشست در تاریخ 1400/12/24 برگزار شده است)
آینده پژوهی یک دانش- معرفت یا فناوری نو پدید است که از عمر آن بیش از چند دهه نمی گذرد. - هدف این رشته « شناخت » آینده است. - کارکردهای اصلی در مقام یک فناوری یا ابزار (در اشکال و صور متنوع آن) - برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در سطح بنگاه ها، سطوح ملی، سطوح منطقه ای و بین المللی - کمک به انتقال اطالعات و دامن زدن به مباحث در حیطه عمومی (گروه ها ی مختلف اجتماعی، و کمک به ایجاد افقی مشترک در میان تصمیم گیران و ذینفعان) - تا نیمه نخست قرن بیستم در قالب های محدودتری عمدتاً در انحصار آمریکا بود که خود بانی شیوه های کمیِ اولیه این رویکرد به شمار می آمد.
عوامل موثر در حوزه مطبوعات - عوامل ذوقی و انگیزشی ایجاد تعامل مطلوب در راستای نقش آفرینی هر چه بهتر میان ذی نفعان و بازیگران حوزهفناوری های نوین و آینده حوزه مطبوعات بدون ایجاد مکانیزم های انگیزشی میسر نخواهد بود. - سیاست گذاری این عامل نقش اساسی در شناسایی، اولویت گذاری و انتخاب فناوری های نوین و آینده حوزه مطبوعات دارد و در مسیر تعالی به آینده مطلوب در این حوزه را تسهیل و فرآهم می سازد. - اقتصادی توجه به عامل اقتصادی در مراحل تولید، عرضه و تقاضای حوزه مطبوعات بسیار حائز اهمیت است. همچنین مباحث اقتصادی در اولویت انتخاب فناوری های نوین و آینده حوزه مطبوعات نیز اثرگذار می باشند. - فرهنگ یکی از عوامل اساسی مقوله فرهنگ و فرهنگ سازی در جوامع است. فرهنگ به عنوان عنصری فراگیر تمام ابعاد مقوله آینده پژوهی فناوری های نوین و آینده حوزه مطبوعات را در بر می گیرد.
مولفه ها و شاخص های موثر در فناوری های نوین و آینده حوزه مطبوعات
مولفه ها و عوامل موثر در شناخت، اولویت گذاری، انتخاب و کاربست فناوری های نوین و آینده حوزه مطبوعات را می توان شامل موارد زیر دانست: - عوامل ارزشی و هنجاری با توجه به اینکه امروزه در فضای ارتباط جمعی و مطبوعات، مخاطب محدود به یک منبع خبری نبوده و برای دریافت اطالعات با محدودیت محتوا مواجه نیست؛ در واقع مخاطب هوشمند شده یا به عبارت دیگر از مخاطب صرف ،به کاربر تبدیل شده است و خود در توزیع و انتشار خبر نقش فعال دارد (چابکی، 1393.) در این فضا؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی نقش مهمی در انتخاب و بسترسازی فناوری های نوین و آینده مطبوعات خواهند داشت و باید در این خصوص دقت الزم داشت تا با کاربست فناوری های نامتناسب به بافتار اجتماعی لطمات جبران ناپذیری وارد نشود. - عوامل اجتماعی ارتقاء سطح تعامل جامعه با حوزه مطبوعات و اولویت گذاری فناوری های نوین و آینده حوزه مطبوعات بسایر حائز اهمیت است. - عوامل فراملی و بین المللی شناخت، اولویت گذاری، انتخاب و کاربست فناوری های نوین و آینده حوزه مطبوعات در تبلور اثربخشی کشور در جهان تاثیر گذار خواهد بود. تعامل بین المللی با بازیگران اصلی عرصه فناوری های نوین و آینده حوزه مطبوعات می تواند به عنوان عاملی مهم در کنشگری بین المللی کشور نقش آفرینی کند.
جهت مشاهده فایل ویدئو این نشست کلیک نمایید.
محتوای مرتبط
ویدئوی آموزشی
اسفند ماه
آقای مهندس فرشاد ملازینلی (کارشناسی رشته فناوری اطلاعات)
آقای دکتر عبدالصمد کرامت فر
آقای مهندس صالح رضایی وحدتی
آقای دکتر حمیدرضا صادق محمدی (عضو هیات علمی جهاددانشگاهی دانشگاه علم و صنعت)
آقای دکتر علی منتظری (استاد پژوهش پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی)
خانم دکتر فاطمه زارعی (استادیار دانشکده علوم پزشکی ، دانشگاه تربیت مدرس)
آقای دکتر نادر آل ابراهیم
آقای دکتر ایوب سخائی (مدرس دانشگاه علامه طباطبائی تهران)
خانم دکتر لادن بیات