آموزش مبتنی بر صلاحیت؛ نیاز امروز، ضرورت فردا
(این نشست در تاریخ 1401/03/31 برگزار شده است)
صلاحیت Competency
توانایی انجام فعالیتی است که از مجموعه دانش (Knowledge) (دانش کاربردی کدگذاری شده + دانش ضمنی مبتنی بر تجربه)، مهارت (Skill) (فنی + شناختی) و توانایی ادراکی (Ability Perceptual) تشکیل شده است. این توانایی بهصورت عادتی (Habitual)، پایدار (Endurable)، وابسته به وظیفه (Relevant Task)، قابل مشاهده (Observable) و اندازهگیری (Measurable)، مستقل (Independent)، مبتنی بر دانش (Knowledgeable) و وابسته به زمینه (Contextual) است و بخش اصلی شغل محسوب میشود. تبیین صلاحیت ها، به تعیین معیارهای عملکرد عالی منجر میشود. چارچوبی برای آموزش مبتنی بر عملکرد شغلی آتی را تشکیل می دهد و مبنای ارائه گواهی صلاحیت و تقویت پاسخگویی اجتماعی قرار می گیرد. صلاحیتها از طریق تدریس و کارآموزی تحت نظارت و نیز تجربه واقعی همراه با بازاندیشی گسترش می یابند.
انواع صلاحیت Type of Competency
صلاحیت ویژه وظیفه (Task Specific Competency)
صلاحیت تواناساز (Enabling Competency )
صلاحیت فنی (Technical Competency)
فراصلاحیت (Meta-Competency)
آموزش مبتنی بر صلاحیت Competency Based Education
1. تعیین تواناییهای مورد نیاز فارغ التحصیلان
2. تعریف دقیق صلاحیت های ضروری و اجزای آنها
3. تعیین گام های توسعه ای همراه مسیر توسعهای برای صلاحیت ها
4. انتخاب فعالیت ها، تجربیات آموزشی و روش های آموزشی
5. انتخاب ابزارهای ارزیابی برای اندازه گیری پیشرفت همراه با گام های توسعه ای
6. طراحی ارزشیابی پیامدهای برنامه