Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

DANESHVAR MEDICINE

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    12186
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12186

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

DANESHVAR MEDICINE

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    7607
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7607

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

DANESHVAR MEDICINE

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8138
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8138

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ایروانی شهین

نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4916
  • دانلود: 

    2383
چکیده: 

قرون وسطی دوره ای به طول ده قرن را تشکیل می دهد و همراه نام آن ظلمت و رنج تداعی می شود. در حالی که دین متعالی مسیحیت بنیان نظام حاکم بر آن عصر را می سازد. مقاله در جستجوی یافتن روح تعلیم و تربیت در قرون وسطی، با اشاره ای به تاریخ آغاز می شود. آنگاه در بخش اول، نظام تعلیم و تربیت این عصر را شامل نظریه، مراحل، محتوا، نهادهای آموزش و پرورش بررسی می کند. در بخش دوم، به بررسی مبانی آموزش و پروش قرون وسطی می پردازد. این مبانی را تعالیم دین مسیحیت، فلسفه قرون وسطی و نیز هنر این عصر می سازد. مقاله با تحلیل محتوا و مضامین در این سه منبع، عناصر موجود در روح تعلیم و تربیت قرون وسطی را مشخص و آنگاه نحوه تاثیر گذاری این عناصر را بر تعلیم و تربیت تبیین می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2383 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بخنوه کریم

نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    15-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1564
  • دانلود: 

    805
چکیده: 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تفکر اسلامی کردن تمامی ارکان نظام اسلامی، تفکری شایع بود، به نحوی که این تفکر در اصل چهارم قانون اساسی به عنوان یکی از اصول پایه ای جلوه گر شد. در همین راستا، ایجاد نظام قضایی بر پایه عدل اسلامی و متشکل از قضات عادل و آشنا به ضوابط دقیق دینی به عنوان یک هدف در قانون اساسی پیش بینی شده بود. با این تفکر، اولین قانون گذار در نظام نوپای اسلامی، یعنی شورای انقلاب اسلامی، تغییرات مهمی را در قوانین شکلی و ماهوی، ایجاد کرد و پس از شروع به کار مجلس شورای اسلامی نیز این روند ادامه پیدا کرد. متاسفانه در بعد تغییرات آیین دادرسی کیفری و بالاخص در مورد تجدید نظر احکام، دگرگونی های ژرفی به عمل آمد. ولی این تغییرات به شیوه ای بود که قانون گذار مجبور می شد، متعاقب هر تغییر قانون و در فاصله اندک، قانون جدیدی را با محتوایی کاملا مغایر به تصویب برساند. این وضعیت هم اکنون نیز ادامه دارد، ولی مشخص است که قانون گذار در تغییر قوانین شرع می داند و گاهی موارد تجدید نظر احکام به حدی تجویز می شود که تصور مختومه شدن پرونده غیر محتمل می گردد. در همین خصوص بررسی اساس این تفکر که آیا این تغییرات بر پایه نظر شارع مقدس بوده است. و این که بحث قضا و شرایط قاضی اسلامی و امکان یا عدم امکان نقض حکم او در فقه امامیه چه جایگاهی دارد، بحثی ضروری و کاربردی به نظر می رسد. به همین لحاظ در این تحقیق تلاش شده است تا اولا تفاوت حاکم شرع مصطلح در فقه با قضات دادگستری و روشن گردد. ثانیا موضوع تجدید نظر و نقض حکم در فقه امامیه مورد بررسی و تحقیق واقع شود و ژاصول روشن و مبرهن شرع مقدس در مرد این تاسیس استخراج گردد. سرانجام ضمن مقایسه این اصول با وضع فعلی و مقررات حاکم، نتیجه گیری خواهد شد که تغییر قوانین متعدد در مورد آیین دادرسی کیفری در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به علت برداشت های نادرست از اصول حاکم در این خصوص در فقه بوده و تصویب قوانین متعدد خود موید این ادعا است. فقه اسلامی نه فقط با شکایت از آرا مخالف نیست، بلکه راه های عرفی شکایت از آرا همانند واخواهی، پژوهش، فرجام و اعاده دادرسی، کاملا منطبق با فقه بوده، هیچ گونه مغایرتی با شرع مقدس اسلام ندارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1564

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 805 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    35-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1119
  • دانلود: 

    729
چکیده: 

در این مقاله، مطالعه آزاد دانش آموزان شاهد در مدارس و دوره پیش دانشگاهی شاهد و دانشجویان شاهد شیرازی در دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز مورد بررسی قرار گرفته است. علمی، ادبی، مذهبی و تاریخی به ترتیب مورد علاقه برای مطالعه آنان بوده و میزان مطالعه دختران و پسران شاهد یکسان است باشد. گرانی کتاب، حجم زیاد دروس و نداشتن امکان مناسب برای مطالعه از جمله عوامل بازدارنده بر سر راه مطالعه توسط آنان بیان شده است. تاسیس کتابخانه های مجهز به امکانات روز و تخصیص یارانه برای خرید کتاب و برگزاری مسابقات کتاب خوانی برای تشویق فرزندان شاهد به کتاب خوانی پیشنهاد گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1119

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 729 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

حاجی احمدی امیر

نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    45-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3681
  • دانلود: 

    1253
چکیده: 

در این مقاله به فرایند موفقیت آمیز الگوی برنامه ریزی راهبری در نظام آموزش های - کاربردی پرداخته شده است. در ابتدا به مشکلات نظام آموزش عالی به ویژه نظام نوپای علمی کاربردی پرداخته، ضرورت برنامه ریزی استراتژیک در مراحل اولیه شکل گیری این آموزش ها مورد توجه قرار گرفته است. سپس مروری بر تعریف استراتژی از نقطه نظر صاحبنظران برای روشن شدن مفهوم واژه استراتژی صورت گرفته و در ادامه به نظرو سطح برنامه ریزی استراتژیک اشاره شده است. در سیر منطقی مباحث در این مقاله به انواع مدل های برنامه ریزی استراتژیک اشاره شده است. در سیر منطقی مباحث در این مه به انواع مدل های برنامه ریزی استراتژیک پرداخته شده و به ارائه مدل پیشنهادی اقدام گردیده است. از آن جا که در دنیای واقعی فقط برنامه و مدل مناسب شرط کافی در موفقیت نیست لذا به موضوع میزان مشروعیت وعوامل تاثیر گذار بر آن که لازمه امکان اجرای موفقیت آمیز برنامه استراتژیک به شمار می رود اشاره گردیده است. پس از آن، بحث اجرای استراتژی و سرانجام مهم ترین عوامل اثر گذار بر میزان موفقیت استراتژی بیان شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3681

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1253 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حاجی عزیزی بیژن

نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    63-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    31358
  • دانلود: 

    5911
چکیده: 

روش های جبران خسارت در مسئولیت مدنی در واقع، طرق اجرای تعهد فاعل زیان است. از آن جا که انواع مختلف ضررهای مادی، معنوی و جسمانی با روش واحدی قابل جبران نیستند، ضروری است که طرق مختلف ترمیم خسارت و کارایی و کفایت هر یک مورد مطالعه قرار گیرد.تقریبا در تمام نظام های مختلف حقوقی این مطلب مورد توجه قرار گرفته و موادی نیز به آن اختصاص یافته است. در مقاله حاضر، هدف اساسی بررسی و مطالعه انواع روش های ترمیم خسارت در حقوق ایران و فقه اسلامی، شناخت روش های مرجح و مقدم دراین نظام ها و سایر کشورهای جهان و همچنین حقوق بین الملل است که در نوع خود مطلبی بدیع و بکر به شمار می رود. برای نیل به این مقصود، بعد از تعریف و بیان محاسن و مزایای دو روش عمده جبران خسارت که عبارتند از جبران عینی و جبران بدلی، جایگاه هر طریق به طور جداگانه در حقوق ایران و فقه اسلامی، و حقوق بعضی از کشورهای خارجی و همچنین در رویه قضایی بین المللی مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 31358

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5911 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    73-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    811
  • دانلود: 

    385
چکیده: 

امروزه در متون توسعه پایدار روستایی، نظریه های متفاوت و گاه متضادی در خصوص تلقی مردم روستایی از محیط زیست و توسعه مطرح است. چارچوب اصلی این نظریه ها از کاملا موافق با محیط زیست و توسعه تا ضد محیط زیست و توسعه را در بر می گیرد. از آن جا که شرایط حاکم بر کشورهای صنعتی با کشورهای در حال توسعه و سطح قرار گیری آن ها در مسیر توسعه متفاوت است، برنامه ریزان و سیاستمداران این کشورها علی رغم تفاوت در کیفیت و چگونگی مسائل زیست محیطی و توسعه، در حل این معضل جهانی اشتراک نظر دارند، هر چند که در کشورهای در حال توسعه از جمله در کشور ما با وجود بروز مشکلات زیست محیطی، کم تر به آن توجه می گردد. در این میان نه فقط در مورد تلقی مردم از مسائل توسعه و محیط زیست که کانون توسعه قلمداد می گردد، ابهاماتی وجود دارد، بلکه تلقی برنامه ریزان و سیاستمداران نیز روشن نیست. بدین ترتیب کشور برای به کارگیری راهبردها، فاقد متون غنی مبتنی بر کار میدانی است، مقاله حاضر در صدد است با توجه به این مشکل (نبود متون غنی در کشور) از یک سو و وجود دیدگاه های متضاد در متون دنیای صنعتی در این مورد از سوی دیگر، به یکی از اساسی ترین سوال های مطرح شده در متون توسعه روستایی پاسخ علمی بدهد.در این مقاله، با اعتقاد به دیدگاه و نگرش توسعه پایدار روستایی (حفظ محیط زیست با در نظر گرفتن توسعه اقتصادی) تلاش گردید تا با نگرش رفتاری و روش شناختی تحلیلی و با شیوه نگرش سنجی، این نظریه مهم در متون توسعه پایدار روستایی را با ساخت مکانی- اجتماعی جامعه روستایی در شهرستان گلپایگان مورد آزمون قرار دهد. نتایج نشان می دهد که در مجموع روستاییان در شهرستان گلپایگان مورد آزمون قرار دهد. نتایج نشان می دهد که در مجموع روستاییان موافق با محیط زیست و سازگار با رشد هستند و به عبارت دیگر اغلب روستاییان موافق با محیط زیست و سازگار با رشد هستند و به عبارت دیگر اغلب روستاییان ارزش های زیست محیطی و اقتصادی را باور دارند. در پایان مقاله با توجه به دیدگاه روستاییان، پیشنهادهایی به منظور نهادینه کردن توسعه پایدار روستایی ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 811

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 385 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

زاهدی اصل محمد

نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    81-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8361
  • دانلود: 

    1482
چکیده: 

(امور رفاهی) مکمل عملیات استخدام است و نقش اساسی در نگهداری و ایجاد انگیزه در منابع انسانی سازمان دارد. سازمان تامین اجتماعی نیز با بیش از 32 هزار پرسنل در بخش های بیمه ای، درمانی و ستادی که مسئولیت قریب به شش میلیون بیمه شده اصلی را در موضوع تامین اجتماعی به عهده دارند از این قاعده مستثنا نیست و وضعیت امور رفاهی در عملکرد این مجموعه و در نتیجه، جلب رضایت قریب به بیست و هشت میلیون بیمه شده و اعضای خانواده آن ها مؤثر خواهد بود. لذا با هدف شناخت وضعیت امور رفاهی کارکنان، پژوهش حاضر به سفارش سازمان تامین اجتماعی به اجرا در آمد و علی رغم این که روش تحقیق، توصیفی بوده، ولی به منظور تبیین علمی از پدیده مورد بحث، از تئوری های مربوط به حوزه های مدیریت بهره برداری شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه ساخته شده بوده و جامعه آماری، کارکنان شعبات تامین اجتماعی در هفت مرکز استان بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی با حجم نمونه معنادار انتخاب شدند. سوال اصلی در این پژوهش این بود که اولا امور رفاهی سازمان برای کارکنان شامل چه مواردی است. ثانیا میزان رضامندی کارکنان از این امور در رابطه با برخی از متغیرها چگونه است و ثالثاً بین نظر کارکنان به امور رفاهی و برخی از متغیرها، چه رابطه ای وجود دارد؟ از هر یک از متغیرها، تعاریف نظری و عملی ارائه و چگونگی اندازه گیری آن ها نیز مشخص گردید. امور رفاهی در 25 مقوله و نظر کارکنان در 15 مقوله مورد سنجش قرار گرفت. برخی از نتایج به دست آمده عبارت بود از: - بیش ترین تسهیلات رفاهی مورد استفاده، کمک های غیر نقدی و وام کارگشایی بوده ودر همین راستا، همین دو مقوله همراه با وام اضطراری به عنوان مطلوب ترین تسهیلات رفاهی از سوی کارکنان معرفی شده اند.- بیش ترین رضامندی از مقولات رفاهی مورد استفاده مربوط به وام کارگشایی بوده و در همین راستا، همین دو مقوله همراه با وام اضطراری به عنوان مطلوب ترین تسهیلات رفاهی از سوی کارکنان معرفی شده اند.- بیش ترین رضامندی از مقولات رفاهی مورد استفاده مربوط به وام کارگشایی، پلاژ ساحلی و زائرسرا و بیش ترین نارضایتی مربوط به تعاونی مصرف، وام مسکن و غذاخوری بود.- ارتباط بین میزان رضا مندی از مجموعه تسهیلات رفاهی به میزان سن، سطح سواد، سابقه کار، واحد سازمانی و طبقه اجتماعی تایید شد؛ ولی با حجم خانوار، بخش سازمانی و میزان برخورداری از تسهیلات رفاهی محل سکونت تایید نگردید.- نظر کارکنان نسبت به مقولات رفاهی با بخش سازمانی، نوع جنس و سابقه کار ارتباط نداشت، در حالی که وجود این ارتباط با پایگاه اجتماعی، میزان رضامندی از مقولات رفاهی، سطح سواد و سن تایید شد. در پایان پژوهش، پیشنهادهای کاربردی متناسب با نتایج حاصل از تحقیق ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8361

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1482 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شمشادی آزیتا

نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    105-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    7794
  • دانلود: 

    2183
چکیده: 

نقش مهم درک مطلب شنیداری (Listening comperehension) در فراگیری زبان دوم یا زبان خارجی، محقق را بر آن داشته تا به بررسی تاثیر نظریه طرحواره های ذهنی (Schema theory) بر درک مطلب شنیداری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بپردازد. از این رو، چارچوب تدوین مقاله در راستای پاسخگویی به سوالات زیر خواهد بود:1- آیا فراگیران زبان خارجی یا زبان دوم، متونی را که طرحواره های ذهنی مربوط به آن ها را دارند بهتر درک می کنند؟ به عبارت دیگر، نقش دسترسی به طرحواره های ذهنی یا پیش ذهنیت (background knowledge) فراگیران در درک مطلب شنیداری چیست؟2- مهارت و تبحر فراگیران (Language proficiency) در زبان دوم یا خارجی چه تاثیری در درک مطلب شنیداری ای دارد که فراگیر فاقد طرحواره های ذهنی مناسب آن است؟تحقیقات انجام شده نشانگر تاثیر بسزای طرحواره های ذهنی در درک مطالب نوشتاری و شنیداری است. طبق بررسی های موجود، فراگیرانی که دارای طرحواره های مناسب ذهنی اند به دلیل داشتن همزمان توانش زبانی (Linguisitc competence) و توانش طرحواره های (Schematic competence) دارای مهارت بالاتری در یادگیری زبان دوم یا خارجی خواهند بود.برای بررسی پرسش های تحقیق ابتدا آزمون استاندارد تافل که معیار سنجش مهارت زبان است به 180 نفر از دانشجویان سال اول رشته زبان انگلیسی دانشگاه الزهرا ارائه شد و براساس آن 82 نفر به صورت تصادفی برای چهار گروه برگزیده شدند. این دانشجویان براساس داشتن مهارت در زبان انگلیسی به دو گروه قوی (HP) و ضعیف (LP) تقسیم و سپس برای شرکت در گروه های کنترل و آزمایشی تعیین شدند.با ارائه پرسشنامه ای حاوی موضوعاتی که به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و ... برای شرکت کنندگان در تحقیق نا آشنا بود اطمینان به عمل آمد که نمونه ها فاقد طرحواره های ذهنی لازمند. سپس پیش آزمونی شامل دو بخش متون آشنا (T1) و متون نا آشنا (T2) به آن ها ارائه گردید و با برگزاری جلسات آموزش موضوعات نا آشنا به گروه های آزمایشی تلاش شد تا نمونه ها طرحواره های لازم را کسب کنند. مجددا به فاصله یک ماه، پس آزمون مشابهی (Parallel) از شرکت کنندگان گرفته شد که آن نیز دارای دو بخش متون آشنا (T3) و متون نا آشنا (T4) بود. نتایج به دست آمده به روش آماری آنالیز واریانس دو طرفه و یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به این ترتیب مشخص شد که تفاوت معناداری میان میانگین نمرات T4 گروه آزمایشی ضعیف (LPEG) و میانگین نمرات سایر آزمون ها ( T3 و T2 و T1) وجود دارد (193.417 = (78 و 1) F) که بیانگر تاثیر جلسات آموزشی و اکتباس طرحواره های ذهنی توسط نمونه های ضعیف و افزایش توانایی آن ها در درک مطلب شنیداری است. از سوی دیگر تفاوت چشمگیری میان میانگین نمرات گروه های کنترل و آزمایشی دارای مهارت بیش تر در زبان (HPEG و HPCG) با یکدیگر وجود ندارد و تفاوت معناداری در میانگین نمرات T4 آن ها با سایر آزمون ها مشاهده نمی شود که این خودحاکی است دسترسی به طرحواره های مناسب ذهنی تاثیر چندانی در درک مطلب شنیداری آن ها نداشته و آنان به علت داشتن توانش زبانی در سطح بالا توانسته اند با وجود عدم دسترسی به طرحواره های ذهنی، به عملکرد بهتری در درک مطلب شنیداری (T4) دست یابند.در مجموعه تجزیه و تحلیل یافته ها نشانگر آن است که وجود همزمان توانش زبانی و جهانی (طرحواره ای) برای درک کامل مطلب شنیداری ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7794

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    117-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    12417
  • دانلود: 

    2627
چکیده: 

قرارداد "اجاره به شرط تملیک" یک نهاد حقوقی است که مهد آن حقوق کامن لا محسوب می شود و در برخی از نظام های حقوقی از جمله حقوق ایران پذیرفته شده است. این قرارداد به صورت امروزی سابقه فقهی ندارد و به همین دلیل در قانون مدنی ما ذکر نشده است. اصطلاح "اجازه به شرط تملیک" که برای اولین بار در سال 1361 توسط شورای پول و اعتبار در حقوق ایران به کار گرفته شد، قراردادی است که به موجب آن، مورد معامله اجاره داده می شود و در ضمن آن شرط می شود که مالکیت مورد معامله در پایان مدت اجاره در صورت انجام شروط عقد و پرداخت همه اقساط مال الاجاره توسط مستاجر، به وی انتقال یابد.درباره ماهیت حقوقی این قرارداد نظرهای گوناگونی مطرح شده است. به اعتقاد ما ماهیت حقوقی این قرارداد،"اجاره" است و با فروش اقساطی و بیع معلق فرق دارد، زیرا در فروش اقساطی مالکیت خریدار بلافاصله پس از عقد پدید می آید، در حالی که در "اجاره به شرط تملیک" مالکیت طرف دیگر، پس از پرداخت آخرین قسط و انجام همه شروط عقد، تحقق می یابد.در این قرارداد، شرط تملیک، یک شرط نتیجه است. در بیع معلق قبل از حصول معلق علیه، مالکیت مبیع برای خریدار پدید نمی آید و لذا تصرف او در مبیع، جواز حقوقی ندارد؛ در حالی که در "اجاره به شرط تملیک" تصرف مستاجر به دلیل مالکیت وی نسبت به منافع دارای وجهه حقوقی است.قرارداد اجاره به شرط تملیک یک عقد لازم، تملیکی و معوض است و مورد معامله می تواند خانه، زمین یا هر نوع کالای دیگر در بخش های خدمات، کشاورزی، صنعت و معدن باشد و باید شرایط عین مستاجره در عقد اجاره را دارا باشد. حقوق و تکالیف طرفین این قرارداد تابع عقد اجاره است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12417

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2627 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

غفاری هشجین زاهد

نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    131-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    7767
  • دانلود: 

    1298
چکیده: 

در حالی که توطئه به عنوان یک عمل عینی، برنامه ریزی پنهانی و اقداماتی است که با اتکا به روش های غیر قانونی، غیر اخلاقی و معمولا غیر مسالمت آمیز برای پیشبرد اهداف و مقاصدی خاص به قیمت لطمه زدن به منافع و حقوق دیگران به کار گرفته می شود، در مقابل، تئوری توطئه آن روش تبیینی و ذهنی است که بر مبنای پنداری- غالبا موهوم- از نقش توطئه گران در ذهنیت توطئه اندیشان برای تجزیه و تحلیل حوادث و رخدادها شکل می گیرد. تئوری توطئه عمدتا دارای سه رنک اصلی توطئه گران، توطئه باوران و مبانی تحلیل و مفروضات است.تئوری توطئه، پدیده ای منحصر به منطقه یا کشورهای خاصی از جهان نیست، بلکه پدیده ای است فراگیر و جهانی که در جوامع مختلف وجود دارد و ناشی از علل و عوامل گوناگون است.شواهد و نمونه های زیادی از تئوری های توطئه را می توان در کشورهای مختلف دنیا مشاهده کرد. در امریکا ترور جان اف کند، گسترش ویروس ایدز، ماهیت بشقاب پرنده ها، پخش مواد مخدر، حادثه تروریستی 11 سپتامبر و … نمونه هایی هستند که در میان برخی افراد و گروه های امریکایی در چارچوب توطئه باوری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. در انگلستان مثلا از کشته شدن جورج اول در هانور آلمان، کشته شدن پرنسس دایانا همسر سابق ولیعهد انگلستان توسط برخی به عنوان تئوری توطئه یاد می شود. وقوع انقلاب فرانسه، و نگرش آلمان ها به یهودیان از دیگر مصادیق تئوری توطئه است. برخی از صاحبنظران تئوری توطئه معتقدند که تجزیه و تحلیل های مبتنی بر توطئه باری در خاورمیانه بیش از سایر کشورهای دنیا است و نمونه هایی را در این باره ذکر می کنند. با بررسی برخی جوامع دیگر نیز در می یابیم که تئوری توطئه پدیده ای گسترده و جهانی و دارای اشکال و انواع متنوع است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7767

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1298 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

نجفی سیدرضا

نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    141-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    764
  • دانلود: 

    711
کلیدواژه: 
چکیده: 

از جمله ویژگی های انسان، برخوردار بودن از نعمت بیان است. بیان نمودهای گوناگونی، چون کلام، خط، اشاره، و علامت دارد. بارزترین جلوه بیان در کلام است، به گونه ای که گاه از بیان فقط، نطق به ذهن متبادر می گردد. زبان وسیله سخن گفتن و کلام از ظریف ترین و در عین حال از پیچیده ترین اعمال انسان است. بیان در زندگی انسان و پیشرفت دانش و تمدن و دین نقش بسزایی دارد. انسان از بین انواع بیان، زبان را به عللی چون رایگانی و همیشه در دسترس بودن، به عنوان بهترین وسیله ارتباطی برگزید. از سوی دیگر، براساس خرد و حکمت دریافت که رعایت اقتصاد زبانی و حذف زواید از روساخت جمله، برای پرهیز از کلام کسالت آور، امری بس ضروری است. زبان قرآن از جمله زبان هایی است که نظریه اقتصاد زبانی به بهترین وجه در آن جریان دارد و بر طبق اصول و قواعد علوم عربیت، صرف، نحو، بلاغت، می توان جلوه هایی از آن را احصا کرد. امید است این مقاله مدخلی برای ارائه نمونه های از صرفه جویی زبان در زبان عربی و رهگشای سلسله مباحثی از این دست باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 764

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 711 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نورمحمدی حمزه علی

نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    149-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    953
  • دانلود: 

    542
چکیده: 

رفتارهای اطلاع یابی جنبه های گوناگونی همچون انگیزها و اهداف جستجوی اطلاعات، و نوع و ماهیت اطلاعات را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین به نوع اطلاعات مورد نیاز، رفتارهای ارتباطی و استفاده از کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی اشاره می کند. در این مقاله بر اساس پژوهش انجام شده تلاش گردیده که رفتارهای اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد در کسب اطلاعات علمی و فنی نشان داده شود. هدف از انجام دادن پژوهش، تعیین نوع منابع مورد نیاز، اهداف جستجوی اطلاعات و عوامل موثر بر عدم دستیابی به اطلاعات مورد نیاز اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد است و در این خصوص گروه های پزشکی و غیر پزشکی در استفاده از اطلاعات، جامعه پژوهش را تشکیل داده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 953

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 542 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1