مقدمه: بستری شدن به عنوان یک موقعیت تهدیدکننده در زندگی کودکان است. کودک با توجه به درجه تکاملی خود، می تواند اضطراب و تنش را از والدین خصوصا مادر دریافت کند. یکی از روش هایی که می توان توسط آن اضطراب کودک را کنترل کرد، شناخت میزان اضطراب ناشی از بستری شدن و ارتباط آن با اضطراب مادر می باشد. بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین میزان اضطراب ناشی از بستری شدن در کودکان و ارتباط آن با اضطراب مادر انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی همبستگی به روش نمونه گیری دردسترس بر روی 169 کودک 12-8 ساله بستری و ماردانشان در بیمارستان های کودکان دکترشیخ و اکبر و بخش های کودکان بیمارستان قایم و امام رضا(ع) شهر مشهد، انجام شد. ابزار مطالعه، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان مارچ و مقیاس اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر (برای مادران) بود. نتایج: میانگین سنی کودکان مورد بررسی1/35 ±, 9/95 سال بود. 49/1درصد از کودکان رتبه تولد اول بودند. میانگین نمره اضطراب کودکان 21/15±, 14/45 بود. بین میانگین نمره استانداردشده اضطراب کودکان با اضطراب آشکار 0/001= P و پنهان مادر 0/008 =P و سن کودک 0/003= P رابطه مستقیم و معنی داری وجود داشت. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که اضطراب آشکار مادر و سن کودک، 35/5درصد از تغییرات واریانس اضطراب کودک را پیش بینی می کند و بیشترین قدرت پیش بینی کنندگی مربوط به سن کودک (ضریب بتای = 3/675) و سپس اضطراب آشکار مادر (ضریب بتای = 0/504) می باشد. نتیجه گیری: برطبق نتایج کودکان بخصوص کودکان با سن بالاتر نیازمند مراقبت های جسمی و روحی برای کاهش اضطراب هستند، علاوه بر این مادران نیز نیازمند مراقبت های روحی و روانی هستند، چراکه مادران در طی دوران بستری در بیمارستان بر بالین کودک حضور دارند و اضطراب و رفتار آنها بر کودک بیمار و فرایند درمان تاثیرگذار است.